Gå til innhold

rens på fotobutikk, hva kan forventes ?

Anbefalte innlegg

Er førstegangsbruker av Digital speilreflek (har eid filmbasert før).

Kjøpte meg et brukt 1år gammelt 350D med kit-linse (ef-s 18-55). Etter lesing på internett tok jeg noen testfoto. Fant endel støv på bildet.

Tidligere eier leverte derfor inn kameraet til rens hos fotobutikk for han regning. Jeg følte det fortsatt var støv på testbildene etter rens og gikk derfor selv tilbake til butikken. De mente at det var støv på linsen. De pusset og blåste den ren. Når jeg da kom hjem og tok nye testfoto var det kommet en stygg flekk på bildet. Det viser seg nå at det ligger ett (evnt flere) støvkorn inni linsen (mellom glassene). Støvet kan ses når man kikker gjennom kun linsen mot en hvit bakgrunn. Har vært i fotobutikken en gang til men de klarer ikke å "blåse den bort" De bruker luft til både rens av kamera og linse og fraråder all form for "våtrens" eller kontakt med ccd.

Det er også kommet en flekk i søkeren (prismet) etter rensen, men dette har jeg fått beskjed om er vanlig og man må forvente.

Har lagt med 2 testfoto (ett behandlet med "auto levels" i photoshop, begge krympet)

Er dette hva jeg kan forvente etter at kameraet er blitt renset på fotobutikk?? Tenker da også på alle småflekkene utenom den store tydelige.

Håper på svar fra noen som har sett mange støvete (og rene) sensorer og linser :-)

post-99219-1146603361_thumb.jpg

post-99219-1146603391_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oj. Det der var ganske ille. Har du flere objektiver som du skifter mellom? Evt. om den forrige eieren hadde det.

Hvis ikke burde det hvertfall ikke være så mye graps på brikka.

6031863[/snapback]

Jeg skifter objektiver hele tiden, men selv ikke min brikke har noensinne sett så ille ut. Jeg har ennå ikke hatt behov for "våt" rens av brikken, men har kun brukt luft (ikke trykkluft!). Jeg har forsåvidt heller ikke levert fra meg kameraet til en fotobutikk for å gjøre slikt. Når kameraet en gang skal til service sender jeg nok det inn til et produsentautorisert servicesenter

Når det gjelder objektivet så synes jeg at fotobutikken må ordne opp etter seg hvis de har introdusert støv i linsa ved service. Jeg ville ha forlangt en service utført hos et autorisert Canon servicesenter.

Lenke til kommentar
Når det gjelder objektivet så synes jeg at fotobutikken må ordne opp etter seg hvis de har introdusert støv i linsa ved service. Jeg ville ha forlangt en service utført hos et autorisert Canon servicesenter.

6032657[/snapback]

Hmm... tviler på at dette er butikken sin feil. Hvordan kan man få støv i en linse, ved å rense CCD? I såfall må det være en feil med objektivet, slik at støv lett kommer inn. Det var mye støv i objektivet fra før av... et forsøk fra butikken sin side på å fjerne dette støvet, førte til at et større støvkorn fant veien til den synlige delen av optikken. Dette støvkornet var nesten garantert derfra fra før.

Uten at jeg har alle fakta i saken, vil jeg tro at butikken ikke kan klandres. Men det er jo utrolig hva enkelte kunder krever :)

Lenke til kommentar

For min del konkluderer jeg med at det finnes stor forskjell på fotobutikker i Norge. Mange er useriøse, og tar på seg for vanskelige oppdrag uten å ha nødvendig kompetanse, kurs eller utstyr. Har selv hatt en del problemer, og da spesielt med fargefilm og fremkalling. Jeg er derfor veldig nøye med valg av fotoforhandler.

En ber om problemer ved å gå til mange av butikkene for å ordne opp i problemer. Det sikreste er å be om at utstyret blir sendt til merke forhandler for service. Alternativt kan en gjøre det selv hvis en skaffer seg kunnskap og utstyr. Støv og skitt inne i et objektiv blir ekstra vanskelig å fjerne. Det kan være like godt å avskrive rimelige objektiv, men undersøk med merkets hoved service partner.

Lenke til kommentar
Det viser seg nå at det ligger ett (evnt flere) støvkorn inni linsen (mellom glassene). Støvet kan ses når man kikker gjennom kun linsen mot en hvit bakgrunn.

6031501[/snapback]

Nå vil vel ikke en fotobutikk skru fra hverandre objektivet for å rengjøre de enkelte linseelementene. Det en fotobutikk (og du) kan komme til er utvendige linseflater på objektivet, samt sensoren i kamerahuset (og evt nederste del av prismen og selve speilet - disse 2 påvriker ikke de bildene du tar).

Lenke til kommentar

6032657[/snapback]

Hmm... tviler på at dette er butikken sin feil. Hvordan kan man få støv i en linse, ved å rense CCD? I såfall må det være en feil med objektivet, slik at støv lett kommer inn. Det var mye støv i objektivet fra før av... et forsøk fra butikken sin side på å fjerne dette støvet, førte til at et større støvkorn fant veien til den synlige delen av optikken. Dette støvkornet var nesten garantert derfra fra før.

Uten at jeg har alle fakta i saken, vil jeg tro at butikken ikke kan klandres. Men det er jo utrolig hva enkelte kunder krever :)

6044127[/snapback]

Hvis du leser den opprinnelige posten en gang til så vil du se at fotobutikken faktisk påtok seg å rense objektivet, og at det var etter dette at støv ble funnet inne i objektivet. Vil ikke tro at dette er umulig ved uforsiktig bruk av trykkluft på billige uforseglete objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...