Perazzi Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Hei. Jeg har en Sony Ericsson telefon som jeg kjøpte på elkjøp for snart 2 år siden. I går oppdaget jeg plutselig flere døde piksler på displayet, idag utvidet de døde pikslene seg slik at de nå har begynt å "flyte" utover. Det jeg lurer på er om det er mulig å reklamere på telefonen, gjelder garantien fortsatt ? Mener å huske at mobiltelefoner har 2 års garanti (?). Endret 4. mai 2006 av iggipop Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mener at mobiltelefoner kun har 1 års garanti. Men Reklamasjon er på 5år hvis produktet er ment å holde lenger enn 1år, ved normal bruk. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det er feil. En garanti er det noe produsenten av produktet gir deg, og den kan variere fra noen få måneder eller flere år. Usikker på hva sony gir. Men i Norge har vi etter kjøpsloven reklamasjonsrett. Den gjelder i 2 år fra kjøpsdato, og om varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. Du har dermed grunnlag for å reklamere på dette i h.h.t kjøpsloven. Lenke til kommentar
kvakkster Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg fikk ihvertfall 3 år garanti på min W810i (står ihvertfall på kvitteringen) Lenke til kommentar
Merken Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Garantien på telefoner er i dag som regel 1 år. Siemens telefoner og nyere Nokia (kanskje flere merker) har 2 års garanti. Kjøper du telefonen på Klart Svar med NetCom abonnemet så har du 3 års garanti. Men uansett hvis garantien bare er på et år, så har ud uansett 2 (5) års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Tviler på at du får noe lengre enn 2 års reklamasjonsrett på denne telefonen. Sender du den inn må den undersøkes for feil, er feilen en reklamasjonssak så får du ny telefon, er feilen selvforskylt blir du fakturert for minimum 400 kr for undersøkelsen pluss kostnader for reparasjonen etter avtale. Lenke til kommentar
Merken Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Tviler på at du får noe lengre enn 2 års reklamasjonsrett på denne telefonen. Sender du den inn må den undersøkes for feil, er feilen en reklamasjonssak så får du ny telefon, er feilen selvforskylt blir du fakturert for minimum 400 kr for undersøkelsen pluss kostnader for reparasjonen etter avtale. 6045700[/snapback] Hvorfor skulle han ikke få 5 års reklamasjonsrett på DENNE telefonen?? Hvis reklamasjonsretten er 5 år på telefoner så er den 5 år (selv om det ikke står i klartekst om den er på 5 eller 2 år). Men poenget er at det ikke er forskjellige reklamasjonsretter fra modell til modell. De fleste verksteder tar i dag 290 kr eks mva (362,50 inkl) for undersøkelser som ikke er garantisaker, og ikke minimum 400 kr. Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Tråden er feilpostet og flyttes til riktig kategori. Garanti og forbrukerrettigheter er temaer som tas opp i diskusjon om forhandlere og verksteder. Les denne tråden om inndelingen av amobil-forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=481821 Tråd flyttes. Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvorfor skulle han ikke få 5 års reklamasjonsrett på DENNE telefonen?? Hvis reklamasjonsretten er 5 år på telefoner så er den 5 år (selv om det ikke står i klartekst om den er på 5 eller 2 år). Men poenget er at det ikke er forskjellige reklamasjonsretter fra modell til modell. Så du mener at alle mobiltelefoner er ment å vare like lenge, og dette er vesentlig mer enn 2 år? Det er mange billige telefoner som etter min mening ikke kan forventes å vare noe særlig utover 2 år. Alle mobiler er forskjellige, og har forskjellig levetid. Den eneste måten å få et endelig svar på om din mobil har 5 års reklamasjonsrett er å klage saken inn for FTU/tingretten dersom forhandler er uenig med deg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Telefonen er uansett under 2 år - jeg ønsker ikke at denne tråden skal utvikles til nok en "hvor lang reklamasjonstid har en mobiltelefon". Dermed diskuterer vi hvorvidt trådstarter kan få dekket reparasjon eller ei fra nå av. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg enig i at det tema er litt utdebattert, men siden han sier det snart er gått to år må han få fingen ut for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå