RamGuy Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Jeg trenger mer harddiskplass nå, syntes 120GB blir litt lite. Så burde kjøpe en til av min: Seagate Barracuda 7200.9 120GB ATA100 og raide den sammen med den jeg har. Eller er det bedre å bare kjøpe en: Seagate Barracuda 7200.9 300GB SATA2? Hva er best? Og hva er egentlig raid? Hva gjør det? Hvorfor burde man bruke det? Hva er bra med raid? Endret 3. mai 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Fin artikkel om raid. Les og lær. http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_arr...dependent_disks Mitt råd: Ikke gidd. Så godt som bortkastet penger, og bare tøys og tull. Som privatperson med normal mengde penger å kjøpe for: På det beste så kan du klare å beskytte deg mot at 1 disk kræsjer. På det beste så kan du kanskje hente ut littegrann merkbar ytelse når det gjelder lese/skrive hastighet. Det er ikke en erstatning for backup. Så det raid tullet er kun hype for vanlige dødlige. Har kanskje noe for seg hvis du har en hobby der du flytter sinnsvakt med data mellom disker (videoredigering, piratkopiering i stor stil). Men det er mer ment for bizniz som har et behov for å takle diskkræsj. Hw.no sine sider ligger garantert på et raid system, for de har jo ikke lyst å være offline den tid det tar å oppdage, bytte ut, og hente inn backup og starte maskinen for at vi skal få noe å lese på. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Så hvis jeg skulle vurdere å kjøpe en S-ATA Western Digital Raptor Ville da faktisk: 2x Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM som koster totalt ca. 2500kr vært bedre enn 1x Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM som koster 2800kr? Man oppnår jo ca. den samme mengen med lagringskapasitet, men med 2x Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM så kan man jo raide dem, mens det kan man jo ikke med bare en Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM... Så hva ville vært best å velge for meg da? Skal altså passe til en "Gaming" PC... Dette er ca. sånn min nye PC skal bli: CPU: AMD Athlon x2 4400+ 2,2 GHz, 1 MB x 2 Hovedkort: Ukjent (skal være AMD sokkel AM2 med nForce5, muligens fra DFi) Minne: 2x 1024MB DDR2 (hvilket kort, vet jeg enda ikke) Skjermkort: XFX GeForce 8 (skal være GTx utgaven, eller hvert fall den kraftigste) Harddisk: 2x Western Digital Raptor 74GB SATA eller 1x Western Digital Raptor X 150GB SATA Skjerm: Vet ikke om jeg trenger PSU: 680W Vifter: VGA: Zalman FATAL1TY, CPU: Zalman CNPS9500LED Endret 4. mai 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) om du skal ha 2 eller 1 raptor disk er en vurderingssak, men mht driftsikkerhet, så er en å fortrekke dersom du har tenkt å kjøre RAID0(da antar jeg at driftsikkerheten er like bra for både 74GB og 150GB versjonen). Dersom det er for å speile disk 1, ville jeg heller kjøpt en stille 300 eller 400 GB disk og brukt den som backup disk i stedet for en ekstra raptor. edit: mht Raptor diskene, så betaler du ganske mye pr GB mer enn for en vanlig HD uten at ytelsen er veldig mye bedre enn for de raskeste 3,5" SATA HDene. Hitachi sine er vel noen av de kjappeste av de vanlige 3,5" diskene. Endret 4. mai 2006 av kindings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå