EC120 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har bestemt meg for at jeg skal bytte ut Tamron 70-300en min. Jeg har sett litt paa Nikkor 80-200 f/2.8 AF-D, hvordan er denne? Er AF rask? Hvordan vil den bli med en TC paa, tenker helst paa en Kenko 1.7x eller 2.0x(siden det er bare det lommeboka har plass til for tiden)? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Hvis du finner et godt eksemplar er den optisk heeelt fantastisk. Autofokusen er det derimot labert med med mindre det er snakk om en AF-S-modell eller du har et proffhus. Pass på at det finnes flere utgaver av herligheten, ikke alle med like godt rykte, men de eldre er en god del rimeligere på bruktmarkedet. Jeg har bare prøvd v4 og v5 (AF-S), og er absolutt en av mine favorittlinser. (større) D70, AF-D 80-200mm f/2.8 v4, 92mm, f/2.8 Endret 3. mai 2006 av CWalken Lenke til kommentar
EC120 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Hvis du finner et godt eksemplar er den optisk heeelt fantastisk. Autofokusen er det derimot labert med med mindre det er snakk om en AF-S-modell eller du har et proffhus. Pass på at det finnes flere utgaver av herligheten, ikke alle med like godt rykte, men de eldre er en god del rimeligere på bruktmarkedet. Jeg har bare prøvd v4 og v5 (AF-S), og er absolutt en av mine favorittlinser. (større) D70, AF-D 80-200mm f/2.8 v4, 92mm, f/2.8 6037397[/snapback] Jeg har en D70S, hvilken versjon av objektivet der er vet jeg ikke, men selgeren sier det er 2 mndr. gammelt. Det er en AF-D modell. Det en er vel ikke saa daarlig i AF? Den er vel bedre enn min 70-300? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har en D70S, hvilken versjon av objektivet der er vet jeg ikke, men selgeren sier det er 2 mndr. gammelt. Det er en AF-D modell. Det en er vel ikke saa daarlig i AF? Den er vel bedre enn min 70-300? 6037468[/snapback] Det er ikke raskt, men det er nok ikke værre enn Tamronen. Siden objektivet ikke har egen autofokusmotor så er hastigheten er begrenset oppad av autofokusmotoren i huset. AF-S (S for Silent Wave Motor) har egen autofokusmotor, og er således litt raskere og mye stillere. Men det er altså på langt nær ubrukelig. Jeg tror forøvrig det er noen år siden denne modellen var å finne i norske butikker, men det er selvsagt mulig at det er et overvintret eksemplar. Lenke til kommentar
EC120 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har hoert at den er 20% tregere enn AF-S, Det er vel ikke saa mye er det vel? Men AF-D versjonen duger den til sportsfoto? flyfotografering etc.? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har hoert at den er 20% tregere enn AF-S, Det er vel ikke saa mye er det vel? Men AF-D versjonen duger den til sportsfoto? flyfotografering etc.? 6037643[/snapback] Et nonsense-tall funnet opp av Ken Rockwell. Hastigheten kommer an på hvilket kamerahus linsen står på. Du vil kunne få problemer med objekter som beveger seg med stor hastighet mot eller fra deg, ellers burde det gå bra. Kan jeg spør om hvor mye du har tenkt å betale? Lenke til kommentar
EC120 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har hoert at den er 20% tregere enn AF-S, Det er vel ikke saa mye er det vel? Men AF-D versjonen duger den til sportsfoto? flyfotografering etc.? 6037643[/snapback] Et nonsense-tall funnet opp av Ken Rockwell. Hastigheten kommer an på hvilket kamerahus linsen står på. Du vil kunne få problemer med objekter som beveger seg med stor hastighet mot eller fra deg, ellers burde det gå bra. Kan jeg spør om hvor mye du har tenkt å betale? 6037718[/snapback] 6000 for en med Uv-filter og Hood inkl. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Du finner en komplett oversikt over Nikons objektiver med serienummer her: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85 slik at du kan sjekke hva du er i ferd med å kjøpe brukt. Endte selv opp med en AF-S versjon. Pent brukt for ca 6000,- Den er tung, men en drøm å bruke, lynrask fokus på D70 og D2x. Anbefaler IKKE bruk at 2x TC på disse objektivene, 1,4 x virker meget godt, 1,7 brukbart. Vær oppmerksom på at det kan være problemer med kompatibliliteten mellom de forskjellige versjonene av objektvene og forskjellige telekonvertere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå