Gå til innhold

Kjøpe ny harddisk

Anbefalte innlegg

-Jeg har en HP PAVILION 432 stående på rommet. Tenkte å formatere den og bruke den som en slags server. Skal ha div. tv-serier og filmer på den, og generelt bare bruke den som lagring/nedlastningsplass, til surfing og msn.

Denne pcen ble kjøpt ny i 2002, og jeg har lest en del om at det kanskje ikke går å ha

f.eks 250 GB harddisker i den, siden da BIOSEN eller hva det var kanskje var for gammel?

Jeg som tenkte å kanskje ha 2-3 250GB harddisker i pcen vil gjerne vite om det i det hele tatt går ann å ha alle disse harddiskene i pcen?

Lurte på hvilke IDE harddisker som er å anfebale, som er stabile ikke blir varme så veldig fort, og som har lavt støynivå? I tillegg lurte jeg på om jeg skal bruke 2,5" eller 3,5" IDE ATA i pcen?

Siden denne pcen vil stå og laste ned en del og være på 24/7 hadde det vært greit om noen også hadde noen tips og triks til hvordan jeg kan støydempe den og holde den på et relativt kjølig nivå. Av erfaring har jeg opplevd at den nyere pcen jeg sitter på nå skrur seg av når den blir for varm, eller har for mange prosesser på gang. Vanligvis er da både skjermkortet, cpuen og harddisken så varme at man sikkert kunne stekt speilegg på dem.

Det aller siste jeg lurte på var hvilken side dere vil anfebale meg å kjøpe harddisker og div. annet utstyr til pcen på? Har hørt at mpx.no er greie og billige, men lurte på om dere hadde andre meninger og tips?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg sjekka, men dette er det jeg mener:

Samsung er de stilleste og ikke fryktelig kald.

Seagate er nesten like stille som samsung, men noe raskere.

Maxtor og wd er vel de raskeste, varmeste, og de som bråker mest.

Men jeg har ikke sjekka så mye i det siste, og det er jo så godt som ingen som gidder å teste for støy og temp.

Åsså bruk 3,5" ... 2,5" er vesentlig tregere, og ment for bærbar. Åsså bruker de ikke helt samme kontakt, så du må ha overgang. Kanskje egen kontroller.

Men om du sliter med kompatibilitet med bios, så kan usb-disk være løsningen.

Lenke til kommentar

Tror det du trenger i første omgang er kabinettvifter som kan blåse luft -inn- og -ut- av kabinettet, muligens også en mer stillegående og effektiv strømforsyning- og prosessorkjølerløsning, uten at jeg kjenner maskinen din i detalj. Og husk at flere disker produserer mer varme enn én. 2,5"-disker produserer igjen mye mindre varme enn 3,5". Når det gjelder disker er jeg enig med HW i anbefalingen av Hitachi i deres forrige disktest. De er raske, stillegående og langt fra verst når det gjelder varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Eksempel:

Komplett

3stk 250GB Samsung ATA disker.

Slengte med en ramme som du kan ha disse diskene i, og det er en 120mm vifte påmontert for mindre varme. Denne må plasseres der i 5.25" "området", så du må sjekke om du har plass.

For å dempe støy litt til, er det kos med en støydemper fra PSU.

Du kan også kjøpe ett par nye vifter med lite støy, og ny cpuvifte er også en god ide.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på lite støy og varme så anbefaler ihvertfall jeg hlet klart samsung sine harddisker fremfor seagate.

Akkurat nå har jeg en 200gb samsung og en 250gb seagate.. Vil si at det er merkbart mindre støy og varme fra samsung'en! Hadt andre seagate harddisker før.. Men nå er det samsung som gjelder!! :)

Har en samsung 200gb 7200rpm sata harddisk nå, skal bestille en til samsung harddisk: 250gb 5400rpm ide harddisk, skal visstnok være veldig bra, bla lite varme fra den..

Lenke til kommentar

Bruker samsung disker (sata og ata) - uten noe tillegg. Hører ikke en dritt.

Maskinen min akkuratt nå - den eg skriver på - er en duron 750 med zalman flower kjøler, med vifte på minimum. En mist 350 psu, som også er sinnsvakt stille. 3stk samsung disker. En passivt kjølt grafikkort. Ikke vifte på chipset.

Hører kanskje litt susing fra maskinen, men det må være fra mist vifta tror eg. Luftannlegget i taket et stykke unna bråker mer, selv om jeg knapt hører den.

Kan ikke skille på om maskinen min er på eller av. Så stille er den.

Bruker ikke noe isolasjon, spesialkabinett, spesialoppheng, eller andre ting. for de funker ikke.

Lenke til kommentar

Har selv ett par Hitachi , og kan tryggt anbefale dem. Eg følar meg tryggare med Hitach, har tidligere hatt Western digital. med mindre heldig erfaring.

Endret av Fuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...