Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best på vinteren av FWD og RWD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører W124 (gammel) E-klasse, bare med ABS (har kjørt litt forskjellige biler i over 15 år, 5 av dem FWD). Jeg trives i bilen min - kjører gode piggdekk, og jeg vet alltid hvor grensen går for den å begynne å spinne. Jeg vet nøyaktig hvordan den kommer til å oppføre seg på dårlig føre, så jeg har lite lyst til å bytte.

 

Eneste stedet hvor det var ubehagelig, var da jeg skulle kjøre opp fra Turistsenteret på Trysilfjellet til leid hytte på Storsten. Jeg følte at nå kjørte jeg virkelig på grensen - jeg måtte gi gass for i det hele tatt komme opp, og da føltes grøfta virkelig nær. Alle vet at W124 har lett rumpe, så dette var ikke veldig rart. Etterpå kjøpte jeg kjettinger (hvorfor ikke før? ja, det kan man lure på). Og så vet jeg at jeg ikke kan gi full gass ut av svingen på vinterføre og at jeg må generelt være mer forsiktig på gasspedalen. Så jeg fortsetter å kjøre min bil, men jeg forstår og støtter alle som kjøper FWD.

Lenke til kommentar
Er du opptatt av å komme deg fram er det vel Audi eller Subaru som gjelder. Er vel en kjent sak at de to har det beste 4x4-systemet. ;)

6073076[/snapback]

 

Hva med nye Toyota RAV4 som har ADS? (Active Drive System)

 

Så den fordeler hvilken hjuldrift bilen trenger hele tiden......?!

Lenke til kommentar
Er du opptatt av å komme deg fram er det vel Audi eller Subaru som gjelder. Er vel en kjent sak at de to har det beste 4x4-systemet. ;)

6073076[/snapback]

 

Hva med nye Toyota RAV4 som har ADS? (Active Drive System)

 

Så den fordeler hvilken hjuldrift bilen trenger hele tiden......?!

6075934[/snapback]

 

Nye Rav4 har et elektronisk system som fordeler kraften dit den trengs, det være seg fram eller bake. Lignende system finner du i flere andre merker.

Lenke til kommentar
Er du opptatt av å komme deg fram er det vel Audi eller Subaru som gjelder. Er vel en kjent sak at de to har det beste 4x4-systemet. ;)

6073076[/snapback]

Hva med nye Toyota RAV4 som har ADS? (Active Drive System)

Så den fordeler hvilken hjuldrift bilen trenger hele tiden......?!

6075934[/snapback]

Dette systemet er langt i fra så bra som det man finner på Audi og Subaru.

 

Elektronikken som styrer firehjulsdriften i nye RAV4 mottar signaler fra en rekke givere. Når elektronikken oppfatter at det er behov for firehjulsdrift, overføres inntil 45 prosent av kreftene til bakhjulene. Og RAV4 kan KUN låses i permanent 4hjulsdrift i fart inntil 40 km/t.

 

Mens Audi kjører 50/50 fordeling i utgangspunktet, og fordeler krefter etter hvor det er behov for det utover dette. ;) Altså en EKTE 4hjulstrekker i motsetning til de voldsomt mange bilene som er forhjulstrekkere i utgangspunktet, men som overfører drift til bakhjul kun når det trengs...

Lenke til kommentar

Tja.. selv eier jeg jo en RWD, og er storfornøyd.. Virkelig en sann vinterbil, som ikke lurer en på noen måte, men oppfører seg akkurat som en tror..

Selv med en lett rompe, så har jeg ikke hatt noen problemer med å komme meg fram noen plasser ennå, og jeg bor inngrodd på landet, med lange bakker og svinger som ikke blir brøyta med en gang.. Kun en gang har jeg stått fast, og har måtte ty til knipetak.

 

Hjelper på å ha anlegg baki der og da ;) Men selv uten noen form for antispinn, så har man klart seg bra.

 

Når jeg har kjørt FWD, har jeg sliti litt mye med understyring egentlig, men er vel en vanesak.. Jeg holder meg ihvertfall til RWD selv, eventuelt AWD, men RWD ligger mitt hjerte nærmest.. Det som er for meg å foretrekke. Er vel hovedsaklig en vanesak, klarer du å kjøre med RWD, vite hvordan du skal gasse og gire, så kommer man seg vanligvis opp og fram.

Lenke til kommentar
Alt er en vanesak, men det er ingen tvil om hvilke biler som oftest sliter med å komme opp bakker.. RWD'er

6106987[/snapback]

Men det skyldes i de fleste tilfellene sjåføren, ikke bilen.

6121333[/snapback]

Egentlig ikke....

 

Hvis du har to biler, en med bakhjulstrekk og en med framhjulstrekk, og man lar samme sjåfør kjøre begge bilene (under forutsetning at han har bred erfaring med både for- og bakhjulstrekk selvsagt) - så er det liten tvil om at bilen med framhjulstrekk vil ha best fremkommelighet.

 

Spør du meg er det to fordeler med bakhjulstrekk, og det er økt kjøreglede og at man kan ha mye mer effekt uten å oppleve hjulspinn. :)

 

På fremkommelighet er framhjulstrekk kongen.

 

Men hvorfor inngå et kompromiss? Kjøp firehjulstrekk. :p

Lenke til kommentar

Det er kjent fra rallyens gulldager i 60 og 70-tallet at framhjulsdrevne, nette biler er betydelig enklere å håndtere på bratte, glatte, svingete veier enn bakhjulsdrevne "båter." Morris Mini og Saab var blant de første bilene som virkelig gasset av, og holdt seg overlegne inntil firehjulstrekkerne overtok. (Det var også en del lemping på regler om hvordan bilene kun kunne modifiseres med lys, som ga tilbake gløden til andre merker..) Skal du kjøre en uteknologisk bil er det utvilsomt enklere å få til med framhjulstrekk. Antispinn og hva-vet-jeg bruker bremsekraft for å fordele kraften mellom hjulene, ikke nødvendigvis låsing eller clutching av differensialen, så det koster mye slitasje og bensin å stole på slike systemer i områder det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Alt er en vanesak, men det er ingen tvil om hvilke biler som oftest sliter med å komme opp bakker.. RWD'er

6106987[/snapback]

Men det skyldes i de fleste tilfellene sjåføren, ikke bilen.

6121333[/snapback]

Egentlig ikke....

 

Hvis du har to biler, en med bakhjulstrekk og en med framhjulstrekk, og man lar samme sjåfør kjøre begge bilene (under forutsetning at han har bred erfaring med både for- og bakhjulstrekk selvsagt) - så er det liten tvil om at bilen med framhjulstrekk vil ha best fremkommelighet.

 

Spør du meg er det to fordeler med bakhjulstrekk, og det er økt kjøreglede og at man kan ha mye mer effekt uten å oppleve hjulspinn. :)

 

På fremkommelighet er framhjulstrekk kongen.

 

Men hvorfor inngå et kompromiss? Kjøp firehjulstrekk. :p

6121689[/snapback]

 

Men ta to biler som har ren 50/50 vektfordeling, da vil RWD ha overtaket. Men uansett, det skal ganske ekstremt føre til å at det skal utgjøre noe forskjell.

 

Og jeg synes det er stor fordel at bilen overstyrer istedet for understyrer. Mye lettere å holde farten igjennom vanskelige, svingete partier da.

Lenke til kommentar

Det meste har vel blitt sagt, og jeg støtter meg bak alle som sier at FWD er RWD overlegent når kommer til hva som er best på vinterføre. Har selv ikke kjørt RWD om vinteren, men jeg bor ved en lang bratt bakke, og dere kan gjette dere til hvilke biler som sliter. Ved flere anledninger så har RWD ikke klart å komme seg opp bakken, mens FWD så å si alltid kommer opp. Nå er det forskjell fra bil til bil også - jeg merker at pappas 9-5 Estate 2.0t Aut m/ ESP kommer opp mye lettere enn det min Audi 80 uten noen hjelpemidler gjør.

 

Bor du et sted der det kan være vanskelig å komme seg frem, er det kjedelig å kjøpe en bil du kan risikere å ikke klare å komme deg frem med. Da ville jeg nok kjøpt FWD eller firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Greit da skal jeg kjøpe Quattro, og ta en tur opp på hoppbakken i holmekollen ;)

6048993[/snapback]

Hehe, det kan du faktisk...

 

Den reklamen er ikke et "filmtriks". Det er en standard Audi med Quattro, men de har modifisert automatkassen slik at den er låst i 2. gir - ettersom giring ville vært uheldig...

 

Også er den festet til en stålwire slik at den ikke begynner å rulle bakover når toppen var nådd.... :)

 

Så "the making of" her en gang. ;)

6058261[/snapback]

Veldig offtopic, men kan du linke til den videoen ? :)

Lenke til kommentar
Veldig offtopic, men kan du linke til den videoen ?  :)

6124780[/snapback]

Det kan jeg faktisk... Finner videoen her.

 

Bilen som blir brukt er en helt vanlig, fabrikkny Audi A6 4.2 Quattro Tiptronic med kun to små modifiseringer. Automatkassen ble låst i førstegir, og A6'en ble utstyrt med 6mm ispigger. Et eventuelt girskifte midt i bakken hadde ikke vært heldig.

 

Når alt var klart, var det bare for Uwe Beck (føreren) å starte på kjøreturen. Audi'n ble satt i første gir, og V8-motoren ble ruset opp til 4200rpm og ca. 60 km/t. 80 %-stigningen var ingen match for A6 Quattroen!

 

Uwe uttalte i etterkant at han hadde kunne kjørt fortere, til og med der det var brattest. Ni sekunder, fra bunnen til 47 meter over bakken.

Lenke til kommentar

FWD er til tider mere fremkommelig enn RWD, men nå må jeg jo av erfaring si at skal du ha noe så kjøp deg Quattro! Har selv hatt Urquattro, og har nå en Audi 200 TQ avant, og det er helt rått på vinterføre. Som folk tidligere har sakt, dit en quattro ikke kommer trenger du ikke dra. RWD er jo selvfølgelig å foretrekke som bil nr 2 da det er ekstremt morro om vinteren (og sommeren med litt krefter) ;) dersom man har slike int. Personlig syns jeg det er veldig kjedelig å kjøre FWD! Kan jo brekk sladde da :p Men siden valget står mellom RWD eller FWD for vinterbruk så ville jeg gått for FWD da det er det jeg har hatt best erfaring med på vinterføre i forhold til fremkommelighet.

Lenke til kommentar

Edit: Var vist litt treg jeg...

 

Bare litt mere OT her: De prøvde først med piggdekk, noe som endte opp ca midt i bakken, så etter noen forsøk gikk de over til ispigg. Har making videoen her på pc'en men får ikke lastet opp noe sted. Audi har hatt en lik reklame tidligere på 80 tallet også, så at en quattro kommer seg opp en hoppbakke er ikke bare tull. Der også brukte de en line for å holde igjen bilen (var dårlig med filmtriksmuligheter den gangen, og du ser at linen løfter seg ut av snøen ettersom bilen går oppovere, mao linen er ikke stram mens de kjører opp så det hele er faktisk ekte, MEN med ISpigg...

Endret av Rune_
Lenke til kommentar
Audi har hatt en lik reklame tidligere på 80 tallet også, så at en quattro kommer seg opp en hoppbakke er ikke bare tull.

6125939[/snapback]

Stemmer bra det ja.

 

I 1986 kjørte rallysjåføren Harald Demuth opp Pitkävuori-bakken i Kaipola i Finland, i en rød 136hk'ers Audi 100 2.2 CS Quattro. Dette ble en rekord, og en klassisk Quattro-reklamefilm.

 

Er den samme bakken som ble benyttet denne gangen, og grunnen var Quattros 25-års jubileum. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...