The President Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 Hei.... Jeg har to maskiner, hvor den ene er en laptop som kjørere linux og den andre er en "server" som kjører XP. Denne versjonen av XP er desverre ikke lovlig, og i et anfall av dårlig samvittighet føler jeg for å bytte til en lovlig lisens. Laptopen (fra Dell) hadde OS installert, dette er jo da en såkalt OEM versjon (regner jeg iallfall med), og jeg lurer da på om det vil fungere å bruke denne lisensen på den andre maskinen (siden den jo ikke er i bruk)? Lovligheten er jeg ikke helt sikker på men så "veldig" ulovlig kan det da ikke være, min samvittighet vil iallfall føles bedre. Vil det funke, eller har microsoft "registrert" min laptop som bruker av lisensen? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 Er fullt lovelig å bytte XP lisenser mellom maskiner. Bare legg inn nøkkelen på den nye og du blir spurt om å "avregistrere" den fra den gamle. Lenke til kommentar
The President Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 flottings.. takker for svar Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 En annen vanlig tolkning er at man har mulighet til å overføre et OEM-produkt, eller lisens kjøpt i butikk, til en ny maskin, og da fordi den opprinnelige er utrangert. Dette er altså feil. En OEM lisens er fysisk bundet til maskinvaren den ble installert på første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC. fra denne side: http://www.microsoft.com/norge/piracy/YourPC_do.mspx Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 De fleste operativsystem levert av Dell, til Dellsystemer er bundet opp til BIOS, og vil ikke starte installasjon på noen annen maskintype enn det er ment for Lenke til kommentar
The President Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 Akkurat. Så ifølge deg gaggen, så er dette ikke lov (eller ifølge microsoft da) og ifølge mr_trout så vil det ikke engang funke? Det er egentlig sistnevnte jeg lurer mest på, for jeg har en "standard" windows cd, og ikke noe "inspiered by Dell" eller lignende. Og en standard xp cd fungerer vel på alle maskiner? Så sånn jeg ser det er det bare keyen, eller lisensen, som jeg "overfører". Eller har microsoft et register av noe slag over hvilke maskiner som har hvilke lisenser? Slik at når jeg forsøker å validere og oppdatere min OEM på en annen maskin, så vil den påstå at "dette er feil maskin" eller noe sånt? Når det ikke er lov, så er det forsåvidt greit nok, da skal jeg ikke gjøre det. Men har microsoft noen måte å kontrollere dette på? Er maskinens hardware registrert hos microsoft på noen måte? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Men har microsoft noen måte å kontrollere dette på? Er maskinens hardware registrert hos microsoft på noen måte? 6037047[/snapback] "Produktnøkkelinformasjon, som produkt-IDen inneholder, sendes sammen med et maskinvarenummer (et tall som datamaskinens maskinvarekonfigurasjon genererer) til Microsofts aktiveringssystem under aktivering." du kan lese om dette ( MPA )her: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878 Endret 3. mai 2006 av gaggen Lenke til kommentar
Løve Skrevet 4. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2006 Ville bare installert hvis jeg var deg... er litt care uansett om det er lovlig eller ikke. Du har en lisens du eier så skal ikke se noen grunn til at du ikke kan bruke den hvor du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå