Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om kablet nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kontor på loftet (3. etasje). Der har jeg to datauttak. Det ene er lagt opp fra ISDN-boksen som står i gangen. Det andre uttaket er koblet til kabel-TV-inntaket. (Forrige eier hadde internett over kabel, jeg bruker ADSL som er koblet til telefoninntaket på gangen. ) ISDN-boksen er ikke i bruk fordi jeg har gått over til IP-telefon. I dag bruker jeg trådløst internett, men jeg lurer på om jeg kan ta i bruk de to kablene som ligger der allerede for å få fastnett. Jeg regner med at jeg vil få ei raskere linje på den måten. (Jeg har desktop-PC på loftet og en bærbar på stua, begge med trådløs forbindelse.)

Spørsmålene er:

1) Kan jeg bruke disse kablene og datauttakene uten modifikasjoner?

2) Hva trenger jeg å gjøre for å koble kabelen fra ISDN-boksen til ADSL-boksen? (Det er dessverre ingen plugg jeg kan trekke ut og plugge rett inn, dvs. jeg må kutte noen kabler. Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg evt. skal sette på en dataplugg.)

3) Kan jeg bruke kabelen fra kabel-TV-inntaket som antenneledning, slik at jeg kan se TV eller koble til TV-kort til PCen på loftet? Eller finnes det andre smartere løsninger her? Noen billig hardware som kan brukes (dvs. ikke en dyr stue-PC).

mvh

Trondis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...