SpillFreak Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei, skal kjøpe ny PC nå i deler. Må jeg kjøpe nytt windows XP, eller er det mulig å låne fra en venn som har kjøpt det? Og hvor mange ganger kan det bli brukt? Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 XP kan instaleres på bare en maskin . Kjøp en OEM versjon når du kjøper delene . Denne koster vel enn ca 800kr ? Da slipper du problemer med piratversjoner som ikke vil la seg oppdatere med mer . Ut ifra nicket ditt er det vel ikke aktuelt med Linux ? Ubuntu feks er gratis og lett å komme igang med . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det kan kun nyttast på ein PC i gangen. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) XP kan instaleres på bare en maskin . Kjøp en OEM versjon når du kjøper delene .Denne koster vel enn ca 800kr ? Da slipper du problemer med piratversjoner som ikke vil la seg oppdatere med mer . Ut ifra nicket ditt er det vel ikke aktuelt med Linux ? Ubuntu feks er gratis og lett å komme igang med . 6032662[/snapback] Det er vel forsåvidt ikke noe problem, en liten fil på noen få kb tar seg av den biffen. Spillfreak: Jeg kan ikke oppfordre deg til å "låne" XP andre steder (Siden hw.no gir ferie for sånt) men det bør ikke være umulig.. Endret 3. mai 2006 av BKB Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Når man kjøper Windows XP får man én lisens. Man kan derfor kun bruke det på én enkelt maskin, og "buddy-kopier" er ikke lov. Dette i følge Microsofts brukeravtale. Du må nok derfor kjøpe din egen lisens. Kjøp gjerne en OEM-versjon, men da må du kjøpe med noe maskinvare i samme slengen. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Å kjøpe en OEM-versjon er jo det billigste og beste når du skal kjøpe en pc i deler. I følge prisguiden koster den ca 800 kr, og avviket er vel ikke så stort fra nettbutikk til nettbutikk når det gjelder den prisen. Å bruke "klipp og lim" metoden som også nevnes her er slitsomt i lengden pga at Microsoft hele tiden sperrer mulighetene for å gjøre de versjonene ulovlige. For min del spanderte jeg 1155 kr for å få en lovlig fullversjon av Windows XP Pro etter å ha brukt en kopiert(ikke torrent) versjon i lang tid(og "klipp og lim" ble jeg lei av altså). En OEM-versjon av det koster jo 1249 kr i følge prisguiden. Jeg regner med at han skal bruke noen tusen kroner på den pc'en og da kan han jo tross alt slenge på et operativsystem til 800 kr, for de flste greier seg jo med XP Home. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Om man ikke er avhengig av support fra Microsoft kan man jo likegjerne bare kjøpe en OEM-utgave ved kjøp av hardware. Ingen support på OEM, men den er lovlig, gyldig og helt brukbar Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Ser det er mange som skriver at du kan kjøpe OEM versjonen når du kjøper HW ved siden av. Det STEMTE... Nå kan alle kjøpe den, for MS har forandret OEM reglene for windows Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Dvs, man kan nå kjøpe OEM løst? Alene? Vurderte en stund å kjøpe ny musmatte for å få med OEM Lenke til kommentar
SpillFreak Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Hva er OEM? Hva er forskjellen fra det og.. annet? Jeg kjøper alle delene mine fra netshop.no, da kan vel de bare slenge på en Windows Home Edition OEM? Og det er alt jeg trenger da? Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Eh... om du har XP lisensen fra før kan du jo bare låne kompisen sin cd å bruke din egen cd-key. Cd-keyen kommer fram om du klikker deg inn på egenskapene for "Min Datamaskin". Om du ikke for aktivert etter å ha installert kan du bare ringe MS og få en ny kode over telefon som garantert virker. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Dvs, man kan nå kjøpe OEM løst? Alene?Vurderte en stund å kjøpe ny musmatte for å få med OEM 6036589[/snapback] Ehh.. For at du TIDLIGERE skulle kunne kjøpe noe OEM software/hardware måtte du kjøpe noe som er ABSOLUTT nødevendig for at en pc skal fungere. F.eks: HK, CPU, PSU osv.. Hva er OEM? Hva er forskjellen fra det og.. annet?Jeg kjøper alle delene mine fra netshop.no, da kan vel de bare slenge på en Windows Home Edition OEM? Og det er alt jeg trenger da? OEM er sponsede versjoner, som da betyr at de er mye billigere. Er laget for at de skal kunne selges ved siden av komplette pc'er osv Edit: Ble jo bare helt feil deg jeg skrev først Endret 7. mai 2006 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå