Gå til innhold

SLI - et blaff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg har gått og tenkt på lenge angående SLI/CF oppsett, og det er at det kansje faktis ikke er så veldig galt. (jeg har SLI selv og er fornøyd med det)

Men, la oss si at du kjøper en bra pc til 15.000 kr, denne er utstyrt med en 4000+, 2 GiB ram, et 7900 GT og et SLI hk denne vil gi en gitt fps i spill, la oss si at det gir 40 fps i fear med de innstillingene du ønsker, ved og legge til et 7900 GT til vil vi kansje klare 50 - 60 fps med samme innstillinger, det er en øking på 25 - 50 %, denne økningen kommer av en økning i pris fra 15.000 kr til 17.500 kr, noe som skulle svare til en prisøkning på 16%, det skulle tilsi at hvis du bare ønsket økt FPS vil det faktis ikke være så dumt med SLI.

for de som ikke gidder og lese mye tekst:

25 til 70 % øking (ja i noen spill gir SLI så stor boost) til 16% økning av pris. Hvis du bare spiller eller har hovedvekt på spilling er da ikke SLI (eller CF) noe dårlig alternativ, bare man har råd til det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er en ting jeg har gått og tenkt på lenge angående SLI/CF oppsett, og det er at det kansje faktis ikke er så veldig galt. (jeg har SLI selv og er fornøyd med det)

Men, la oss si at du kjøper en bra pc til 15.000 kr, denne er utstyrt med en 4000+, 2 GiB ram, et 7900 GT og et SLI hk  denne vil gi en gitt fps i spill, la oss si at det gir 40 fps i fear med de innstillingene du ønsker, ved og legge til et 7900 GT til vil vi kansje klare 50 - 60 fps med samme innstillinger, det er en øking på 25 - 50 %, denne økningen kommer av en økning i pris fra 15.000 kr til 17.500 kr, noe som skulle svare til en prisøkning på 16%, det skulle tilsi at hvis du bare ønsket økt FPS vil det faktis ikke være så dumt med SLI.

25 til 70 % øking (ja i noen spill gir SLI så stor boost) til 16% økning av pris. Hvis du bare spiller eller har hovedvekt på spilling er da ikke SLI (eller CF) noe dårlig alternativ,  bare man har råd til det.

6066263[/snapback]

enig med deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Men, la oss si at du kjøper en bra pc til 15.000 kr, denne er utstyrt med en 4000+, 2 GiB ram, et 7900 GT og et SLI hk  denne vil gi en gitt fps i spill, la oss si at det gir 40 fps i fear med de innstillingene du ønsker, ved og legge til et 7900 GT til vil vi kansje klare 50 - 60 fps med samme innstillinger, det er en øking på 25 - 50 %, denne økningen kommer av en økning i pris fra 15.000 kr til 17.500 kr, noe som skulle svare til en prisøkning på 16%, det skulle tilsi at hvis du bare ønsket økt FPS vil det faktis ikke være så dumt med SLI.

25 til 70 % øking (ja i noen spill gir SLI så stor boost) til 16% økning av pris. Hvis du bare spiller eller har hovedvekt på spilling er da ikke SLI (eller CF) noe dårlig alternativ,  bare man har råd til det.

6066263[/snapback]

Nå er det jo slik at du mest sannsynlig hadde fått en jevnt over høyere ytelsesforbedring ved å kjøpe 7900gtx ;)

Slik er det hele veien oppover, to kort i sli koster mer enn ett dyrere kort i forhold til ytelse.

Eneste gangen det er noe poeng å kjøre SLI er når man ikke får noe bedre kort, f.eks 7900gtx og så kjøre to av dem for å få høyere ytelse.

Du har helt rett angående at 3500 ekstra på en pc til 15000 for 50% høyere ytelse gir mye for pengene.

Alternativet er å selge sitt gamle skjermkort og kjøpe ett nytt hver gang det kommer en bedre og nyere versjon. Det er muligens en bedre bruk av de 3500. Husk også på at man gjerne må kjøpe et powersupply som er endel kraftigere for sli av 7900gtx...

Her er et eksempel fra oblivion:

oblivion-highend.png

Eller link siden hotlinking ser ut til å funke dårlig:

http://images.anandtech.com/reviews/video/...ion-highend.png

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det er et poeng at man må ha en bra power når man skal kjøre SLI, men det klarer man nok og presse inn i den pcen man kjøper først. (det skal sies at jeg måtte ha ny power da jeg kjøpte det andre 7800 GT kortet mit, ikke fordi detn var for svak, men frodi den ikke hadde nok molex kontakter).

Men, en annen ting som taler for SLI/CF er tiljengelighet, Da jeg kjøpte mit andre 7800 GT kort var ytelsen omtrent lik med et 7800 GTX 512, og hadde jeg virkelig prøvd kunne jeg kansje ha klart og selge det 7800 GT kortet jeg hadde og fått rå til et 7800 GTX 512. Men det var omtrent umulig og få tak i det kortet, og derfor var det lettere og gå for et 7800 GT til. Noe av det samme kan komme til og ramme CF, men da motsatt. Nemmelig at det kan bli vanskelig og få tak i et master kort og at man da heller selger det gamle nesten top kortet sitt og kjøper ett super kort.

Det er faktisk slik at det ikke er mulig og kjøre oblivion med full AA/AF på 1280/1024 med 7800 GT i SLI og en X2 4400+ uten at det lægger noen ganger, så det er noen spill som drar nytte av rå SLI/CF kraft. Men det er så absolutt en luksusvare, men vi er da entusiaster er vi da ikke?

Lenke til kommentar

Hvis du hadde trykket på linken ovenfor så hadde du sett at 7900gtx slår sli 7900gt, mao, du får bedre ytelse med et kort til 3500 enn to til 5000 (2500*2).

Derfor mener jeg at SLI for det meste er ubrukelig, utenom på toppkortet, ettersom du da kan få ytelse du ellers ikke kan oppnå.

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hva slags test som blir kjørt. Det jeg linket til var en oblivion test hvor 7900gtx var kjappere enn sli 7900gt.

50% synes jeg var å ta i litt, her er link direkte til benchmark sidene som du linket til:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2717&p=6

BF2 2048x1536 4xAA = 49 vs 59 fordel 7900gt 20%

Fear 2048x1536 4xAA = 29 vs 35 fordel 7900gt 20%

Fear 2048x1536 4xAA = 50 vs 70 fordel 7900gt 40%

Splinter Cell 2048x1536 = 40 vs 54 fordel 7900gt 35%

Den jeg siktet til:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2746&p=4

Oblivion 1280x1024 = 29 vs 29 fordel 7900gt 0%

Gjennomsnittlig 23% bedre ytelse - bedre enn jeg trodde, men det jeg sa stemmer fortsatt for f.eks oblivion hvor det ikke gir noe bedre ytelse med 7900gt i forhold til single 7900gtx

Lenke til kommentar

Faktisk ikke, x1900xtx i crossfire får 46 fps i samme testen.

Dvs, cpu'n er ikke hovedbegrensningen, så på cpu scaling testen anandtech også gjorde og den viste en graf som pekte litt oppover selv med en fx60 som er den cpu'n som ble brukt her.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Når jeg ser den testen med oblivion er jeg enig i at det ikke er bedre ned SLI under de omstendighetene, men som den testen jeg linket til viser kan SLI være bedre. Ja 50 % var og ta i litt mye, men det er frotsat en merkbar ytelsesfroskjell. om den froskjellen er vært 4600 (to 7900 GT i SLI) i stenden for 3600 (7900 GTX) får man vurdere utfra hva man spiller mest. (det er en 30 % dyrere med GT i SLI en GTX, noen spill yter mer en 30 %, andre mindre)

Lenke til kommentar
Hvis du hadde trykket på linken ovenfor så hadde du sett at 7900gtx slår  sli 7900gt, mao, du får bedre ytelse med et kort til 3500 enn to til 5000 (2500*2).

Derfor mener jeg at SLI for det meste er ubrukelig, utenom på toppkortet, ettersom du da kan få ytelse du ellers ikke kan oppnå.

6181741[/snapback]

At SLI for det meste er ubrukelig, utenom på toppkortet,er vel å ta vel litt mye i.Kommer jo an på både økonomi og hva en har behov for det vel.Vi kan ikke alle ha det absolutt beste til enhver tid.

Jeg kjøpte et POV 7800GT brukt i Desember til 1600 kr.Brukte det til April,og fant ut at jeg trengte et til.Kjøpte et Gigabyte 7800GT til 1600 kr igjen og monterte på 2 stk AC Accelero X1 kjølere på et DFI LP sli-D hovedkort.Har en opteron 148 på 2.9ghz.Jeg synes selv jeg har brukbar grafikk i de fleste spill.Vet ikke om jeg i det hele tatt er i stand til med det blotte øye å se mye forskjell på mitt oppsett kontra et toppkort.Er vel litt hype eller psykologi i det også og vite at man enkelt og greit har det beste.

Lenke til kommentar

No gidd jeg ikke å lese hele tråden, men jeg skjønner ikke hvorfor man lager ET kort med TO gpu'er. (med unntak av visse ASUS modeler ol.) Slok som CPUene har gjort en liten stunn no. Vil jo være omtrent det samme som SLI/Crossfire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...