Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problemer med å justere spissing

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt en Opel Omega 2.0i 1993-mod. Det er en god og velholdt bil (virker det som), men har merket at den drar ørlitte grann til høyre. Derfor hadde jeg den i dag på en hjulstillings-kontroll. Der fikk jeg vite at "caster er utenfor mål og kan ikke justere spissing pga at justeringen på styrestaget er rustet fast". Fikk vite at det koster flere tusen å få skiftet ut dette.

Jeg har veldig lite peiling når det kommer til å gjøre ting selv på bil, men er dette komplisert å få til? Vil jeg kunne få kjøpt aktuelle deler på f.eks. biltema og er disse god nok?

Jeg forstod det slik at avviket ikke var så veldig stort og at jeg kunne fortsette å kjøre på den, men at jeg etterhvert burde få skiftet staget (tror jeg). Vil det være skadelig å kjøre slik i lengden? Blir f.eks (de nye) dekkene mine slitt fortere?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg riktig og hvis spissingen er dårlig, vil den slite dekk, med mindre det dreier seg om et VELDIG lite avik.

Ville nok prøvd et annet verksted hvis jeg var deg. Utrolig hvilken forskjell (og kompetanse) det er fra verksted til verksted. Godt mulig at et annet verksted klarer oppgaven. Hvis det er endeleddet som er rustet fast i staget og alt dette må byttes, så blir det dyrt. Hvis du ikke har noe erfaring med dette, burde du la et verksted gjøre jobben. Får du derimot hjelp fra noen som har peiling, så lar det seg fint gjøre å skifte dette selv (med riktig verktøy).

Hvis du likevel blir nødt til å skifte ut staget, burde du uansett skaffe det brukt og i tillegg kjøpe nye endeledd. Finnes masse bilopphuggeri i Norge som sikkert kan hjelpe deg. Bilen må spisses etter at alt dette er skiftet.

Lykke til! :thumbup:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Jeg brukte nå et "billig-verksted" (som egentlig spesialiserer seg på varebiler og driver utleie) for å spare penger. Vil det heller lønne seg å bruke et merke-verksted til slike ting? Etter hva jeg har hørt, er det best å ikke bruke disse, når det er snakk om gamle biler pga merkostnadene dette gir. Men hvis alternativet er å måtte prøve mange forskjellige verksteder, er det jo kanskje like greit å la "ekspertene" ved et opel-verksted få ta seg av problemene, først som sist. :hmm:

Er det noen som evt kan anbefale noen gode verksteder i Bergen, som er student-vennlige? ;)

Lenke til kommentar

Tenker at du ringer rundt å spør div. verksteder om de tar på seg oppgaven. Avtal med dem på forhånd og forklar problemet. De ser sikkert fort over staget før de bestemmer seg for om det lar seg reparere. Tar de utfordringen, burde de også klare den! Som sagt, avklar alt dette på forhånd, slik at du vet hva slags regning du går i møte. Finn også ut om verkstedet skal ha betalt hvis de ikke får problemet reparert. Jeg har flere ganger sluppet å betale når et verksted tar på seg en oppgave de ikke klarer å gjennomføre! Synes det er rett og rimelig, så lenge dette er avklart på forhånd og verkstedet vet hva de takker ja til å reparere.

Merkeverksteder kan være det beste alternativet til nyere biler, men for eldre biler (og til ditt problem), burde det være det samme hvilket verksted du bruker (utenom det du allerede har prøvd, selvfølgelig :) ).

Det å få løst et fast-rustet endeledd skal ikke være et enormt problem med det rette verktøyet (forutsett at det ikke er helt gjennom-rustet og ødelagt). Ville nok derfor, som nevnt ovenfor, ringt og forhørt meg med diverse verksteder før jeg begynte å bestille deler og byttet ut alt.

Vet ikke om noen steder i Bergen, da jeg selv bor i Bodø, men bruk gule sider og ring rundt. Spør private verksteder først (de er som regel rimeligst), deretter Opel- verkstedet. Kan ingen av disse hjelpe deg, må du nok desverre bytte ut staget. Husk, uansett, å få tak i et brukt stag. Det tipper jeg at du kan spare en del på! Vet ikke hva et nytt styrestag koster, men regner med at det er atskillig dyrere enn et brukt.

Håper dette besvarte det du lurte på! :)

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...