Gå til innhold

Islamsk Råd: - Frp fører en skremselspropaganda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er litt uenig med deg Kyrsjo, selv om tanken din er god. Tanken på at vi skal unngå provokasjon i samfunnet vil føre til et veldig platt og kjedelig samfunn tror jeg. Vi har bare godt av folk som f.eks O.J.

Når det gjelder disse spesielle tegningene så er det èn ting alle glatt hopper over, og det er at en egyptisk avis printet ut disse bildene et år før (de originale), samt at disse danske imamene tok med falske bilder til midtøsten. Derfor er det egentlig utrolig at folk fortsatt er sure på nordmenn og dansker for å ha printet disse bildene, når hele grunnlaget er borte.

6092079[/snapback]

Jøss, ovnefro er Svankmajer enig med meg, og nå er jeg enig med deg.... hva skjer.. :scared:

Min oppfatning er at disse bildene i seg selv ikke var egnet til å provosere, men at noen valgte å gjøre en sak ut av det (bl.a ved å presentere falske og mer provoserende bilder). Og når det først ble en sak, så var det mange som hev seg med. Vi mennesker oppfører oss ofte som sauer som følger bjellesauen.

Jeg synes ikke så rart at enkelte fortsatt er sure. Jeg vil tro det er mange som ikke har fått med seg verken saken med falske bilder, eller det at bildene ble trykket i egyptisk avis tidligere uten at noen gadd å reagere.

Når det gjelder å bruke ytringsfriheten, så synes jeg ikke man skal la muligheten for at man provoserer stå i veien. Dersom det er en underliggende konflikt som ulmer, så er det etter min mening bedre at den kommer opp og frem i dagen, enn at man lar ytringsfriheten lide fordi man er redd for å pirke borti noe. Problemet forsvinner ikke av at man later som det ikke eksisterer.

Og som jeg sa når debatten om dette pågikk for fullt, la oss behandle muslimene som vi behandler våre egne. Vi kan ikke krype for dem. Vi kan ikke behandle dem som barn som ikke kan kontrollere sitt sinne. Vi kan ikke ta på oss selv ansvaret for hvordan de reagerer. Vi kan ikke heve oss moralsk over dem, eller underkaste oss dem på den måten. Vi må stå for hvem vi er og våre prinsipper, behandle dem som vi behandler oss selv, og møte dem som likemenn. Bare på den måten kan vi samtidig få og vise respekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvilket historisk sted snakker du om når det gjelder muslimsk flertall?

6089541[/snapback]

Tja, f.eks. nordlige/midtre Afrika og Indonesia. Søndre deler av Thailand sliter jo også med muslimske militante, etter hvert som det blir stadig fler muslimer der.

6089618[/snapback]

Hvor lenge har disse områdene vært muslimske? Når ble de samme områdene assimilert?

6089660[/snapback]

Hvorfor spør du om det?

6089786[/snapback]

Fordi at jeg mener det er viktig, slik som jeg har forstått problemstillingen er det med dagens praksis mht. innvandring en fare for at Norge blir islamisert om 50-100 år. De landene som blir brukt som eksempel ble islamisert i en helt annen tidsalder, og under helt andre styreformer (mangel på demokrati/menneskerettigheter).

Jeg tror ikke Norge kan islamiseres så lett fordi vi mangler disse forutsetningene. Jeg tror det er større fare for at islamsk tro blir fornorsket og tilpasset vårt verdisyn.

I verste fall kan det hende at Norge tar til seg noen av de sunne verdiene som islamistene bekjenner seg til, det er kanskje ikke så gærnt heller?

Har lest/hørt at bla. islamske stater har mindre kriminalitet enn land som bekjenner seg til kristendommen.

:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6089541[/snapback]

Tja, f.eks. nordlige/midtre Afrika og Indonesia. Søndre deler av Thailand sliter jo også med muslimske militante, etter hvert som det blir stadig fler muslimer der.

6089618[/snapback]

Blir det stadig flere muslimer i Sør Thailand?

Jeg vet at motsetningene mellom 2 sterke religioner i området er eldgammel.

Jeg kjenner Thaiene som et vennelig og fredelig folkeslag, og forundres over hvor hardt styresmaktene slår ned på islamistene i sør, samt den jevne Thailenders aksept til overgrepene.

Lenke til kommentar

6089541[/snapback]

6089618[/snapback]

Hvor lenge har disse områdene vært muslimske? Når ble de samme områdene assimilert?

6089660[/snapback]

Hvorfor spør du om det?

6089786[/snapback]

Fordi at jeg mener det er viktig, slik som jeg har forstått problemstillingen er det med dagens praksis mht. innvandring en fare for at Norge blir islamisert om 50-100 år. De landene som blir brukt som eksempel ble islamisert i en helt annen tidsalder, og under helt andre styreformer (mangel på demokrati/menneskerettigheter).

Jeg tror ikke Norge kan islamiseres så lett fordi vi mangler disse forutsetningene. Jeg tror det er større fare for at islamsk tro blir fornorsket og tilpasset vårt verdisyn.

I verste fall kan det hende at Norge tar til seg noen av de sunne verdiene som islamistene bekjenner seg til, det er kanskje ikke så gærnt heller?

Har lest/hørt at bla. islamske stater har mindre kriminalitet enn land som bekjenner seg til kristendommen.

6092447[/snapback]

Kom over en artikkel når jeg smårydde litt bookmarks. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1209423.ece

I denne er kronikken presenteres muligheten for at nordmenn er i mindretall i Norge fra midten av dette århundret (beregning av SSB). I tillegg sies følgende om utbredelsen av Islam:

"

Muslimsk Vest-Europa.

Det er ikke lenge siden slike fremtidsutsikter ble avfeid som feberfantasier eller det som verre er, men utviklingen er den samme i mange andre land, og SSB får støtte fra en rekke fagfolk som påpeker at Vest-Europa vil få muslimsk befolkningsflertall om noen tiår.

"

Så spørs det hva som vil skje dersom det blir et muslimsk flertall. Hva vil skje med den vestlige friheten da? Mange elsker å hate Høybråten, men det er godt mulig han vil fremstå som rene ultraliberaleren i forhold til en del andre politikere som kan dukke opp når muslimene får stor demokratisk påvirkningskraft.

Du ser ut til å mene at muslimene vil tilpasse seg oss, og ta opp de fleste av våre idéer og verdier. Jeg tror det er mulig dersom økningen er moderat.

Desverre ser det ikke ut til at muslimer er spesielt interesert i å annektere vår syndige, umoralske og ugudelige levemåte. Mange tar sterk avstand fra den friheten som gjør at unge jenter kan fly på byen, drikke seg fulle og ha sex med hvem som helst. Jeg tror ikke muslimer flest ønsker en slik frihet for egne døtre.

Etter min vurdering er det en klar konflikt mellom vestlige og islamistiske verdier. Og jeg tror ikke at muslimene uten videre vil se våre verdier som overlegne, og oppgi sine egne. Snarere tvert imot tror jeg at de faktisk vil holde hardt på sine egne verdier.

Jeg sier ikke at det vil være påbudt med skjegg i Norge anno 2100, men jeg tror det er en mulighet for at det kan skje. Og muligheten for en slik utvikling er ikke noe jeg bare vil avfeie med et skuldertrekk. Konsekvensene er for alvorlige til det..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Innvandring.Ole Jørgen Anfindsen presenterer 30. januar tre scenarier for innvandring, hvor han antar at av en befolkning på 7 millioner i 2060, vil bare 4 være norske. Tallene kommer fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Han mener at flertallet vil være muslimsk "innen 2050", og at "den som hevder at dagens utvikling faktisk er bærekraftig, har en vanskelig oppgave foran seg". Anfindsen bare antyder hva han mener med det. Var det ikke "bærekraftig" da den amerikanske befolkningen mangedoblet seg i det 19. århundre? Var ikke de mer enn én million nordmenn som flyttet dit "bærekraftige"? Skulle myndighetene der ha avvist dem ut fra etnisitet eller tro? Anfindsen bekymrer seg også for at 3. og 4. generasjons innvandrerer regnes som norske av SSB. Hvis vi overfører dette til USA, ville det vært svært få "amerikanere" der i 1900. Nettopp USA motbeviser at utviklingen "savner sidestykke i moderne historie". Lars Borgersrud Historiker

Tor Bach FrilansjournalistSøndag 14.08.2005, 05:40 OLE JØRGEN ANFINDSEN beskylder i Dagbladet den 2 august undertegnede for å fare med floskler og for å forsøke å hindre ham i å komme på trykk. I det paranoide verdensbilde er enhver kritikk floskler og ethvert forsøk på å stille folk ansvarlige for hva de sier et ledd i en kampanje for å bringe sannhetens forvaltere til taushet. Jeg har faktisk ikke på noe tidspunkt protestert mot at familien Anfindsen får ytre seg, verken på sitt nettsted eller i Dagbladets spalter. Tvert i mot er jeg tilhenger av å få røyket ut grumset og få avslørt hva de står for. Dette er den motsatte holdning det fremmedfiendtlige nettstedet til Anfindsen, Honest Thinking, står for. I sitt innlegg hevder Anfindsen videre at han ikke driver generalisering om muslimer. Det er faktisk han selv som ut i fra det samlede antall medlemmer i muslimske menigheter har hevdet at Norge innen femti år vil se en islamsk revolusjon av iransk type. Med andre ord at alle landets muslimer opererer etter et felles program.

Bjørgulv Braanen Ansvarlig redaktør i Klassekampen MINORITETSFORSKER Randi Gressgård (Dagbladet, 2. juli) har fått det for seg at Klassekampen, i stedet for å være venstresidas avis, har lagt seg tett opp til den reaksjonære høyresida. Hun begrunner dette blant annet med at Ole Jørgen Anfindsen fra nettstedet HonestThinking har hatt «fri adgang» til Klassekampens spalter for å spre «innvandringsfiendtlig skremselspropaganda». Dette er en åpenbart uredelig framstilling, ettersom Gressgård «glemmer» å fortelle Dagbladets lesere at Anfindsens innlegg (om at det kan bli muslimsk flertall i Norge før 2050) har vært en del av en større debatt i Klassekampens spalter, der det vitterlig ikke har skortet på andre syn. Blant hans argeste kritikere har vært Helge Brunborg og Lars Østby fra Statistisk sentralbyrå, som på en - etter mitt syn - ganske overbevisende måte har vist at man ikke kan regne slik Anfindsen gjør. Dermed koker Gressgårds poeng ned til det banale: Anfindsens standpunkter burde ikke ha stått på trykk. Det er mulig dette føles moralsk riktig for Gressgård, men det blir ikke mer fornuftig av den grunn.

Fargerik type, blir litt mere balanse synes jeg. Klassekampen virker sonm "den" mest fornuftige, eller?

:)

Lenke til kommentar

Alltid greit å fortelle hvor sitat kommer fra, så man kan lese dem i sin sammenheng og ikke minst se hvem sitatene stammer fra.

Det jeg får ut fra sitatene er ikke mer enn at det er kontrovers rundt forfvatteren fordi han har et standpunkt som ikke er politisk korrekt. Greit nok.

Jeg kan ikke se noe som skulle tilsi at det er utenkelig at ting skulle gå i retning Anfindsen frykter, eller at SSB sine prognoser er feikatige eller feilaktig gjengitt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Alltid greit å fortelle hvor sitat kommer fra, så man kan lese dem i sin sammenheng og ikke minst se hvem sitatene stammer fra.

Det jeg får ut fra sitatene er ikke mer enn at det er kontrovers rundt forfvatteren fordi han har et standpunkt som ikke er politisk korrekt. Greit nok.

Jeg kan ikke se noe som skulle tilsi at det er utenkelig at ting skulle gå i retning Anfindsen frykter, eller at SSB sine prognoser er feikatige eller feilaktig gjengitt.

6094784[/snapback]

Sant nok! Intet er utenkelig, bare at enkelte ting er mere usannsynlig enn andre. Hvem sitat stammer fra står i sitatene, hvor to av dem er postet er VG-AP. Det blir litt "flisespikkeri" synes jeg å klage på en så liten glipp, poenget var at du forsto dem. Som du ser av Klassekampen-sitatet går 2 av SSBs egne eksperter imot utregningsmetoden til Anfindsen.

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig som har regnet på dette? SSB eller Anfindsen?

Edit: Eller for å spørre på en annen måte, hva er det SSB har rgenet ut, og hva har Andfinsen regnet seg til på bakgrunn av dette?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvem er det egentlig som har regnet på dette? SSB eller Anfindsen?

Edit: Eller for å spørre på en annen måte, hva er det SSB har rgenet ut, og hva har Andfinsen regnet seg til på bakgrunn av dette?

6095056[/snapback]

eee..Nå var det faktisk du som brakte statistikken på bane..kremt..host!

Lenke til kommentar
Jeg er litt uenig med deg Kyrsjo, selv om tanken din er god. Tanken på at vi skal unngå provokasjon i samfunnet vil føre til et veldig platt og kjedelig samfunn tror jeg. Vi har bare godt av folk som f.eks O.J.

Absolutt, vi skal ikke være redde for å provosere - men da er det kansje en god idé å gjøre det på en annen måte? Jeg kan ikke se hvordan vi oppnådde noenting som helst ved å trykke de tegningene.

Når det gjelder disse spesielle tegningene så er det èn ting alle glatt hopper over, og det er at en egyptisk avis printet ut disse bildene et år før (de originale), samt at disse danske imamene tok med falske bilder til midtøsten. Derfor er det egentlig utrolig at folk fortsatt er sure på nordmenn og dansker for å ha printet disse bildene, når hele grunnlaget er borte.

6092079[/snapback]

Jøss, ovnefro er Svankmajer enig med meg, og nå er jeg enig med deg.... hva skjer.. :scared:

Min oppfatning er at disse bildene i seg selv ikke var egnet til å provosere, men at noen valgte å gjøre en sak ut av det (bl.a ved å presentere falske og mer provoserende bilder). Og når det først ble en sak, så var det mange som hev seg med. Vi mennesker oppfører oss ofte som sauer som følger bjellesauen.

Absolutt sant.

Jeg synes ikke så rart at enkelte fortsatt er sure. Jeg vil tro det er mange som ikke har fått med seg verken saken med falske bilder, eller det at bildene ble trykket i egyptisk avis tidligere uten at noen gadd å reagere.

Rart at det har vært så langt borte - har jo ikke vært framme i media i det hele tatt?!?

Når det gjelder å bruke ytringsfriheten, så synes jeg ikke man skal la muligheten for at man provoserer stå i veien. Dersom det er en underliggende konflikt som ulmer, så er det etter min mening bedre at den kommer opp og frem i dagen, enn at man lar ytringsfriheten lide fordi man er redd for å pirke borti noe. Problemet forsvinner ikke av at man later som det ikke eksisterer.

Nei, men det er ikke veldig lurt å kaste bensin på bålet heller.

Og som jeg sa når debatten om dette pågikk for fullt, la oss behandle muslimene som vi behandler våre egne. Vi kan ikke krype for dem. Vi kan ikke behandle dem som barn som ikke kan kontrollere sitt sinne. Vi kan ikke ta på oss selv ansvaret for hvordan de reagerer. Vi kan ikke heve oss moralsk over dem, eller underkaste oss dem på den måten. Vi må stå for hvem vi er og våre prinsipper, behandle dem som vi behandler oss selv, og møte dem som likemenn. Bare på den måten kan vi samtidig få og vise respekt.

6092444[/snapback]

Absolutt. Så la oss gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke så veldig interessant spør du meg, vi kan slå hverandre ihjel med dokumentasjon fra www (din var fra jihadwatch), blir ikke overbevist dessverre. Hvis du derimot kommer med dine egne oppfatninger/vurderinger så er jeg veldig mye mere interessert.

Edit: Glemte noen Eer.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Ikke så veldig interessant spør du meg, vi kan slå hverandre ihjel med dokumentasjon fra www (din var fra jihadwatch), blir ikke overbevist dessverre. Hvis du derimot kommer med dine egne oppfatninger/vurderinger så er jeg veldig mye mere interessert.

6096834[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke helt. Du er ikke interessert i fakta, men heller ren spekulasjon? Er du mest opptatt av krangler istedenfor rasjonelle argumenter?

Undersøkelsen er utført av en muslimsk organisasjon kalt "Institute for Social Policy Understanding". Har du problemer med å forholde deg til tallene de har funnet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6096834[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke helt. Du er ikke interessert i fakta, men heller ren spekulasjon? Er du mest opptatt av krangler istedenfor rasjonelle argumenter?

Undersøkelsen er utført av en muslimsk organisasjon kalt "Institute for Social Policy Understanding". Har du problemer med å forholde deg til tallene de har funnet?

6096872[/snapback]

Nei du skjønner tydeligvis ikke! "fakta" du henviser til kan jeg "motbevise" med å poste "mine" linker", fremdeles er vi ikke kommet et lite skritt nærmere forståelse. Du foretrekker å holde diskusjonen utenfor deg selv, det er ikke jeg så interessert i, derfor etterspør jeg DINE oppriktige meninger.

Lenke til kommentar

Hvor er linkene dine da?

For å komme til bunns i en sak trenger vi fakta. Med mindre du vil diskutere saken, så er det kanskje like greit at du lar være å svare på mine innlegg. Jeg er ikke interessert i å høre om hvor opptatt du er av meg.

Lenke til kommentar

Mrmus og Pricks: Stopp diskusjonen dere i mellom. Pricks: Om du ser et troll: La det være i fred og ikke svar i det hele tatt.

Mrmus: Skjerpings - hold deg seriøs.

Til dere alle: PRS skal være et voksent og seriøst diskusjonsforum. Bokstavtryllerier, kverulering osv er ikke akseptert.

Så slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...