Reisetrollet Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Hei! Jeg er ny her på forumet, heter Trine og er en jente på 22 år som er veldig glad i å fotografere. Jeg håper noen av dere med litt erfaring kan hjelpe meg med valg av objektiv til mitt Canon EOS 350 D, da jeg straks legger ut på en reise hvor jeg ønsker å få tatt gode bilder, men ser at det objektivet som fulgte med ikke er godt nok for mitt formål. Jeg er på jakt etter et allround objektiv som kan hjelpe meg til å ta bedre bilder i forbindelse med en utenlandsreise, hvor hovedmotivene vil være hester og trening av hester, kveg, samt mennesker i arbeid med disse dyrene. Jeg er amatør-fotograf på begynner-nivå, og mitt hittill største problem som ikke bare skyldes meg som fotograf, er å komme nærme nok. Det er ikke alltid enkelt. Jeg trenger derfor et objektiv som lar meg kunne stå litt på siden, men likevel få bilder som er der det skjer. Det er ikke nødvendigvis snakk om så veldig lange avstander, men nok til at et objektiv med normal brennvidde blir for langt unna. I tillegg er hester og kveg dyr som beveger seg raskt, situasjoner oppstår ofte veldig plutselig og jeg trenger et objektiv som hjelper meg med raskt fokus, og som gir skarpe bilder. I tillegg må objektivet helst ikke være for stort eller for tungt. Jeg ser i klassen rimelig fra 0-3-4tusen, og har hørt mye positivt om de mindre objektivprodusentene, feks. Tamron. Er det noen her som har noen tips til meg? Jeg synes det er fryktelig mye å velge der ute, og blir litt forvirret over alle de ulike typene. Er det noe jeg burde styre unna med tanke på hva som vil bli mine hovedmotiver? Hva slags type objektiv burde jeg se etter? På forhånd, tusen takk for alle svar! Mvh. Trine Redigert for å legge til: Hva må jeg evnt. opp i pris for å få tak i et brukbart og godt objektiv til mitt formål? Endret 3. mai 2006 av Reisetrollet Lenke til kommentar
Christian Helle Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Et godt alternativ kan være Tamron 18-200. Et allround-objektiv som gjør at du ikke trenger å skifte linse uansett. Du får både vidvinkel og tele. Høres ut som at du skal jobbe mye ute i sollys så da trenger du heller ikke de mest lyssterke objektivene selv om de vil gjøre en langt bedre jobb. Linsen jeg snakket om koster 3000-3500kr. Bildekvaliteten er bra m tanke på hva at den gir deg alt i ett og er veldig lett å jobbe med. Lenke til kommentar
nbele1 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Et godt alternativ kan være Tamron 18-200. Et allround-objektiv som gjør at du ikke trenger å skifte linse uansett. Du får både vidvinkel og tele. Høres ut som at du skal jobbe mye ute i sollys så da trenger du heller ikke de mest lyssterke objektivene selv om de vil gjøre en langt bedre jobb. Linsen jeg snakket om koster 3000-3500kr. Bildekvaliteten er bra m tanke på hva at den gir deg alt i ett og er veldig lett å jobbe med. 6036639[/snapback] Har noen noe negativt å si om Tamron 18-200? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg skal kjøpe en linse nå som har mer tele enn min Sigma 18-50 f2,8. Synes ofte at 50mm ikke forstørrer nok. Derfor skal jeg kjøpe en Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM. Billigste i prisguiden er 2200kr. Ikke mye vidvinkel på den, men den mener jeg vil gi meg den ekstra forstørrelsen jeg trenger (foreløpig... Canon 70-200 f4.0 etterhvert ) Ikke forveksle denne med Canon 28-105 f4-5,6 som skal være omtrent like dårlig som kitlinsa. 28-105 f3,5-4,5 har fått rimelig god omtale på de stedene jeg har lest om den. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg har hatt Tamron 18-200.. Har ingenting vondt å si om det objektivet.. Synes at det gav knallgode bilder og kostet ikke stort. Eneste grunn til at jeg ikke har den nå er at jeg har gått over til FF og L-optikk. S Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tamron 18-200 er ikke av de beste objektivene skarphetsmessig, spesielt i ytterpunktene (ca. 18 og 200). Men som vanlig hobbybruker vil neppe verken du eller jeg se spesielt stor forskjell... hvis vi ser noen i det hele tatt... mellom dette og et dyrere objektiv med samme brennviddeomfang. Tamron 18-200 er varmt anbefalt for den som ikke er (semi)profesjonell, og vil ha et anvendelig objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå