Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3MXprøve imorgen - Skjønner ikke bæret!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du gjort noe i det hele tatt? Disse oppgavene kan gjøres enkelt dersom du leser litt...

Dersom du har en vektorfunksjon, r(t) = [x(t), y(t)], vil den deriverte til vektorfunksjonen være en ny vektorfunksjon, r'(t) = v(t) = [x'(t), y'(t)].

Formelen for "banefarten" er gitt ved v(t) = sqrt((x'(t))^2 + (y'(t))^2).

På den andre har du:

a_n = 1 + 2 + 3 + ... + n. Snur vi rundt på den får vi

a_n = n + (n-1) + ... + 2 + 1

Vi kan legge disse sammen:

2a_n = (n+1) + (n+1) + ... + (n+1) = n*(n+1).

Løser vi for a_n får vi

a_n = n*(n+1)/2.

Etc..

Lenke til kommentar

3mx er vel egentlig for de spes matte interesserte. Jeg tok 3mx på videregående noe jeg angrer så jævelig mye på ennå, hehe. Kunne ha klart meg så bra med 2mx. Igjen er derivasjon ikke så lett, og "integrasjon er enda verre"... Som russisk for folk som ikke skjønner bæret. Uff, får vondt i hodet av matte.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

@ Nomore : Jeg var faktisk i timen, men hjelper lite når læreren priotirerer de aller sterkeste og er på det stadiet at "Ja, du fikk 5- på forrige prøve du. Da skal jeg ringe hjem til foreldrene dine fordi du vanligvis pleier å få 6".

Hun gir altså blaffen i alle som ikke forstår matte så raskt.

samye83 : Ja, helt enig. Men jeg må ha det for å komme inn på NTNU. Vet det blir tøft. Mn jeg må bare bite meg fast og prøve...

Lenke til kommentar

DrKarlsen : Jeg prøvde å lese litt i boka nå. Forstod faktisk sånn halvveis av det du svarte på. Fikk nettopp bekreftet at vi får akkurat disse to oppgavene imorgen på en prøve. Da burde jeg vel klare å få en anstendig karakter hvis jeg lærte meg hvordan jeg regner ut begge oppgavene (a --> d) Håper noen vil avse et par minutter. Et par minutter for noen. Flere timer for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...