efikkan Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei! Jeg fikk i dag et brev fra posten om at pakken jeg venter fra Sverige er mottatt til fortolling. Problemet er at denne er en gavepakke med verdien 400 (250 + porto). Spørsmålet mitt er da om jeg må betale fortolling (175kr!), eller om dette brevet sendes uansett? Utdrag fra brevet: Alternativ 1: Posten kan fortolle. Oppgi fødselsnummer og signer fullmakten.Utfyll fullmakt (denne meldingen) sendes sammen med eventuelle papirer vi etterspør. Pris (inkl. mva) fra 01.01.06: Fortolling: kr 175. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikker er restriksjonsbelagt, er prisen kr 85. Mva og evt. avgifter på varen kommer i tillegg. Avgiftsfrie sendigen behandles gratis. Kan jeg tolke dette som at jeg ikke må betale noe som helst? Jeg takker for alle svar. Flytt diskusjonen om nødvendig. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Varer under 200kr er moms og tollfri. Varer under 1000kr merket gave er moms og tollfri. At du har fått dette brevet i det hele tatt indikerer at pakken din ikke har vært merket riktig. Var den merket gave, så skulle den gått gjennom tollen uten notis. Dette har jeg nemmelig gjort mange ganger selv Jeg ville ringt opp det kontaktnummeret du har fått og hørt hva som har skjedd. -Stgma Endret 3. mai 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Du må nok betale. 85 + mva. Hvis pakken har avsender fra et firma eller ikke er merket med gave, må du betale gebyr + mva. Gave kan ikke sendes fra et firma. Ørjan... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Pakken skulle vært sendt som gave. Men om jeg spørr posten om den er det, og hvis ikke sier at den skulle være det, får jeg da slippe å betale? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Siden det står at "avgiftsfrie sendinger behandles gratis", så kan jeg være heldig og slippe avgift? Er portoen eventuellt med i grunnlaget for merverdiavgift? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Portoen er ikke en del av grunnlaget. Et unntak er (selvfølgelig) hvis beløpet som er oppgitt på pakken er inkludert porto. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Selv om beløpet som er oppgitt på pakken er inkl. porto betyr ikke det nødvendigvis at man må betale moms på hele beløpet. Hvis portoen er spesifisert på fakturaen slipper du å betale moms på portoen. Her blir du nok pent nødt til å betale. Moms vil jo være en avgift så varen din er ikke avgiftsfri, slik som f.eks mynter og bøker. Å sende som gave funker dårlig når det kommer fra bedrifter, av den enkle grunn at en pakke sendt som gave fra en bedrift til en privatperson skal det betales moms på og eventuell toll, hvis varens verdi er over 200 kr. I noen tilfeller kan pakken gå gjennom tollen, hvis det er eierens navn som står påført på pakken og ikke bedriften sitt navn er sjansene ganske gode. Vanlig brevpost går også mye enklere gjennom tollen enn pakker. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Det står oppgitt som brevpost fra utlandet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Da kan det virke som at du ikke har hatt helt hellet med deg. Kanskje pakken er merket veldig bra på feil måte, slik at en hyggelig kar på posten har oppdaget den . Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Selv om beløpet som er oppgitt på pakken er inkl. porto betyr ikke det nødvendigvis at man må betale moms på hele beløpet. Hvis portoen er spesifisert på fakturaen slipper du å betale moms på portoen. Her blir du nok pent nødt til å betale. Moms vil jo være en avgift så varen din er ikke avgiftsfri, slik som f.eks mynter og bøker. Å sende som gave funker dårlig når det kommer fra bedrifter, av den enkle grunn at en pakke sendt som gave fra en bedrift til en privatperson skal det betales moms på og eventuell toll, hvis varens verdi er over 200 kr. I noen tilfeller kan pakken gå gjennom tollen, hvis det er eierens navn som står påført på pakken og ikke bedriften sitt navn er sjansene ganske gode. Vanlig brevpost går også mye enklere gjennom tollen enn pakker. 6035227[/snapback] Hvis en vare (ikke gave) er over 200,- så må det betales moms av porto også. Sleipe jævler. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Sålenge portoen er spesifisert på fakturaen eller på annen hensiktsmessig måte, skal ikke portoen tas med når momsen blir beregnet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det skal betales mva både på porto og selve beløpet hvis verdien overstiger 200 kroner. Mener jeg har lest det på toll.no. Det har vært oppe her i forumet også. Ørjan... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Sålenge portoen er spesifisert på fakturaen eller på annen hensiktsmessig måte, skal ikke portoen tas med når momsen blir beregnet. 6035592[/snapback] Uansett så vet ikke jeg hvordan det er utfyllt på pakken. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg har kontaktet postverket i dag, og problemet er at de tror at avsenderen er et firma, men som egentlig er en privatperson. Hvordan kan jeg dokumentére at det er en privatperson? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Sålenge portoen er spesifisert på fakturaen eller på annen hensiktsmessig måte, skal ikke portoen tas med når momsen blir beregnet. 6035592[/snapback] Men altså, får man med en faktura når det sendes som gave? Vil ikke det skrike at det ikke er en gave? AtW Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 jeg bestilte en pakke ifra allposters.com, den kostet 201,99 kr ink porto. må jeg betale momsen då? Lenke til kommentar
macsmurf3 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 For å få inn en sending som gave må verdien på varen være under kr 1000 og avsender må være en privat person bosatt i utlandet. Motager i norge må også være en privat person. Dersom verdien overstiger 1000 kr eller avsender er ett firma så må du betale MVA av vareverdi + frakt.. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Sålenge portoen er spesifisert på fakturaen eller på annen hensiktsmessig måte, skal ikke portoen tas med når momsen blir beregnet. 6035592[/snapback] Men altså, får man med en faktura når det sendes som gave? Vil ikke det skrike at det ikke er en gave? AtW 6039972[/snapback] Det viser seg at jeg har misforstått et svar som jeg tidligere har fått fra toll.no. Det viser seg at sålenge verdien på varen er under 200 kr, skal ikke portoen tas med i beregningsgrunnlaget sålenge den er spesifisert på hensiktsmessig måte. MEN dersom varens verdi overstiger 200 kr skal alle kostnader tas med i beregningen. Det være seg pakking, porto, ekspedisjonsavgift, forsikring osv. Så Orjanp hadde nok rett. AtW: Du er nok inne på noe der, det gjør jo det hele ganske suspekt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Ja, jeg hører jeg sier at det er slik, men jeg sjekket sisten innførselen min. Der er grunnlaget for mva beregningen kun vareverdien og ikke porto og pakking. Det var forrige uke. Det var merket klart og tydelig hva som var vareverdi og hva som var porto. Jeg er fortsatt rimelig sikker på at porto skal være med i mva grunnlaget, så hvorfor det ikke ble gjort i mitt tilfelle vet jeg ikke. Får ta det som en bonus. Ørjan... Endret 4. mai 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Alltid hyggelig med en bonus fra staten. "Ja, i henhold til Tollverdiforskriften skal i utgangspunktet alle kostnader som påløper en vare før norsk grense være med i beregningsgrunnlaget for importavgiftene. Dette er kostnader som frakt, forsikring, pakking, ekspedisjonsgebyr, m.v." Der er svaret som jeg fikk fra tollvesenet. (dette gjelder bare hvis varens verdi er over 200 kr.) Endret 4. mai 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå