Gå til innhold

SLI - et blaff

Anbefalte innlegg

Forrige gang multiskjermkort var på banen (med 3Dfx sin Voodoo2) ble det lagt på is. Ser ikke bort fra at dagens multiskjermkortløsninger lider samme skjebne for så å gjenoppstå igjen, forskjellen kontra den gangen er at nå er det 2 aktører som konkurrerer med hver sin implementering av samme prinsipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje nVidia og/eller ATI klarer å oppnå la oss si 75% ytelse en gang, bare de får noen skikkelige drivere?

Ett 6800GT yter en god del bedre i dag enn da det ble lansert, takket være drivere, og det ligner jo ganske mye på andre skjermkort som nVidia har produsert i årevis.

Kanskje vil de klare å oppnå dobbel ytelse en gang?

SLI kan sammenlignes med dobbelkjerne CPUer de en kjerne kan kjøpes av gangen. Genialt! Ulempen er jo at de sliter med å utnytte det...

Fordelene med SLI er:

-At de få % av befolkningen som ønsker å ha det aller beste, kan får noe enda bedre. OG at man setter ny 3dmark rekord. Derfor kommer også SLI kun til toppkort.

-Denne muligheten til å oppgradere skjermkortet senere. Men kjøper man billige maskiner/bytter de ut sjelden, lønner det seg mer å kjøpe ett bedre kort. SLI finnes bare til dyre kort.

Kort sagt, SLI har kun noen nytteverdi for de som vil bruke en del penger på PC, og finnes bare til sånne kort og.

Lenke til kommentar
Er ikke kun toppkort som går an å kjøre i sli. 6600gt kan man fint kjøre i sli, ingen high end kort det.

6037178[/snapback]

Men er det så mye vits? Om man kjøper et dobbelt så dyrt kort, så får man jo fin ytelse, ikke er det så mye billigere å kjøpe et nytt enn å selge det gamle og kjøpe et bedre kort heller? Strømmforbruk koster også penger.

I tillegg får man jo bare en skjermutgang på feks crossfire?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser frem til og prøve SLI, noe signaturen min sier alt om.

Høyere ytelse , uten og måtte selge det gamle kortet er en SLI sin klart største fordel mener jeg. Det er her, og ikke på toppkort og maks ytelse SLI har sine beste egenskaper.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke helt troen på SLI, grunnet den relativt lave ytelsesforbedringen med kort nr2, på ca 50%.  Prisen er likevel det dobbelte.  Men det er sikkert et smalt marked for det likevel, aldri undervurder kjøpekraften til bærumsfjortiser med pappapenger.

6032562[/snapback]

Jeg er vel kanskje ikke den rette til å uttale meg i denne tråden, men jeg tar sjansen likevel.... hehehhe

Det er mange som klager over at ”ytelse” ikke samsvarer med ”kostnad” i et SLI oppsett, og det har de nok rett i…

Problemet er vel mer et CPU problem, enn et GPU problem.

For tross alt finnes det ikke en prosessor i verden i dag, som fullt ut klarer å drive et 7900GTX SLI oppsett.

Så det kan jo virke litt meningsløst, sånn rent teoretisk.

Men du skal ikke se bort fra at de som kjøper SLI, faktisk ikke bryr seg om det er 30% økning, eller 80% økning.

Det er en økning, og det er mer enn ingen økning i det hele tatt!

Og så kan vi jo klokke litt da .. :love:

Lenke til kommentar

Ikke en prosessor- men 4, kanskje? Jeg har to doble Opteroner i maskinen min, og SLI- mulighet. Burde jeg utnytte SLI- muligheten?

Forøvrig har jeg sett mange "nyvinninger" som har virket smarte i utgangspunktet når de har blitt lansert- for eksempel Zip- drive som erstatning for diskettstasjon. det tok liksom aldri av.. Eksemplene er mange, og jeg tipper at SLI havner på historiens skraphaug ganske fort. Men man kan aldri vite. Tror kanskje at en bedre port for kort, og raskere kort tar over før det blir standard med SLI.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Trådstarters undring over SLI i fremtiden:

Jeg tror, at så lenge produsentene finner inntjening i å produsere SLI/Crossfire-løsninger, fordi at en andel av spill-entusiastene har midler og interesse til å anskaffe slikt utstyr, vil SLI/Crossfire bestå i flere år. I alle fall frem til det kanskje heller kommer skjermkort brukeren kan utvide med flere GPU'er og minne...

Spekulasjoner fra min side.

Argumentet om å kjøpe et middels bra/evnt toppkort i dag, for så å senere utvide med et identisk kort til lavere pris senere deler jeg inn i to scenario:

1 Kjøpskostnad, ytelse: Brukeren som vektlegger disse to faktorene vil etter min mening ha god nytte av et slikt oppsett i 1-2 år.

2 Kjøpskostnad, ytelse, varme, støy, watt: Vektlegges disse faktorene samlet, vil det etter min mening komme dårligere ut med et identisk kort nr to etter en tid, fremfor å bytte ut med et nyere kort. Når vedkommende etter f.eks ett år kjøper et ekstra kort, vil antall 3dmarks pr watt være lavere enn hva et enkelt nytt kort i øvre klasse er på den tiden. Støy og varmeutvikling vil øke. (Evnt vannkjøling er ikke tatt i betraktning, flesteparten kjører vel på standard luft) Strøm-, varme- og støybudsjettet bør tale for å heller bytte til et nytt kort med nyere teknologi enn å sette inn et ekstra av gammel årgang.

Jeg tilhører kategori 2, og må understreke at jeg har aldri prøvd SLI av den grunn, er heller ikke den råeste gameren. Så er det sagt.

Er noen uenig så si meg i mot.

Lenke til kommentar
Forrige gang multiskjermkort var på banen (med 3Dfx sin Voodoo2) ble det lagt på is.

6037130[/snapback]

Jeg kan fortelle deg grunnen til at SLi i den formen som 3Dfx brukte ble lagt død... Den grunnen heter AGP.

Voodoo5 kjørte flere brikker på samme kort i SLI, men dette ble for dyrt, kombinert med at ytelsen til VSA-100 prosessoren til 3Dfx ikke var god nok til å matche nVidia sine enkle kort. ATi prøvde også dette med Rage Fury MAXX, og feilet misserabelt...

Det ble ikke mulig med to AGP porter i et system for i AGP 3.0 (AGPx8) og da var det ingen som implementerte det. PCI Express var da kommet langt i utviklingen allerede.

nVidia har holdt på med SLI konseptet helt siden GeForce4-tiden, så det er ganske gjennomtenkt, og det kommer også til å bli utviklet videre, både på hardware siden og på software. Dette kan jeg sikkert fortelle mye mer om senere... :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke helt troen på SLI, grunnet den relativt lave ytelsesforbedringen med kort nr2, på ca 50%.  Prisen er likevel det dobbelte.  Men det er sikkert et smalt marked for det likevel, aldri undervurder kjøpekraften til bærumsfjortiser med pappapenger.

6032562[/snapback]

SLI er dyrt når man ser på den ytelsesøkningen man får sammenlignet med kostnaden.

Men det sammen kan man også si om f.eks 7900GTX vs. 7900GT og X1900XTX vs. X1900XT. Toppkortene yter ikke så mye bedre sammenlignet med de nest beste kortene som prisen skulle antyde.

Heldigvis er det noen der ute som er villig til å svi av store summer på dyre skjermkort og på den måten er med på å drive utviklingen videre fremover.

Lenke til kommentar

6032562[/snapback]

SLI er dyrt når man ser på den ytelsesøkningen man får sammenlignet med kostnaden.

Men det sammen kan man også si om f.eks 7900GTX vs. 7900GT og X1900XTX vs. X1900XT. Toppkortene yter ikke så mye bedre sammenlignet med de nest beste kortene som prisen skulle antyde.

Heldigvis er det noen der ute som er villig til å svi av store summer på dyre skjermkort og på den måten er med på å drive utviklingen videre fremover.

6038186[/snapback]

Problemet er at de ikke driver utviklingen i (hva jeg oppfatter) som riktig retning, hadde de feks betalt ekstra for å ha stille og effektgjerrige skjermkort hadde jeg vært mer fornøyd.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har 2x7800gt i sli, er kjempe fornøyd. Kjører de fleste spillene på maks uten så mye problemer. Det eneste spillet som gir meg motstand er faktisk oblivion. Sli er et greit løsning så lenge spillene støtter det. Det viktigset for sli løsning er at man har en cpu som klarer å håndtere regnestykkene som må løses av cpu'en. En amd 2.2 og 2.4 for den saks skyld 2.6ghz vil ofte være flaske hals. Det er ikke sli som er dårlig, ofte er det cpu'en som kveler ytelsen. Jeg har kjørt sli med 2.6, 2.7 og 2.8ghz dual core. Uten tvil sparker 2.8ghz mye bedre i fra, gjevnere fps og bedre spill opplevelse.

Før man kaster seg inni sli verden så bør man ha et system som takler det. Ikke vits å svi av masse penger på et dårlig system med sli.

6036734[/snapback]

Det kan jeg tenke meg, med 2,8ghz istedetfor 2,6ghz så gikk du fra f.eks 26 til 28 fps, eller fra 52 til 56 fps.

Begrunnelsen er så enkel som at det er ingen prosessorer som skalerer bedre enn lineært i forhold til klokkefrekvensen.

At du legger merke til forskjellen på 52 og 56 fps finner jeg imponerende ;)

Lenke til kommentar

Hehe, sånne ting som fps økning finner man ved hjelp av 3dmark da(økt poengsum er økt ytelse,selvom man kanskje ikke legger merke til det irl) :tease: Jeg legger ikke merke til par fps i spill nei, hehe. Men med 7800gt sli, så blir det mer enn par usle fps når man fyrer opp, hehe. Om jeg kunne legge merke forskjell mellom 52 fps og 56 fps, da hadde jeg vært imponert over meg selv også.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
ser for meg at SLI kan være en grei og rimelig valgmulighet for meg den dagen jeg har behov for å oppdatere grafikken en smule..

6037077[/snapback]

Da tror jeg du kommer til å få deg en overraskelse.

1) Når du først skal oppgradere, trenger du gjerne mer enn 50% økning

2) Nye spill støtter nye teknologier dine skjermkort ikke gjør

3) Ett nytt, rimelig skjermkort ett stykke frem i tid vil sannsynligvis gi BEDRE ytelse enn ditt SLI oppsett

4) Kortet ditt kan ha gått ut av prod og være svært vanskelig å oppdrive

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Har selv 2 stk 7800 GT i SLI. Dette funker meget bra i 3DMark tester og slik. Men har testet med å slå av det ene skjermkortet i driveren, og merket ingen spesiell forskjell på ytelsen i Battlefield 2 eller Oblivion.

Så det er siste gang jeg kjøper det.

Og jeg tror ikke CPU er det som holder igjen ytelsen når det kommer til SLI, ihvertfall ikke hvis man har en over gjennomsnittet. Det som holder igjen SLI ytelsen er at den kun bruker minnet på det ene kortet. Har man 2 kort med 256 mb minne, så bruker den ikke 512, men kun 256. Så når det ene kortet skal bruke minne, må den bruke PCI-E bussen til å sende data, noe som er litt tregere enn å bruke minnet på kortet.

Skal man ha høy oppløsning og mye eyecandy så krever dette minne, og 128 pr GPU er nok ikke nok i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har annerledes erfaring, jeg kan spille bf2 på maks nå noe jeg ikke kunne gjøre før. Dvs 1680x1050 med eyecandy på fult og ultrahigh settings. Før måtte jeg nøye meg med 1280x1024 og alt annet på maks. Opplevde bedre ytelse i oblivion også.

Lenke til kommentar

Eg har eit X1800XT og då eg kjøpte skjermkortet tenkte eg å oppgradere med eit master edition, men når eg ser på G80 brikken så ser ut til at det kjem nye teknologi som shader model 4.0, og då ser eg lite vits i å kjøpe nytt skjermkort i CF... Men det hadde vore kjkt å prøvd det ut.

Eg e ein av dei som tenke på å kjøpe eit kort først også seinare når du har behov for det, så sette inn eit til... Men utviklingen går for fort nå, så då er ikkje så aktuelt for meg lener...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...