Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL til 2 eller flere maskiner, men hvilken teknologi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aksesspunkt og basestasjon er 2 forskjellige ting, jeg skrev litt feil istad, så det blei forvirrendes.

Basestasjonen er såkalte mottakern til de pc'ene som har trådløst nettverkskort i seg.

Aksesspunkt er selve senderen som sender signaler til basen, denne brukes via en nettverkskabel fra ditt VANLIGE nettverkskort i pc'n, denne setter du på bordet og er koblet til nettverkskortet.

Og det finnes de som ikke har en slik aksesspunkt/sender, den andre typen bruker en PCI/ISA plass i pc'n, og så dytter du i senderen bak på pc'n som et nettverkskort, litt vanskelig å forklare, men aksesspunkt er selve nettverkskoret/sendern men den finnes i 2 forskjellige former.

En "boks" på bordet kobla til ditt VANLIGE nettverkskort med ei nettverkskabel (RJ-45) og den andre som er ett nettverkskort i seg selv med sender bak i rompa på pc'n...

tråkig forklaring, men skjønte du?

Lenke til kommentar

her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&p=21222&s=fp

Har du boksen som sender signalene til basestasjonen, denne kobles til ditt vanlige nettverkskort, da blir det jo liksom i teorien ikke trådløst, :smile:, men denne stasjonen er jo ikke lang.

og så har du denne som bruker en PCI plass bak i rompa på pc'n : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl

Begge disse 2 er aksesspunkter...

[ Denne Melding var redigert av: boza på 2002-10-03 15:24 ]

Lenke til kommentar

Så du kan kople et aksesspunkt til PCs nettverkskort i steden for å stappe in en PCMCI adapter med et PCMCI trådløst nettverkskort i PC din. Men da betyr vel dette at du må ha en basestasjon i tillegg (dvs. en basestasjon koplet til ruteren og 1 aksesspunkt per PC?)

Arild

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 14:49, skrev boza:

Som jeg leste i et annet innlegg her ang Chello så tillates bare 1 ip på billigste abb, men 3 på dyreste....

lurte på om det er noe av det samme på ADSL fra de forskejllige leverandørene og abb?

Er ikke sikker på det opplegget der, men jeg vet at dersom man har en Router skal antallet IP-adresser på LAN'et ditt ikke spille noen rolle, alle blir rapportert som 1 IP-adresse utad på Internet. (Den "Router" dataene riktig sted).

Dersom du derimot skal ha individuelle IP-adresser ut mot Internet fra hver av PCene blir det nok en annen sak.

Jeg har koblet en Cisco-router (med 4 porter) opp mot mine 3 stk PCer, og mot StjeleHors ADSL Modem...

En bra løsning, men Cisco er svinedyre, så 3com er nok bedre der for den jevne bruker...

En kamerat av meg har NextGenTel og der har han 2 stk PCer koblet mot Routeren han fikk fra NGT (Netopia) + en gammel 8-ports 3Com 10Mbit HUB. Funker utmerket.

Når det gjelder trådløst tror jeg ikke løsningen Wintermuthe kom med å koble ett trådløst kort inn på den vanlige Switchen ikke funker, da jeg ikke har hørt om ett slikt kort. Derimot kan du koble en trådløs basestasjon/aksesspunkt (samme greia tror jeg) inn mot den vanlige switchen din, og på den måten ha begge deler tilgjengelig. Her spiller kostnadene inn, da en trådløs basestasjon og trådløse kort gjerne koster 1000-2000 kr pr stk. Mens en "kabel" switch koster kanskje 1000kr og nettverkskortene ned mot 120kr. I tilegg komer kablingen på ca 5-6 kr per meter + plugger(5 for 20kr).

Kan koste litt å ha begge deler...

PS: Wintermuthe: Leser du William Gibson :grin:

Lenke til kommentar

Ja, riktig da kobler du aksesspunktBOKSEN med ei nettverkkabel til PCMCIA nettverkskortet ditt i den bærbare(PCMCIA er bærbar format), og du må da ha en Basestasjon som koblet til switchen, basestajonen fungerer som en "radio" sender og sender 100m omkrets rundte seg selv,mht til dekning osv...

uanz må du ha en basestajon, for hvor ellers skal trafikken gå?

hvis du har noen naboer som bor tett inntil deg, som er med å spleise på regninga så kan dem også kjøpe seg trådløse nettverkskort og surfe på basestasjonen din... kan bli butikk av det vettu :smile:

Lenke til kommentar

Som han sa så er det NGT eller Bluecom han får, og på NGT er det i hvertfall ingen begrensning på hvor mangen maskiner du kan koble til. Sett en switch etter routeren du får fra leverandøren, koble til maskinene, og ut å surfe. Er ikke mer hokus pokus enn det.

Lenke til kommentar

Cybermantix: Basestasjon og aksesspunkt er 2 forskjellige ting, basen sender til aksesspunktene, la oss heller kalle aksesspunkt for nettverkskort fra nå av, det blir lettere å skjønne.

Hvis du kobler en basestasjon(det går utmerket) til en hub/switch så vil den fungere som spredning av hubb'n/switchen bare trådløst!

Det wintermuthe gjør blir nok litt dyrt men det er ikke mitt problem, jeg gir bare forslag.

Lenke til kommentar

Det er jo dette som er poenget (det, og at de som oftest har innebygget brannvegg) med en DSL-router. Routeren får ett IP-nummer fra ISP-en (oftest via DHCP), og så deler den ut interne IP-nummer til alle maskinene på innsiden. (oftest også vha. DHCP) Da kan du koble til så mange maskiner som du har porter til på hubbem/switchen din, og bare bruke ett IP-nummer.

Ta forresten gjerne en kikk på http://www.zelow.no/floppyfw/

Lenke til kommentar

Takk for svar alle mann. Jeg tror jeg satser på switch føsrst. Dernest, dersom jeg ønsker å integrere et trådløst nett til switchen, så satser jeg på en basestasjon samt aksesspunkt(er).

Til Cybermantix; jada, jeg har lest min Gibson :wink: Det er mange år siden og navnet wintermuthe har jeg benyttet siden. Du er faktisk den første som har kommentert dette og all ære for det!

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

en simpel hub og en gammel pc(166mhz 32mb ram+++) som router hadde vel vært knæsh, så bare kjøre coyote-linux fra diskett på den.. gjør det her og det fungerer perfekt.

hub'r er jo billige og det fins masse skrotpc'r som folk har liggende du sikkert kan få eller kjøpe for en billig penge..

Lenke til kommentar

Bare en liten ruter/switch-sak: De bredbåndsruterne jeg har sett (både trådløse og vanlige) har innebygget switch. Slik jeg ser det må vel en trådløs bredbåndsruter være tingen for deg. Da har du som regel 4 porter til vanlige nettverkskabler, WAN-port for ADSL-modemet samt at du kan koble på flere enheter trådløst.

Lenke til kommentar

skal sette opp trådløst nettverk heime, fra en ngt adsl-modem/ruter med en utgang. Dersom eg kobler det til denne ruteren:

3Com OfficeConnect Wireless DSL/Cab L#3CRWE51196-ME

vil det da funke (viss eg har trådlaust kort i kvar pc), og vil eg da kunne kopiere mellom pc-er i tillegg?

Lenke til kommentar

boza: tipper du ikke har fått med deg hva den IP-adressen er godt for...

Det er altså den IP'en du har MOT INTERNETT. Hvor mange IP-adresser du har internt på LAN'et, er det nok ingen som bryr seg om.

Ergo: du får tildelt en IP hver gang du kobler deg opp. Noe mere er hverken nødvendig eller mulig.

Lenke til kommentar

Hei!

Kan bare på det aller varmeste anbefale denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl

som er en SMC Barricade (SMC7004AWBR EU)

Det er en bredbåndsruter med innebygget 10/100MBit switch, firewall, NAT'ing (Gjør at du kan kople opptil 253 PC'er i samme subnett, som alle bruker den samme eksterne ip-adresse -> null problem med ADSL som gir deg kun en ekstern ip), DHCP server, printerserver, _OG_ trådløst nett. (Basestasjon)

Den har et helt greit web-grensesnitt som lar deg sette opp port-forwardinger og se på logger osv.

Du kommer til å elske printerserveren :smile:

Og prisen: 1752 hos itbutikken, 1753 hos komplett.

Da trenger du bare å kjøpe x antall trådløse nettverkskort i tillegg.

Dersom du trenger flere porter er det jo selvfølgelig bare til å plukke opp en hvilken som helst billig 100MBit switch og plugge den i en av de tre 100MBit portene på Barricaden. (Tror en 8 porter SMC koster like over 600 hos itbutikken)

Og ja, SMC produktene er like gode som 3com sine, de koster bare litt mindre. Og iallefall til hjemmebruk ville jeg brukt pengene mine på noe annet enn merket på boxen :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...