Gå til innhold

Morsom Mac-reklame, men stemmer det?

Anbefalte innlegg

Når hele Schibsted konsernet blir rammet av ett enkelt virus, og teknikere fra F-Secure må hentes fra Finland for å jobbe hele natten setter jeg spørsmålstegn ved superdupergurubrukerne her inne som aldri har opplevd virus.

6173417[/snapback]

No er det lettare å sikre ei maskin der du har full kontroll, enn å sikre eit heilt nettverk med brukarar som kanskje aldri skulle hatt tilgang til ei datamaskin.

6175493[/snapback]

Vi har full tilgang til maskinene våre, dessuten har veldig mange høyere utdanning innenfor IT. Men jeg ser likevel poenget ditt. :)

Men når selv Microsoft uttaler på TechNet at de sliter voldsomt med virus pga. konstruksjonen til operativsystemet, så man innse at det er en generell svakhet Microsofts produkter har, som andre (*NIX) operativsystemer ikke har, deriblant Mac OS X.

Faktisk er svakheten så stor, at en av Microsofts såkalte teknologer sa under TechNet at man er rett og slett gal om man går på internett med en Windows XP maskin uten å ha SP2 installert. Så får dere prøve å "forsvare" Windows så mye dere vil, men når slike uttalelser kommer fra Microsofts egne ingeniører så burde det absolutt være et tankekors.

Så var plutselig kritikken berettiget, likevel. ;)

6175716[/snapback]

Men nå har vel de fleste som går på nett SP2?? Operativsystemet har vart i 6 år, sånt gjøres ikke uten oppdateringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å sitere Wall Street Journal:

"It [Mac OS X Tiger] leaves Windows XP in the dust."

6174502[/snapback]

På hvilken måte? WinXP Pro presterer faktisk bedre enn OSX på en Mac...

http://compreviews.about.com/od/general/ss/MacXP.htm

6176307[/snapback]

Skal nevnes at de fleste programmene i denne testen som ble sammenlignet ble kjørt under Rosetta..

Jeg får lyst til å spørre om du har prøvd ut OS X. Det kommer fram veldig tydelig når du faktisk setter deg ned og prøver det ut. Når det gjelder feks. brukervennlighet er Tiger langt langt framme i forhold. Noe Vista selvsagt forsøker å kopiere.

Får lyst til å trekke fram

gamle klassikeren.
Lenke til kommentar
Skal nevnes at de fleste programmene i denne testen som ble sammenlignet ble kjørt under Rosetta..

Jeg får lyst til å spørre om du har prøvd ut OS X. Det kommer fram veldig tydelig når du faktisk setter deg ned og prøver det ut.  Når det gjelder feks. brukervennlighet er Tiger langt langt framme i forhold. Noe Vista selvsagt forsøker å kopiere.

gamle klassikeren.

6176720[/snapback]

Morsomt at du nevner dette. Den videoen viser at Mac var først ute med å inkludere dette i en RTM versjon av sitt operativsystem.

Sidebar har uansett lenge vært planlagt i Windows, helt ihvertfall fra 2000. WinFS (Spotlight hos Mac) har også vært lenge planlagt i Windows, helt siden 1998. Til å begynne med var ikke dette hensiktsmessig for den maskinvaren som var tilgjengelig ved XP release, og når Longhorn og Vista var på tegnebordet ville man utvide WinFS til det det er idag. Aksellerert desktop har også vært på tegnebordet lenge før Mac OSX kom med det, og Vista vil dra dette helt ut ved å ha vinduer som kun rendres av grafikkortet, såkalt vektor glass. Vista slik som det er nå og OSX har .png filer som deretter omformes slik at grafikkortet deretter tar seg av rendringen av vinduet. CPU brukes fortsatt ved en slik prosess, noe som vektor glass ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg får lyst til å spørre om du har prøvd ut OS X. Det kommer fram veldig tydelig når du faktisk setter deg ned og prøver det ut.  Når det gjelder feks. brukervennlighet er Tiger langt langt framme i forhold. Noe Vista selvsagt forsøker å kopiere.

gamle klassikeren.

6176720[/snapback]

Jeg har prøvd OSX, ja, og brukervennlighet har lite med prestasjon å gjøre, som testen jeg lenket til viser. Brukervennlighet kommer an på hva du legger i defenisjonen, om det skal være "enkelt/effektivt å bruke" eller "enkelt å finne ut av" som da er to forskjellige ting, og det grafiske grensesnittet og funksjonene i hvert software er det som oftest avgjør selve brukervennligheten. Linux er også brukervennlig på den måten at det er lett å bruke programmer og OSet når en vet hva en holder på med. Det er derimot for mange ikke like enkelt å "finne ut av". Windows har høy brukervennlighet også per dags dato fordi folk er vandt med det.

Det at Windows visst nok skal "stjele" funksjoner fra OSX er ikke nytt for folk som er oppdatert, men fra et foretningsstandpunkt vil det være logisk å kunne tilby lignende vare for å konkurrere. "Sidebar" har forsåvidt vært klar for nedlasing fra nettsidene til andre selskaper som driver innenfor desktop-utvikling i lengre tid. "Kopiere" er et vagt uttrykk i PC-verden. De bruker egen skrevet kode for å få frem samme funksjoner for å kunne konkurere med en vare som får mer og mer oppmerksomhet av media, de har heller ikke fra min kjennskap hevdet at dette er banebrytende for PC-verden, men en ny funksjon lagt til Windows-pakken. Dell_9200 viser også til visse områder ved disse funksjonene der Microsoft utvikler konsepter først lagt ut kommersielt av Apple.

Linux presterer også bedre enn OSX, men det er kanskje ikke noen overaskelse. Clicky

Grafisk sett er OSX et flott syn, men presterer likevel dårligere i forhold til sine motstandere som vist i lenkene jeg har supplert med. Argumentasjonen veies selvsagt i øynene som ser, mange ofrer gjerne med glede prestasjon for brukermiljø og andre motsatt. Det hele ender med brukeren selv til slutt.

OG, hvor mange XP-maskiner kan DETTE ?

En unødig funksjon for mitt øye, men kanskje fancy i 2 minutter for en fyr som vises maskinen hos en Mac-forhandler.

Forresten Dell_9200, har du noen nettsider som dokumenterer dette med Microsofts planer fra 1998 og 2000? Jeg kan ikke si selv at jeg har hørt om dette.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Forresten Dell_9200, har du noen nettsider som dokumenterer dette med Microsofts planer fra 1998 og 2000? Jeg kan ikke si selv at jeg har hørt om dette.

6181289[/snapback]

Jeg har lest dette hos andre diskusjonsforum fra folk som jobber og/eller er tett knyttet til MS. Her er en side som indikerer hva jeg snakker om: http://en.wikipedia.org/wiki/Winfs De eksperimenterte med dette i serverutgavene av Windows.

Angående Sidebar så har jeg sett intervju med MS ansatte hvor de har forklart hvordan utviklingen av Sidebaren har gått. Longhorn var på sketsjebordet lenge før XP kom ut, akkurat som Vienna nok er på sketsjebordet hos MS nå.

Poenget er at MS ikke stjeler fra Apple, men at begge konsernene utvikler seg i samme retning, det kan man se. Man også se at når Apple lanserte Jaguar i 2002, så kom det fort en oppgradering (Panther) i 2003. Apple er rask til å utvikle? Eller så er de litt for raske med å gi det først ut? De siste fem årene har Apple gitt ut 6 (9.1, 9.2, 10.2, 10.3 og 10.4) versjoner av sitt OS, mens MS Windows har gitt ut ett.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Takker for lenken. Uansett, tilbake til topic. Uansett om Apple's advokater ville innrømt det sikter til Windows-platformen, ettersom det er den eneste store OS platformen på x86 platformen som kan slite med varianter av Apple's påstander i reklamen. Den er, selv om den er humoristisk ment, misvisende og uklar. Dårlig reklame for Mac i min oppfatning. Selv om den ikke refererer til bruker så er det et dårlig tegn at de må ty til overdrivelser av negativ kaliber for å prøve å fremheve sitt eget produkt.

Lenke til kommentar

Dell_9200: Du glemte 4.5 og 4.6. :)

Og det med at XP er brukervennlig kommer vel egentlig av at folk flest har brukt en windows maskin før, kansje hele livet som de fleste her (inkludert meg).

Jeg pleier å si at når du skal bruke OSX må du tenke logisk, men kjører du Windows ,må du tenke Windows. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Urk, "Quicktime 7 is required".

Noen som orker å gi meg et par direktelinker?

Og et litt saklig spørsmål: Hvordan er multimonitorstøtten i OSX ?

OG, hvor mange XP-maskiner kan
?

Dersom de bare har brukt sensoren i harddisken kan du vel gjøre akkurat det samme i akkurat hvilket OS du ønsker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt irriterende at de i reklamen sier PC isteden for Windows, Windows suger på sikkerhet og er avhengig fra andre prudusenter for å holde styr på sikkerheten sin! Det finnes alternativer som BSD, Solaris og Linux som er overlegent Windows når det kommer til sikkerhet og har sikkerhet i lik linje med OSX.

Lenke til kommentar

Egentlig generelt frem til nå, Vista er ikke sluppet ut enda så jeg har ikke tatt det i betrakning, men spesielt XP ja! Vista kommer nok til å bli vesentlig bedre da det faktisk kommer til å gjøre et par essensielle ting som stort sett alle andre os'er har fått med seg fra pc'ens steinalder.

Lenke til kommentar

Men så må dere også huske at Apple ikke bruker reklame i de fleste land. Mange der ute som ikke vet hva en Mac er, hvordan de ser ut, hva de koster og hvordan de i det hele tatt skiller seg ut fra en vanlig pc. De vet ikke hva det er. Så hvordan skal de egentlig plutselig komme på; jeg vil ha en Mac! De må enten bli "verget" eller "frelset", som er ord som blir brukt i denne sammenhengen, eller siden de kansje har en iPod, og kansje vil kikke litt på produsentens hjemmeside. Tenk hvor mange som ville blitt forført av bare designet til en Mac hvis det hadde gått f.eks. en Apple reklame i Norge. Alle kameratene og de fleste rundt meg synes Mac er kult, men de vet egentlig ikke helt hva det er, dermed så kjøper de ikke. De er rett og slett litt usikkre på hva det er.

apple.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...