hardmongo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 i hvilket format bør jeg lagre dv-kassettene mine på harddisken, utenom dv-avi? ønsker minst mulig størrelse, med best mulig kvalitet Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Vel, det avheng nok litt av kva du skal med filene i ettertid. Skal dei redigerast seinare veit eg ikkje kva som er best (utanom DV AVI...). Elles finst det fleire alternativ som kan gjer gode resultat med tanke på kvalitet i høve til storleik. XviD, H.264 (t.d. som QT) og WM9 er døme på slike. Den fyrste kan fort skape problem når det gjeld redigering, dei to andre er eg ikkje sikker på. Forresten, kan du ikkje berre ta vare på kassettane, ikkje ta over noko av det du har filma? Det er nok den beste måten å lagre opptak på. Eller meiner du å ha filmane på disken i tillegg til kassett? Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Er jo litt typisk dette, at folk ønsker seg disse to tingene samtidig "Minst mulig størrelse" + "best mulig kvalitet" er to ting som ikke kan sameksistere i samme univers. Reduserer du størrelsen, reduserer du kvaliteten også. Punktum. Men det finnes kompromiss. Prøv f.eks å encode tapene dine til mpeg2 dvd. Da får du ett greit resultat. Bare pass på så du ikke deinterlacer, da mister du mye kvalitet. Høres også ut som om du har planer om å ta vare på hele taper... muligens for å kunne ta dem frem senere for å jobbe videre med råmaterialet (eller tar jeg feil?)... da nytter det verken med mpeg2 eller mpeg4 (som incanus foreslår). Begge disse formatene er særdeles uegnet for videoredigering. Da burde du nok heller beholde dv-avi eller selve tapene. Lenke til kommentar
hardmongo Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) jepp, jeg skal redigere alt sammen. tenkte å legge inn alt råmaterialet først, og ta det fra der. men jeg har ikke verdens største harddisk heller. vet at man taper kvalitet når størrelsen går ned, men [med bilder] bmp er jo mye større enn jpg, mens det fremdeles er god kvalitet på jpg-filen Endret 3. mai 2006 av hardmongo Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Lettest og smarteste er jo å kjøpe seg en ny disk, koster ikke allverden i dag for en 250GB. Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Ja, her er jeg totalt enig med JoergenJonassen.... Kjøp en ny disk. Det nytter ikke med noen form for mpeg (mpeg2, dvd, mpeg4, divx, xvid, div3 m.m.) komprimering av intermediate video. Du kan jo ta en titt på MJPEG (Motion-JPEG) codec. Dette er en codec som egner seg fint til komprimering av video som skal brukes til redigering. Men dette gir ikke særlig bra kvalitet desverre, selv ikke ved lav komprimerings-ratio. Det beste er uten tvil å beholde råmaterialet uten å re-komprimere det. DV er nemlig allerede godt komprimert, og det oppstår fort stygge avvik i både bildekvalitet og farger når man skal benytte seg av ett intermediate codec før selve redigeringen. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg har 1,4 TB HD og det er litt for lite i lengden. Helt enig med de to forrige, ha større diskplass ledig til enhver tid så er det så mye lettere å jobbe enn hvis du må hele tiden lete etter plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå