Spr0cket Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 leste artikkelen på forsia i går, med tilhørende forumtråd og det fikk meg til å lure litt på SLI/Crossfires fremtid. Har sjekket litt på ytelsesoversikter opp mot prisene på kortene i prisguiden og det tipper litt mot at man får mest ytelse for penga med å bruke ett bra kort i stedet for to litt billigere i SLI. Når nyheten med quad sli viste at dette heller ikke gikk så himla smooth, samt at det slett ikke gav den teoretiske ytelsen som var forventet, begynner jeg så smått å undre om sli enten bare er et blaff som er forbigående eller om de sliter veldig i startgropa. Nå er det en gang slik at det er skjermkort som utvikler seg raskest av datakomponentene. produsentene av grafikkprosessorer lever i en vakker symbiose med spillutviklere og de driver hverandre til nye høyder for så vidt angår ytelse. Dette får sin konsekvens i at "eldre" modeller som nvidias 6xxx serie nå er lite gunstige i forhold til ytelse, og iallefall for sli. Det største argumentet for SLI er at det fins noen der ute som alltid må ha det beste av det beste og av forskjellige grunner har lommebok til dette. Imidlertid føler jeg meg temmelig overbevist om at dette er en relativt smal gruppe i markedet, for skal man oppnå noe med SLI må man fort opp i den øverste klassen av skjermkort. For å konkludere, "lavpriskort" egner seg dårlig til SLI, da er det bedre med et enkelt kort som er noe dyrere enn lavpriskortet men som til gjengjeld leverer mer ytelse - og dyrere kort i SLI gir god ytelse, men vil være utenfor hvermannsens økonomiske rammer og således bare være aktuelt for en snevrere del av kundene. I kraft av dette er det etter min mening bemerkelsesverdig hvordan produsentene gjør et stort nummer av SLI-nyhetene med ujevne mellomrom, da det ikke angår den jevne bruker. Nå skal man være svært aktsom med å spekulere i fremtiden til datakomponenter, og iallefall skjermkort (det er en kjensgjerning at slike spekulasjoner fort kan pådra en sykkelturer mellom to av våre større byer iført få og feminine plagg) men jeg deler min undring med forumet og ønsker innspill velkommen. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Tja, jeg tror det vil overleve, Ferrari og alle de andre superbilene som langt fra alle kjøper har jo ennå ikke dødd ut, og nå er det jo veldig mange som spiller her i verden, og er sikkert nok interesse i å ha det beste til å holde det gående Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har heller ikke helt troen på SLI, grunnet den relativt lave ytelsesforbedringen med kort nr2, på ca 50%. Prisen er likevel det dobbelte. Men det er sikkert et smalt marked for det likevel, aldri undervurder kjøpekraften til bærumsfjortiser med pappapenger. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Er det bedre med crossfire da? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Ja ja, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: smaken er som baken, den er delt og full av *****! Det at det er noen som gidder å skrive en hel avhandling om hvor dårlig de synes ditt og datt er og at de som i dette tilfellet har lyst på og kjøper SLI eller Crossfire er dumme i hodet sitt og har for mange penger er helt utrolig. Jeg lurer på om det hele munner ut i litt missunnelse Jeg for min del vil kjøpe meg et system med SLI oppsett, dvs i første omgang kun med ett 7900gt XXX kort og om ett års tid kjøper jeg samme kort til en hyggelig pris. Og vet Dere hva? Jeg blir sansyneligvis glad og fornøyd med dette valget. Hvis andre synes at jeg er tåpelig og korttenkt av den grunn så værsågod la meg være det da. Det er bra at man enda har frihet til å velge her i landet. Så til alle Dere som har lyst til å prøve forskjellige ting, gjør det og ikke bry Dere om hva andre syns!! Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Amdme: Altså, hvis du sikter til trådstarter, så prøver han jo ikke å fortelle alle som vil, skal eller har kjøpt SLI at de er så teite. Han bare spekulerer i hvorvidt dette er en god teknologi som kommer til å slå ann i markedet også i fremtiden. Jeg tror eneste grunnen til at det finnes SLI og Crossfire på markedet er at grafikkortprodusenter gjerne vil ha det råeste på markedet, uavhengig av hva dette opsettet koster. Først kom Nvidia med SLI deretter kom Ati med crossfire fordi nå hadde det Nvidia det råeste, så svarer Nvidia med quad SLI. Quad SLI tror jeg ikke Nvidia tjener så mye på i kort solgt men de tjener sikkert en del i gratis reklame fordi "nå har Nvidia igjen det råeste oppsettet." Lenke til kommentar
mungo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 amdme var her inne på den store fordelen med sli. Man kjøper seg ett bra kort i begynnelsen, og når man føler at man har råd og trenger et kort nummer to så slipper man å selge det man allerede har (med tap selfølgelig) og samtidig vil et kort med samme GPU koste mye mindre så lenge man har ventet litt innen man kjøpte kort nummer to. F.eks. får man mye mer ytelse for pengene ved å kjøpe 7900GT kontra 7900GTX. At to 7900GT i sli klarer å hamle opp med ett 7900GTX er jeg ikke i tvil om. Dog må man ha en heftig cpu for å få utnyttet all den ekstra kraften som er tilgjengelig. Dagens spill krever ikke bare heftig gpu, men også bra cpu. Selv kjører jeg to7800GT i sli og angrer ikke på kjøpet. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) amdme var her inne på den store fordelen med sli. Man kjøper seg ett bra kort i begynnelsen, og når man føler at man har råd og trenger et kort nummer to så slipper man å selge det man allerede har (med tap selfølgelig) og samtidig vil et kort med samme GPU koste mye mindre så lenge man har ventet litt innen man kjøpte kort nummer to. F.eks. får man mye mer ytelse for pengene ved å kjøpe 7900GT kontra 7900GTX. At to 7900GT i sli klarer å hamle opp med ett 7900GTX er jeg ikke i tvil om. Dog må man ha en heftig cpu for å få utnyttet all den ekstra kraften som er tilgjengelig. Dagens spill krever ikke bare heftig gpu, men også bra cpu. Selv kjører jeg to7800GT i sli og angrer ikke på kjøpet. 6032790[/snapback] Heisann. ja helt korrekt. Jeg ble kanskje litt revet med et øyeblikk he he Er bare så lei av alle bedreviterne som altid vet best Hva er oppsettet ditt? Amd eller Intel? Merke på skjermkort? og har du noen tall/specs på bench eller no sånt Endret 3. mai 2006 av amdme Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 amdme var her inne på den store fordelen med sli. Man kjøper seg ett bra kort i begynnelsen, og når man føler at man har råd og trenger et kort nummer to så slipper man å selge det man allerede har (med tap selfølgelig) og samtidig vil et kort med samme GPU koste mye mindre så lenge man har ventet litt innen man kjøpte kort nummer to. F.eks. får man mye mer ytelse for pengene ved å kjøpe 7900GT kontra 7900GTX. At to 7900GT i sli klarer å hamle opp med ett 7900GTX er jeg ikke i tvil om. Dog må man ha en heftig cpu for å få utnyttet all den ekstra kraften som er tilgjengelig. Dagens spill krever ikke bare heftig gpu, men også bra cpu. Selv kjører jeg to7800GT i sli og angrer ikke på kjøpet. 6032790[/snapback] Heisann. ja helt korrekt. Jeg ble kanskje litt revet med et øyeblikk he he Er bare så lei av alle bedreviterne som altid vet best Hva er oppsettet ditt? Amd eller Intel? Merke på skjermkort? og har du noen tall/specs på bench eller no sånt 6032802[/snapback] vet ikke hvorfor du kaller meg bedreviter og misunnelig, og føler det er litt på sia av topic. Jeg har vel ingen formening om "hva er best" eller "hva er smartest" ut over det jeg har sagt om at mye tyder på at det ikke lønner seg å kjøpe to budsjettkort i sli i stedet for ett toppkort til samme pris. jeg bare lurte på om det var noen kloke hoder som hadde litt følere ute mht utviklinga videre, og hva framtia ble. spesielt når det viste seg at quadsli sleit litt. jeg ser imidlertid svært godt argumentet med å kunne oppgradere etterhvert i stedet for å selge sitt gamle kort med tap. Men jeg føler vel også litt at nvidia bør kunne levere mer ytelse i et sli-oppsett enn +50% (?). Det er mye PR i å ha det råeste på markedet, selv om kjøpegruppen kanskje er liten. personlig syns jeg likevel det blir litt søkt å lansere quad sli i forbrukersegmentet, iallefall med tanke på det jeg har skrevet om sliytelse. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Som mungo var litt inne på her, spillene i dag krever mer enn bare en kraftig GPU. I de råeste SLI-oppsettene, så er CPU'ene idag en flaskehals i mange tilfeller. GeForce 7600GT er forøvrig et godt eksempel på hva SLI kan gjøre. Må derimot si meg enig i at Quad SLI skuffet. Men all denne teknologien er fortsatt forholdsvis ny, og det er helt sikkert masse rom for forbedringer. Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har 7800GTX kort i SLi, og må si at det var "waste of money" å invistere i kort nr 2. Var på langt nær det samme som de gode gamle Voodoo 2 korta i SLI må jeg si. Greit nok at jeg får mer ytelse enn singelkort, men SLi med Nvidia er første og siste gang jeg gidder å kaste penger på. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Jeg har 2x7800gt i sli, er kjempe fornøyd. Kjører de fleste spillene på maks uten så mye problemer. Det eneste spillet som gir meg motstand er faktisk oblivion. Sli er et greit løsning så lenge spillene støtter det. Det viktigset for sli løsning er at man har en cpu som klarer å håndtere regnestykkene som må løses av cpu'en. En amd 2.2 og 2.4 for den saks skyld 2.6ghz vil ofte være flaske hals. Det er ikke sli som er dårlig, ofte er det cpu'en som kveler ytelsen. Jeg har kjørt sli med 2.6, 2.7 og 2.8ghz dual core. Uten tvil sparker 2.8ghz mye bedre i fra, gjevnere fps og bedre spill opplevelse. Før man kaster seg inni sli verden så bør man ha et system som takler det. Ikke vits å svi av masse penger på et dårlig system med sli. Endret 3. mai 2006 av samye83 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Dette er et vanskelig spørsmål, SLI har jo dødd en gang før, og på mange måter er det mindre nyttig i dag en det var da, iogmed at selv et kort kan kjøre spill i høy oppløsning og bra settings, i motsetning til i voodoo-dagene. Men på en annen side har det fått bedre rotfeste i markedet nå, har kanskje noe å gjøre med at både nvidia og ATi lager HK. Så sånn som det er i dag så tror jeg det kommer til å vare en stund. Men personlig er jeg ikke så glad i for at skjermkortene i dag bruker så mye effekt, og SLI gjør ikke akkurat den saken bedre. AtW Lenke til kommentar
fomlepung Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Ikke noe i veien med hardware'en min. Har en AMD Athlon 64 4000+ (klokket til 2,8GHz), 2 GB RAM og 7800GTX SLi. Får nesten 13k i 3Dmarks05, men i praksis så er ytelsesforskjellen såpass liten i forhold til hva man punger ut med av cash. I hvertfall for GTX korta som kosta 4500,- pr stk. GT er jo lillebroren med noe lavere frekvens og 4 færre pipelines... og ikke minst 1000-1500,- billgere. Så hvis man skal gå for SLi og tenke økonomi i forhold til ytelsesforskjell... så tror jeg nok GT korta er smartere å bruker penger på når man først på død og liv skal ha SLi. Selvfølgelig får jeg bedre ytelse med GTX kort i SLI enn GT kort... men, da til 3000,- mer for kanskje 10-15% bedre ytelse enn GT SLI. IMO, så er det ikke verdt det. Endret 3. mai 2006 av fomlepung Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Dine gtx yter ikke bedre enn mine gt hehe "skryte litt" Endret 3. mai 2006 av samye83 Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Slik jeg ser det så er SLI/Crossfire for de som kjører 1600x1200 eller helst 1920x1200 oppløsning. Der er 1 toppkort ikke nok for å kjøre de nyeste spillene med full AA/AF og da synes jeg det er det greit at SLI/Crossfire finnes for å fylle det (lille) behovet. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg kjører hva skjermen min klarer, og den klarer 1680x1050. Med et 7800gt så er det akkurat ikke nok til å kjøre tilfredsstillende. Derfor valgte jeg sli, mest økonomisk også. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Ikke bare økonomi/ytelse som spiller inn heller, men varme, plass og psu! Lenke til kommentar
minto Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 ser for meg at SLI kan være en grei og rimelig valgmulighet for meg den dagen jeg har behov for å oppdatere grafikken en smule.. for mennesker som ikke er superivrige spillere og spiller mer Strategi enn FPS virker SLI som en helt ok løsning.. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Varme og plass er det noe som plager meg litt egentlig. Mest plass, for ikke satt inn tv-kortet mitt på sli-d hk'et. Og jeg liker å ha på tv'en når jeg er på pc'en. Så nå må jeg kjøre en annen maskin kun for tv'en, hehe. Varme er ikke et så stort problem hvis man har en god vannkjøling. Men med luft, så blir det fort varmt i kabinettet ja. Kjører nå det ene 7800gt med vf700, blir varmt rundt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå