chma Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg skal rydde opp litt i diskene i pcn. Pr. idag kjører jeg Raid0 på ett par 74,3gb raptor sata disker som sys/soft disker. Spørsmålet jeg stiller meg er, er det merkbar ytelsesforskjell å gå ned til kun en Raptor som systemdisk? Skal bygge opp ett raid array med Raid5 for video(media/prosjektfiler) muligens med to raptor 74,3gb i Raid 0 som render disker. FOr å få til dette kan jeg ikke kjøre Raid onboard på HK som jeg gjør idag. Derfor lurer jeg om noen har prøvd Raptor med/uten Raid0 som systemdisk og om det er noen merkbare forskjeller i ytelse. Jeg har ingenting å sammenlikne med da jeg gikk fra 3 år gammel pc med ide disk som boot til denne jeg sitter på nå.. Driver for det meste med Videoredigering samt ørlittegrannspill. Spec: Amd X2 +4400mhz 2gb ram 2 x Raptor 74,3gb Raid0 sys 2 X Hitachi 500gb dokumentdisker Raid 1 Video er ikke satt opp enda, men skal over på raid som blir seende slik ut: 4 x Hitachi 500gb Raid 5 2 x Raptor 74,3gb Raid 0 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 uh ... raid 0 er stripe? Isåfall så mister du litt ytelse, men tror ikke det blir så veldig mye tregere. Det blir ikke supertregt for å si det slik. Du får prøve og se om det er veldig merkbart når du videoredigerer. Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Vet jeg i teorien kan miste litt, spørsmålet er mer om søketiden på Raptordisken er så bra i utgangspunktet at relativt lett bruk som software disk ikke gir merkbart tap... Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det du egentlig spør etter er ikke noe du får et bastant svar på, med mindre du treffer på en person som har samme diskoppsett og kan øse av sin erfaring. Min erfaring med raid (3 år siden?), kjørte 80gig wd disker i raid0. Tror ikke jeg merka noe på ytelsen, da jeg bytta til normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå