Gå til innhold

De beste seriene - og de som ikke når helt opp

Anbefalte innlegg

Har fundert litt på hva jeg mener er tidenes beste tv-serier, og tror jeg har kommet frem til følgende liste:

1. M*A*S*H: Nyskapende, jevnt god over mange sesonger

2. Nowhere Man: Trist den fikk sparken etter én sesong, en av seriene gjennom tidene med best potensial.

3. Mythbusters: Ny, men blander underholdning, god stemning og læring på en glimrende måte som gjør at jeg har klart å se 15 episoder på én dag.

4. 24: Begynte som en av de mest nyskapende og spennende seriene noen sinne. De har ikke helt klart å holde den geniale suksessformelen fra første sesong gående hele veien, men likevel en verdig kandidat på topp 5.

5. Friends: Begynte middels, økte kraftig og avsluttet kjipt. Morsom og definerte nærmest en hel generasjon.

Følgende serier ble vurdert, men funnet for lette til å havne på topp 5:

- Prison Break: Genialt konsept, men for ny serie til å ha bevist sin possisjon.

- Lost: Genialt konsept, men enkeltepisoder er for svake, og særlig slutten av siste sesong viste for lite progressjon over mange epiosoder.

- MacGyver: Vrient å komme unna ham, men dessverre utivklet serien seg til en moralsk dramaserie, fremfor en god action-serie, og det gjør at den faller stort.

- Baywatch: Kanskje tidenes største suksess (etter at serien ble stoppet etter én sesong). Vi hadde alle Pamela hengende på veggen, men det får være grenser hvordan pupper skal kunne vinne over kvalitet :p

- Simpsons: Å, som vi alle elsker den serien, men jeg valgte å ikke ta med animert på topp.

- Futurama: Elsker episodene første gang, men det er utrolig hvor lite spennende den serien er etter å ha sett episodene 2-3 ganger.

- House: En av mine favorittserier for tiden. Kunne glatt havnet på topp fem, men for ny til å ha vist sitt fulle potensiale.

- CSI: Genialt konsept, men etter å ha blitt overlesset med både Miami og NY, samt NCIS og en del andre kvasi-etterligninger, har jeg blitt for mett på konseptet til at det når helt opp.

Sitter med en voldsom følelse av at jeg har glemt et par storheter, men kommer ikke på det for øyeblikket... Kunne nevnt Cheers, X-files og en del andre spennende serier, men de var for ujevne.

Så da spiller jeg ballen over til deg: Hva er din topp 5-liste av tidenes beste serier, og hvilke nådde ikke helt opp, og hvorfor.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har det problemet at jeg har en tendens til å bli helt hekta på en serie jeg synes er genial når jeg ser på den og glemmer så tidligere serien jeg digger

1: Star Trek: Deep SpaceNine: Mørk og dyster satt i en tid hvor alt er bra.

2: Top Gear: Nyskapende innen sin sjanger, ærlig og morsomt.

3: Firefly: Trenger vel ikke si hvorfor?...

4: Band Of brothers: litt urealistisk til tider.. men mye historisk korrekt

5: The Simpsons: Episodene varierer stort, men gjenerelt like konge som altid

Ikke helt opp-

- Lost: For mye klisje, for irriterende

- Veronica Mars: For dårlige skuespillere og for mye drama

- BattleStar Galactica: kan bli litt langtrekt og mye "nedetid" i episodene

- Futurama: Kunne til tider blir litt repiterende.

gadd ikke skrive fler

Lenke til kommentar

1. MacGyver: Han er jo helten over alle helter, det han ikkje får til med ein penn og lommekniv er umogleg. Spelte ei stor rolle i min oppvekst som rollemodell. I ettertid ser eg all moralen som er lagt inn, men den gang merka eg ikkje sånt.

2. Friends: Etter min meining tidenes beste komiserie, er enig med DG at den hadde sin storhetsperiode i dei midterste sesongane, men kvar episode er så unik og genial at dei alle blir sett med den største glede.

3. That 70's Show: Ein stor konkurrent til Friends, fantastisk serie av alt mølet som USA produserer er dette ei perle.

4. 24: Første sesong var fantastisk, satt benka for kvar episode, andre sesong var eg ikkje like engasjert men såg alt. Etter dette har eg ikkje vært den største tilhengaren, men det starta så meget bra.

5. Malcolm In The Middle: Sisteplassen går til Malcolm, ein serie utanom det vanlege der du har unge mennesker i sitt storbyliv med sex og komplikasjonar. Du følger dagleglivet til 3+1 villstyringar av nokre gutar, ei hysterisk mor og ein fråværande og "In-the-moment"-far (han har alltid sine spesielle interesser som tar opp 100% av hans tid).

Dei som ikkje kom med:

M*A*S*H: Ein veldig bra serie med mykje god humor, men den klarte ikkje heilt å danke ut mine favorittar frå nyare tid.

King Of Queens: Kven er vel ikkje glad i Doug Heffernan og hans svigerfar Arthur Spooner? Dei to karakterane skaper så og sei heile serien, Carrie kunne blitt erstatta av ein annan skodespelar utan at det hadde hatt den store påvirkningen. Ein av seriens punchscener (:p) er når hundepassaren går tur med Arthur.

CSI: Ein veldig bra krimserie, men det blir litt for high-tech etterkvart for min del.

Er mest glad i komiseriar og av den enkle grunn er lista fylt opp med mykje innanfor den kategorien. Ein del er nok gløymd ut, men dei tre første er bankers.

Lenke til kommentar

1. Friends

Genial komedie som holdt seg i toppen over 10 sesonger. Selvfølgelig noen misser, men det skulle bare mangle på over 230 episoder.

2. MacGyver

Litt enig at det kan bli litt mye moral i enkelte episoder, men alt annet er så overlegent, at det egentlig ikke gjør noe.

3. Pacific Blue

Det kommer sikkert inn noen kommentarer på denne, men det er faktisk sinnsykt fett å se på sykkelpolitiet i Santa Monica fakke farlig skurker osv. Og selvfølgelig:

4. Frasier

Også meget genial komedie, men litt for mange mindre gode episoder til å nå helt opp.

5. ?

Endret av L@sse
Lenke til kommentar

Mye bra på eteren for tiden..

Mine favoritter er som følgende:

1. The Simpsons

Jeg legger gladelig en animert serie på topp. Kommer ikke utenom en d'oh ila dagen heller..

2. CSI

Tech er gøy, og alt som er lærerikt og underholdende er fint. Pluss for varierte skuespillere.

3. The Unit

Livet i, og rundt en Special Forces Unit, hemmelig og gøy. nye kule våpen, og faktisk litt om det som skjer på basen også. Hadde kommet lenger opp med større budsjett på kampscener, men det kommer etterhvert som serien vokser.

4. Bones

Artig serie som minner om CSI, men som drar inn et nytt aspekt. Mye tech, liker skuespillerne, og plottet. Også en veldig fersk serie.

5. House MD

Fersk serie, igjen, men genialt konsept! Jakten på diagnosen er spennende, og sammentreffer med de studiepoengene jeg tar i biologi og fysiologi i år..

Det er sykt mange andre serier som har spilt en "stor rolle i mitt liv".. Nevner et par, uten å sette de i rekkefølge:

Criminal Minds

Futurama

X-files

Frustrerte Fruer(ikke spør)

Seinfeld

Friends

Joey

That 70's Show

Og sikkert ørten andre jeg har glemt..

Lenke til kommentar

1. Twin Peaks - Tidenes spenningsserie har alt, spenning(duh), humor og grøss.

2. Nowhere Man - Slått på målstreken av Twin Peaks, en sesong er for lite.

3. Family Guy - Morsomste serien noensinne, absurd humor på sitt beste.

4. The O.C - Hvem hadde trodd at en ungdomsserie kunne være så bra? Sex, dop & Rock 'n roll.

5. Seinfeld - Situasjonskomikk har aldri vært gjort bedre.

De seriene som bobler under streken er:

- Babylon 5 - best på sci-fi

- X-files - best på grøss

Lenke til kommentar

1. Stargate SG-1: Sci-fi serie uten for mye fancy ting. Utrolig bra skrevet hvor man ikke finner en dårlig episode. Alle episoder har en fortsettelse eller noe å si videre i plottet til serien, så ingen episoder er "waste". Skuespillerne gjør en bra jobb, tror denne serien kan holde mange år enda.

Er også veldig glad i mytologi som gjør bare serien bedre.

2. MacGyver: Mannen med lommekniv og hockeysveis er en legende og fortjener en plass på lista mi!

3. Scrubs: Hysterisk morsom sitcom med veldig bra skuepillere

4. Charmed: Søstrene Halliwell som utrydder demoen osv. 7 veldig gode sesonger hvor dem avslutta sesong 7 bra. Eneste feilen var at dem starta opp sesong 8 som ikke har holdt mål.

5. Angel: The Vampire with a soul sparker godt ifra seg, synd serien ble kanselert på sitt beste, for tror den kunne blitt enda bedre

Bobblene:

Seinfeld - Er ikke like morsom som Scrubs, men har bedre episode plott.

Stagate Atlantis - Kan ikke hamle opp storebror SG-1 enda, men fortsetter dem som i andre sesongen kan serien fort blir like bra.

Fascape - har ikke sett ferdig enda, men er nok litt for ujevn til at den hadde kommet på lista.

Smallville - For ujevn, og ble forbanna når dem ikke lot Lana være død for hun er så irriterende.

Lenke til kommentar

Hall of fame:

Seinfeld: Genial komedie som var i en klasse for seg.

Twin Peaks: Pioner innenfor denne sjangeren. En klassiker.

Lost: Aldri har en serie maktet å engasjere så mange så mye. Den har skapt en tilhengerskare kun slått av trekkies i fanatisme. Men Losties er lang langt flere. Den har sine fillere, men spesielt sesong 2 gir litt mer mening nå på slutten. En klassiker som forhåpentligvis ikke ender som X-Files.

24: Liten rip-off av en film(husker ikke tittel) som fant sted realtime, men heldigvis er serien bedre enn den filmen. Serien karrer seg opp i toplisten takket være sesong 5. Sesongt 1 er vel det mest spennendes jeg har sett. Kommer i topplisten på tross av Kim Bauer, noe som er en prestasjon. "If everyone on "24" followed Jack Bauer's instructions, it would be called "12"." :wee:

Babylon 5: Slik sci-fi er ment å være.

Nesten, men ikke helt:

Simpsons: Klassiker som viser seg å være udødelig. Vil sikkert gå på tv med nye episoder om 50 år, er som tv'ens svar på Donald Duck bladet.

Prison Break:Sesongavslutningen og neste sesong vil avgjøre om den fortjener å komme i Hall of fame listen.

Alle elsker Raymond: Genial komedie som er hårstrå fra å nå opp.

X-Files: Nyskapende og spennendes. Den tapte seg voldsomt med å dra ut i for lange sesonger (har ikke engang sett de siste), men den banet vei og gitt meg noen av de mest spennende tv-øyeblikkene.

Cheers: Koseligere komedie skal man lete lenge etter. Den handler om en bar for pokker, finnes knapt bedre konsept :wee:

Alias: Første og andre sesong var av en egen verden. Så de nesten sammenhengende og var svett etter hver episode. Cliffhangeren i siste episode sesong 2 slår det meste. Etter det gikk de downhill.

Nowhere man: Tidenes mest frustrerendes kansellering.

Friends: Legendarisk, men ikke et nytt fenomen. De skulle lage en serie som var blanding av Seinfeld og Melrose place. Noe de lykkes med.

Et stykke ned, men fint å se:

Smallville: Lex og Lionel Luthor er i en egen klasse. John Glover er med rette blitt døpt til "the magnificent bastard" ute i verden. Dessverre er resten kun gjenomsnittlig og potensialet langt fra utnyttet. Lana Lang karakteren er kun slått av Kim Bauer når det kommer til å være irriterendes.

Firefly: Ville vært på topplisten om den hadde overlevd mer enn en halv sesong

Battlestar Galactica: For dyster til å bli en absolutt hit, men er ganske vanedannende.

Desperate Housewives: En serie som viser kvinners sanne jeg. En serie som overasker og underholder.

Veronica Mars: En overaskende god serie med noen av fremtidens store tv-navn i seg. Litt kaotisk til tider. Denne har potensiale til å stige på listene.

Edit; Liten fiks. Makter ikke å rangere de fem beste uten litt fundering...

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Firefly: Ville vært på topplisten om den hadde overlevd mer enn en halv sesong

6041196[/snapback]

følte for å kommentere her .. ikke direkte til deg men bare så folk vet det ..

Firefly hadde overlevd mer enn en halv sesong om ikke FOX hadde sendt serien på natta og hvis de hadde reklamert for serien så folk viste om den

Lenke til kommentar

STARGATE SG1 min favoritt, en serie som bare blir bedre og bedre

STAR TREK: TNG egentlig minst like bra som SG1, men SG1 har mye bedre replay value

Simpsons trenger vel ikke si mer egentlig.. 17++ sesonger med kvalitets moro

Futuramai morsetting til mange syns ikke jeg at serien tapte seg på slutten.

Horatio Hornblower kvalitets serie som er spenende og tøff.

A-TEAM ingen serie har høyere cool faktor

edit: måtte legge til a-team

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

24 - Helt fantastisk serie! Hadde dog ikke vært så langt oppe hvis ikke sesong 5 hadde vært så bra som den er.

Prison Break - Genial og veldig spennende serie dette også. Elsker alle de forskjellige karakterene som er med her.

LOST - Sesong 2 begynte bra, men så falmet det litt i midten, og nå på slutten har det begynt å tatt seg opp igjen. Akkurat som sesong 1. Fortsatt en genial serie spør du meg.

Band of Brothers - Miniserie, men håper den kan være med, for det fortjener den absolutt!

Friends - Utrolig morsom serie. Vanskelig å ikke like de forskjellige karakterene her spør du meg.

Kom ikke helt opp:

MacGyver - Hvem blir ikke fascinert av alle tingene denne mannen kan? Kommer seg alltid ut av knipa med stil, dog litt merkelig at han nesten alltid blir plassert i et lager fullt av kjemikalier og sånt av "skurkene", men det er jo litt av sjarmen!

Criminal Minds - Følger denne serien på TV2, og må si jeg liker den ganske godt.

Kongen av Queens - Artig serie.

Lenke til kommentar

1. Seinfeld - Den beste situasjonskomedien noensinne. Rett og slett.

2. Red Dwarf - Noe så rart som en sci-fi-komedie. Hysterisk morsomt.

3. Oz - Hardbarket fengelsdrama. Prison Break er barnemat i forhold.

(Naturlig å gjøre ett opphold her, da de neste to ikke kan måle seg med de tre første.)

4. South Park - Min type humor.

5. CSI - Elsker å se hvordan gjengen løser tilsynelatende enkle oppgaver på ekstremt komplikerte måter.

Lenke til kommentar

Mine favorittserier Lost, C.S.I. og 24. Geniale alle sammen.

Legger til resultatet av en spørreundersøkelse jeg og en venn gjorde i klassen i går. De fleste jentene svarte Frustrete Fruer, mens det var en del gutter som stemte Hotel Cæsar :mad: .

Resultatet ser du selv:

serier7mf.png

Lenke til kommentar

1. MacGyver - The one and only

2. LOST - Utrolig bra og gjennomført serie. EOD

3. Band of Brothers - Svært bra serie, håper på en oppfølger

4. South Park - Morsom, alltid noe som overrasker deg.

5. Family Guy - Morsom, men dessverre litt for lite sammenheng i episodene til å slå nr 4.

6. 24 - Føler 24 fortjener å bli nevnt. Selv om jeg bare har sett 5 episoder til nå. Men det er mange små ting som irriterer meg med serien. (BARE dell, håpløs organisering ol. til tider.)

Lenke til kommentar

1. Buffy - Konge serie sett den flere ganger. Bra humor, action, og akkurat passe drama.

2. Ultimate Force - Den beste serien om spesialstyrker jeg har sett. Skjønner ikke hvorfor ikke flere har hørt om denne.

3. 24 - Cliffhanger master nr 1

4. South Parl - Ikke redd for å kødde med ALT, klarer dette på en bra måte. Og

5. MacGyver - En klassiker

De som ikke kom helt opp men vill vært med om det var en topp 10

Prison break

Lost

Angel

Sporanos

The unit

First Wave - Synn TV2 bare sendt en season så jeg måte kjøpe de to andre

Profiler

Family Guy

Futurama

Twin Peaks

Endret av GtReBra
Lenke til kommentar

The O.C. - Ingen over, ingen ved siden.

Simpsons - Homer er så genial og gjør de 17 (?) sesongene verd å eie.

South Park - blame Canada! Hoho. Evig morsomt.

edit; ser så lite på tv, derfor ble listen så kort :p

Endret av BlackBallon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...