Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL til 2 eller flere maskiner, men hvilken teknologi?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har skaffet meg ADSL og skal dele dette mellom 2 eller 3 maskiner permanent og kanskje noen flere maskiner dersom vi skal linke spill. Jeg tenker på å skaffe meg trådløst nettverk som også har mulighet for tilkopling av kabel. Det jeg lurer på er følgende: Hvilken teknologi skal jeg benytte? Jeg forstår det slik at "switch" er det beste siden denne aktivt styrer pakkene. Er en bredbåndsruter en slik switch eller er dette noe annet? Hva med en simpel HUB dersom det ikke skal være trådløst?`Hva er best? Jeg tenker på pris men kaster gjerne inn litt ekstra penger dersom jeg får en bedre teknologi.

Som dere forstår er jeg ingen ekspert på dette, men jeg klarer ikke helt å finne svar på disse spørsmålene. Takk for all hjelp, kom gjerne med konkrete navn på produkter!

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, routeren er ikke en switch. Det er to helt forskjellige ting!

Hvis du skal linke tre eller fler maskiner bør du kjøpe en switch (bedre valg en hub...) 10/100Mb switch med nok porter til nettverket ditt. Fem porter er vel det minste antall du får tak i. Link de sammen med vanlige kat.5 UTP 100Mb kabler.

Spør mer hvis ikke det var info nok...

Lenke til kommentar

Takk for kjapp respons! OK, da er det tydeligvis en switch jeg bør skaffe meg. Slik jeg forstår det så er derfor "bredbåndsrutere" ikke å anbefale. Dersom jeg skal ha en trådløs switch, hva velger jeg da (eller kanskje bedre, hva avgjør kvalitetene til en trådløs switch?)

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

Eh,du må ha en router i tillegg til switchen. Hvem har du ADSL igjennom (hvilken leverandør?). Fikk du ikke med en router i pakken??

Løsningen med switch, 10/100Mb nettverkskort og kabler er et godt valg. Trådløst blir vel ganske mye dyrere, har ikke undersøkt så mye...

Lenke til kommentar

OK, her kommer uvitenheten min til syne igjen! Jeg har tegnet meg opp for ADSL gjennom bedriften jeg jobber i (bruttolønnsordning) og leverandøren blir enten NextGenTel eller Bluecom. Jeg ønsker å klargjøre nettverket før jeg får selve ADSL. Betyr dette da at jeg må kjøpe meg både ruter og switch? Er det bare rutere som er trådløse? Mao. hva trenger jeg for disse to alternativene`:

1. Trådløst hjemmenett

2. Ikke-trådløst hjemmenett

Takk for info og hjelp!

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

du må undersøke om en router er med i pakken fra leverandøren. hvis ikke må du kjøpe dette utenom. og routeren er ikke trådløs. i tillegg må du ha nettverkskort til hver eneste maskin. trådløs løsning må du ha en basestasjon og spesielle mottakerkort på maskinene. er ikke noe ekspert på trådløse løsninger, fordi de er som regel dyre...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 14:03, skrev Wintermuthe:

OK, ruter følger med, men hva er da fordelen med en hub kontra en swicth? Erstatter switchen hubben eller ruteren? Dersom kamerater er på besøk og skal være med å linke spill, hva er da den beste løsningen for "Plug and Play"?

en switch er "smartere" enn en hub. den forhindrer bl.a. kollisjoner på nettverket. siden prisen er ganske lik, bør du anskaffe deg en switch!

Tror ikke du vet hva PnP er...Har ikke noe med saken å gjøre her.

Lenke til kommentar

OK, da nærmer jeg meg et svar. Hva gjelder PnP så vet jeg hva dette er og i denne sammenheng mente jeg vel egentlig at jeg har et nettverk som gjør det enkelt for andre å kople seg til uten for mye mikkmakk hva angår konfigurering osv.

Er det dermed slik at switchen koples til ruteren og PCene koples til switchen? Og hvis ja, dersom jeg skal ha trådløst nettverk, hva må da byttes ut i dette oppsettet?

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

OK

Det du får er et modem.

Kjøp deg en router hos komplett med innebygd switch

som du kobler til modemet.

Eller en vanlig router som du kobler en switch til.

Eller hvis det er en router som følger med så kjøp bare switch.

ps. Switch erstatter hub.

[ Denne Melding var redigert av: Robinkle på 2002-10-03 14:19 ]

Lenke til kommentar

Hei Winthermute, det er ikke greit hele tiden :smile:

Nei mine tips/forslag/ideer:

1.Kabla nettverk. Når du får bravida eller hvem som skal gjøre dette her hjemme hos deg, så må dem komme med en Router eller no form for modem, mest sannsynlig en Router. Det finns også Router som har 4 porter for nettverk, dvs at du har en minihub integrert i routern, dette er mer sjeldent ved ADSL men kompisen min som har 2mbit SDSL hjemme har det, veldig fin løsning forresten, men tilbake til pointet. Det enkleste og det beste hadde vært en 10/100mbit switch, med porter nok til så mange lommeboka orker, så klart har du mange switcher idag som er fine, men 3Com anbefales av meg pga softwaren, der har du mye bedre management/programvare enn andre, synes jeg,smak og behag, tenker da på i framtiden hvis du i tilfelle vil mygle/prøve deg på litt VLan osv. og da selvfølgelig nettverkskort til alle pc'ene, HUSK:100mbit hastighet på dem.

Ps: Husk at du kanskje trenger en kryssa kabel mellom router og switch, det er litt hipp som happ, men det finner du ut, ha det i bakhodet.

Som alle andre her sier så er nok en 100mbit swich den greieste løsningen, hvis da alle sitter på samme rom.

Hvis du skal fordele alle pc'ene imellom flere etager i huset så er trådløst en kjempefint alternativ, da slepper du kabler igjennom vegger og du har mye mere mobilitet, og det andre: Det funker!

Da trenger du et mottaksaparat dvs basen til de trådløse nettverkskorta, den erstatter switchen/hub'n eller i tilfelle routern en slik en kan du bruke som pynt oppå skapet og løpe rundt i rommet med feks laptoppen i hånda om du vil.

Ulempene med trådløst kontra kabla:

Trådløst: Ryddig og fint, slipper kabler og det styret, mobilitet, fancy.

Ulempen, Alle som skal bruke det, gjester feks, må jo ha trådløst nettkort. og hastigheten tror jeg er maks 11Mbps lite i forhold til 100Mbit (rett meg hvis jeg tar feil ang hastighet på trådløse aksesspunkter)

kabla: enkelt og greit, men mye kabler seff.

Min tips/ideer.

Lenke til kommentar

Kjemperespons, da har jeg et scenario her: Jeg får ruter fra ADSL leverandøren med 1 port (dette har jeg sjekka). Denne monteres i stua der jeg har PC'n min. Til ruteren kopler jeg en 8 ports switch. Jeg kopler så PCen min, som selvfølgelig har nettverkskort :wink: til en av portene i switchen.

Så vidt jeg har forstått skal nå alt fungere fint. Dersom jeg får besøk (linkeparty) kopler alle seg direkte til switchen og alt fungerer som en drøm.

Så til PC'n i etasjen under. Siden jeg ikke vil trekke kabler, kjøper jeg et trådløst aksesspunkt som jeg kopler til en av de andre ledige portene i switchboksen. Dernest kjøper jeg et trådløst PCI kort (eller PCMCIA + adapter) og plugger i PCen i etasjen under og vips, nå er også denne på nett!

Stemmer dette resonnementet? Høres dette ut som en god løsning?`

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar

høres bra ut!

Men da må du FØRST av alt sjekke om routern din tillater flere enn 1 pc på!

Nå er jeg ikke sikker på hvordan avtale/oppsettet på routern din er men, har hørt a Telenor's router i noen tilfeller bare har tillat en pc kobla på, og NGT sine så mange du kan...Har selv ikke DSL hjemme men folk som har det her vet vel mere om det? Jeg lurer også selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...