Winged Monkey Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Dette er bare en filleting, men burde være enkelt å fikse også.. Når man klikker på linker på hw.no som fører videre til gamer.no eller hwb.no så åpner linkene seg i et nytt vindu. Vanligvis ikke noe stort problem, for jeg åpner stort sett de artiklene på førstesiden jeg ønsker å lese i tabs, men av og til så klikker jeg meg inn for å lese en enkelt artikkel, og *pop* så dukker den opp i et nytt vindu. Dette er en uting og tjener intet annet formål enn å irritere brukeren. Fix it! Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Helt enig med deg. Ingen webside bør bestemme hvordan jeg skal styre nettleseren min. Vet at det har vært snakk om dette før i forbindelse med webdesign generelt, og tror et samlet WDS-folk er enige i at det er en uting. Lenke til kommentar
Jostop Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Syns det er fint at linker åpnes i nytt vindu. Ofte er det andre ting på siden linken viser til som jeg også ønsker å lese, og da trykker jeg meg ofte videre. Når man er ferdig så lukker man bare vinduet og er tilbake på den opprinnelig nettsiden der man fant linken. Nå bruker jeg Opera og da samles alle nettsider i faner Lenke til kommentar
dominus Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 at linker åpnes i "nye vinduer" er helt genialt.. "verten" som sender deg videre mister ikke hits.. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg liker ikke å bumpe.. .. men det hadde vært hyggelig å høre fra noen som driver med drift her på huset hva tankegangen bak her er, og om det evt. er noen planer om å endre det. Kan jo ta med hva Jakob Nielsen, nettets kanskje fremste autoritet på brukervennlighet, har å si om linker som åpnes i nye vinduer: Opening New Browser WindowsOpening up new browser windows is like a vacuum cleaner sales person who starts a visit by emptying an ash tray on the customer's carpet. Don't pollute my screen with any more windows, thanks (particularly since current operating systems have miserable window management). If I want a new window, I will open it myself! Designers open new browser windows on the theory that it keeps users on their site. But even disregarding the user-hostile message implied in taking over the user's machine, the strategy is self-defeating since it disables the Back button which is the normal way users return to previous sites. Users often don't notice that a new window has opened, especially if they are using a small monitor where the windows are maximized to fill up the screen. So a user who tries to return to the origin will be confused by a grayed out Back button. .. og Topp 5 grunner til å ikke åpne linker i nye vinduer av Neil Turner: 1. Unless you warn them, Web users are likely to expect the new page to load in the current window. Unexpected surprises can be fun, but not when you're browsing the Web. 2. The act of opening a new browser window resets the back button in that window. The back button is the second most used navigation function (after hyperlinks, source: useit.com), so resetting it is a big no-no. 3. To open a new browser window can disorient very novice Web users and the visually impaired. They might not realise that a new window has opened and might struggle to switch between windows. 4. Opening a new browser window disrespects the desires of your users. If they want a new window, they'll ask for one. Don't force a new window upon users unless there's a very good reason to do so. 5. New browser windows can make an already cluttered taskbar even more difficult to use. We've all spent ages hunting through the taskbar in search of the window we want. Don't make this process even harder by increasing the number of windows the user has open. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Bare for å gjøre det helt klinkende klart så er dette mine private meninger og ingen form for uttalelse fra noe hold. Det er ganske delte meninger rundt dette. Det er gjerne slik at de som driver med dette (webdesign og usability-folk) er ganske enige i at dette er en uting, noe det jo helt klart er. Jeg personlig synes linker som åpnes i nye vinduer er noe av det verste på nettet. Som en som er opptatt av web-standarder er det surt at hw gjør slike overgrep mot brukerne, men redaktørene for de nettstedene er ikke enige og de bestemmer tross alt. Alt vi kan gjøre vi som er forkjempere for slikt som dette er å hele tiden nevne det og prøve å hjelpe folk til å forstå problematikken og hvor ille det egentlig er. Så det er flott å se at det blir tatt opp! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg må si meg enig, dette er en uting. De som ønsker å åpne artikkelen i et nytt vindu/en ny fane kan gjøre dette, men bare hvis de ønsker det selv. Det er imidlertid viktig at lenkene som leder til en annen nettside markeres godt. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det er bare å åpne det i en ny fane da så slipper du at det åpner seg i et nytt vindu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå