Gå til innhold

PC feilet, harddisk OK, men 'Access denied'!

Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig forum, hvis ikke vennligst gi beskjed.

Min Toshiba laptop T5100-603 er helt død... Operativsystem XP Pro SP2.

Tok ut harddisken og satte den i et nytt eksternt kabinett. Den ser ut til å fungere. Har tilgang til alle data UNNTATT 'mitt' brukerområde under 'Documents and settings'! Der får jeg bare en feilmelding om at 'Mappen er tom', det vet jeg at den ikke er! og forsøker jeg åpne får jeg 'Folder is inaccessible' og 'Access Denied'.

Noen som har et råd på hvordan jeg kan få tilgang til data som er i denne folderen - der ligger bl. a. mailmappen og mer til.....

post-89170-1146643452_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha mulighet til å ta tilbake eierrettighetene ved å gå inn på rettigheter på mappen, sitter i linux nå så kan ikke gi deg full veiledning men det er fult mulig.

Mulig du må sette på avansert deling for å få opp denne muligheten.

Lenke til kommentar

1. Start opp maskinen i Sikkermodus og gå inn som Administrator

Dette gjelder Windows Home Edition. I Windows Profffesional og MediaCenter kan du gjøre det uten å restarte ved å ta vekk haken for ”Enkel fildeling” i Mappealternativer..

2. Høyreklikk på den mappa du må endre rettigheter på og klikk Egenskaper.

3. Velg arkfanen ”Sikkerhet” øvest i det lille vinduet.

4. Klikk knappen ”Avansert” nede i vinduet.

5. Velg arkfanen ”Eier” øverst.

6. Velg ”Administratorer” (i flertall) i listen over brukere, og huk av for ”Erstatt eier av underbeholdere og – objekter”.

7. Klikk OK to ganger (Du må helt ut av de små vinduene).

8. Høyreklikk mappa og velg Egenskaper på nytt (du må helt ut og gå inn igjen...)

9. Velg Administratorer i listen over brukere. Dersom ikke Administratorer ligger der nå, må du legge den til manuelt ved å klikke ”Legg til” under brukerlisten.

a. Klikk ”Avansert” nederst i vinduet som kom opp.

b. Klikk ”Søk nå” på høyre side.

c. Velg ”Administratorer (flertall) i lista over brukere og klikk OK to ganger.

10. Velg ”Alle tillatelser” i listen over rettigheter.

11. Klikk OK til du er helt ute av de små vinduene..'

:)

Lenke til kommentar
Du skal ha mulighet til å ta tilbake eierrettighetene ved å gå inn på rettigheter på mappen, sitter i linux nå så kan ikke gi deg full veiledning men det er fult mulig.

Mulig du må sette på avansert deling for å få opp denne muligheten.

6032938[/snapback]

Dessverre, det så ikke ut til å hjelpe.

problemet ligger vel i at diken nå er koplet opp som ekstern harddisk og at alle rettigheter derfor selvfølgelig er forsvunnet...

Forsøkte avansert deling via 'Properties' (høyreklikket folderen), valgte 'sharing', ticket 'share this folder', valgte antall users, deretter 'Permissions', 'Add'... og klikket til jeg fant min egen bruker... se bilder, men fikk tilslutt feilmelding om at 'sharing' dessverre ikke gikk denne gang...

post-89170-1146647086_thumb.jpg

Endret av Espen Holm
Lenke til kommentar
1. Start opp maskinen i Sikkermodus og gå inn som Administrator

Dette gjelder Windows Home Edition. I Windows Profffesional og MediaCenter kan du gjøre det uten å restarte ved å ta vekk haken for ”Enkel fildeling” i Mappealternativer..

2. Høyreklikk på den mappa du må endre rettigheter på og klikk Egenskaper.

3. Velg arkfanen ”Sikkerhet” øvest i det lille vinduet.

4. Klikk knappen ”Avansert” nede i vinduet.

5. Velg arkfanen ”Eier” øverst.

6. Velg ”Administratorer” (i flertall) i listen over brukere, og huk av for ”Erstatt eier av underbeholdere og – objekter”.

7. Klikk OK to ganger (Du må helt ut av de små vinduene).

8. Høyreklikk mappa og velg Egenskaper på nytt (du må helt ut og gå inn igjen...)

9. Velg Administratorer i listen over brukere. Dersom ikke Administratorer ligger der nå, må du legge den til manuelt ved å klikke ”Legg til” under brukerlisten.

a. Klikk ”Avansert” nederst i vinduet som kom opp.

b. Klikk ”Søk nå” på høyre side.

c. Velg ”Administratorer (flertall) i lista over brukere og klikk OK to ganger.

10. Velg ”Alle tillatelser” i listen over rettigheter.

11. Klikk OK til du er helt ute av de små vinduene..'

:)

6033027[/snapback]

Dette var fantastisk! Fungerte 100%! Spre det ut i verden - jeg er sikkert ikke den eneste med dette problemet!

Fredsprisen skulle du hatt - for å hjelpe så effektivt!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...