Gå til innhold

På vei mot DDR3

Anbefalte innlegg

Da håper jeg Nanya VIRKELIG forbedrer seg. Jeg har RAM av dem i lappisen min, men så treg 256 mb ram har jeg aldri vert borti :p

6039375[/snapback]

Nanya er konge!

Har 2x512MB TwinMos PC2100 med Nanya-brikker i min andre maskin, som visstnok skulle være "billig-RAM"...de går stabilt på 200mhz.

Et av mine beste kjøp noensinne :D

6039410[/snapback]

Heh, har også twinmos med nanya brikker.. de kjører fint på stock volt på 400Mhz DDR. (DDR400, 200x2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om A64 prosesorene ikke trenger den ekstra bånnbredden som ddr2 kan gi har fortsatt intels cpuer for vane og like mye bånnbredde i steden for lav tingangstider.

6041609[/snapback]

Vel og merke gjelder dette netburst-arkltekturen (Pentium 4). Pentium M og Core-serien ligner mye mer på A64 med tanke på ytelse vs. minnebåndbredde.

vil det fortsatt være latencyproblemer slik som med DDR2?

6041378[/snapback]

Latency er ikke et problem med DDR2. Latencyen er ganske lik på DDR som på DDR2, og det vil nok bli i samme området med DDR3 også. (PS. Det som spiller en rolle for prosessoren er hvor lang tid latencyen er og ikke hvor mange klokkesykluser den er.)

Kommer vi til å se en høyere ytelsesøkning her enn ved overgangen dra DDR til DDR3?

DDR -> DDR2 mener du vel. Nei, det vil man ikke gjøre. For hver dobling av minnebåndbredden vil det bli færre og færre applikasjoner og øyeblikk der minnebåndbredden vil være en flaskehals, forutsatt at alt annet er likt. Ytelseøkningen mellom hver dobling vil altså avta for hver gang. Eller for å være ennå mer presis så er det minnebåndbredde/prosessorytelse som gjelder. Og siden prosessorytelsen ikke dobler seg like ofte som minnebåndbredden så vil ytelseøkningen mellom hver dobling av minnebåndbredden minke.

GDDR skal også ha en annen struktur i oppbyggingen.

6041419[/snapback]

Vet du noe mer om dette eller hvor jeg kan lese mer om det?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...