Gå til innhold

dSLR - eller heavy duty semikompact?

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Vurderer oppgradering fra Canon G3 (treeg, ikke så god autofokus, mye støy, ikke fullt så gøy å "leke" med lengre).

Blir mest natur/landskapsbilder, ønsker å ta mere bilder i lite lys (natt), samt litt portrett og kanskje macro. Fotointeressen er "normal", fotoaktivitet er litt varierende.

Har fikla litt med Canon 350D, førsteintrykket er godt og jeg liker den. Men med mer/bedre optikk enn kit 18-55'en blir det dog dyrt, og jeg aner at det kanskje blir litt "overkill" i forhold til dagens kunnskaps- og interessenivå.

Alternativt har jeg myst på Sony Cybershot R1, kompakten med dSLR bildekvalitet, som i første omgang trolig vil dekke behovet mitt (til samme pris som 350 kit)

Er noe usikker på hva jeg skal velge her. Bør jeg satse på 350D + optikk uansett om fotointeressen på sikt skulle øke/avta (fleksibilitet/annenhåndsverdi), eller er R1 et opplagt valg for mitt bruk?

Hvor mye koster egentlig optikk tilsvarende kvaliteten på R1?

RS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster ganske mye.

Jeg ville vurdert om zoomomfanget holder til ditt bruk. Jeg vet at det holder til mitt bruk, og jeg tror få andre trenger noe mer. Bruk av lengre teler blir litt spesialisert, og bruk av videre vinkel det samme. Den har jo bedre vidvinkel en noen kitobjektiver. I tillegg er den ganske lyssterk på vidvinkel, så den er fin til å ta bilder innendørs i lite lys.

Det eneste den kommer til kort med, er når man ønsker veldig liten dybdeskarphet på portretter. Da trenger man fastoptikk.

Lenke til kommentar

Den siste der skjønte jeg ikke, PMnormal?

R1 har da vel samme sensor-størresle som 350D? Hvorfor blir da dybdeuskarphet forskjellig på dem, på samme brennvidde?

PicFrame, forskjellen mellom "leketøyene" er at R1 er ferdig laget, mens dSLR er en grunnpakke som kan bygges ut i det uendelige. Du har alle muligheter til å ruinere deg på deg en dSLR, men samtidig muligheten til å kjøpe (og selge?) optikk i det uendelige, med den fleksibiliteten det gir. På den annen side vil ditt eventuelle valg av en dSLR binde deg til dette merket dersom du har investert i linser osv. Med en R1 er du fri til å bytte merke når som helst.

Og så må du være klar over at med en 350D (og alle dSLR utenom E-330) mister du muligheten til å bruke skjermen som søker.

Du sier ikke hva du skal ta bilder av?

Selv er jeg meget fornøyd med mine Olympuser, C5060 og C7070, som er mer normale semi-kompakter, med vanlig sensor-størrelse. Jeg har ekstra-linser til disse som gir meg alt fra fisheye og trinnløst oppover til ca 200mm, som dekker mer enn mine behov. For tilsvarende utstyr med samme kvalitet måtte jeg ha punget ut med minst kr 40000 for den eneste dSLR jeg kunne tenkt meg å kjøpe, E-330 - og da ville jeg likevel få lavere lysstyrke enn jeg har nå (f2.8 på fisheye og opp til normal). Aktuelle linser jeg måtte kjøpt er 8mm fisheye (6.5k - og den er bare FF og f3.2), 7-14mm (14.5k - med f4), 14-54mm(4.5k -på deling) og to kamerahus (2x8k)

Jeg er nå så avhengig av LCD-søkeren at det ikke kommer på tale å gå tilbake til en vanlig dSLR hvor du alltid må klistre øyet inn i søkeren... Men de som har det ser jo ut til å like det?

Lenke til kommentar

"Den siste der skjønte jeg ikke, PMnormal?

R1 har da vel samme sensor-størresle som 350D? Hvorfor blir da dybdeuskarphet forskjellig på dem, på samme brennvidde?

"

Det har å gjøre med hvor stor blenderåpning optikken tilater på den aktuelle brennvidden, ikke hvor stor sensoren nødvendigvis er.

Lenke til kommentar
Det har å gjøre med hvor stor blenderåpning optikken tilater på den aktuelle brennvidden, ikke hvor stor sensoren nødvendigvis er.

6033371[/snapback]

Det hjalp ikke akkurat så mye det ;)

R1 har da f2.8 på full vidvinkel, mens 350D's kit-objektiv har 3.5, så R1 skulle da kunne få mere dybdeuskarphet (om det er det man er ute etter). Og de har vel begge 5.6 på lengste tele?

Eller mente du å si at R1 ikke kan brukes på største blender fordi linsa ikke duger i forhold til Canons kitlinse??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...