Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye myndighet har politiet?


Anthila

Anbefalte innlegg

Satt og diskuterte med noen kompiser her en dag....og vi kom fram til følgende hending:! fartsgrense: 80 km/h!!Du kjører bil og du kjører fort. Du kjører forbi flere biler og har vel fart opp i ca 140. Det er en lang strekning forran deg og du tar raskt igjen en bil du ser i horisonten og akkurat når du skal kjøre forbi ser du at dette er snuten. Politiet stopper deg når han ser at du holder stor fart men får ikke målt hastigheten din. Spørsmålet mitt er da om Politiet her kan ta fra deg lappen..?Eller må politiet måle hastigheten med laser før noe sånt kan skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt etter hvor mange personer det er i politibilen.

 

Men tror egentlig ikkje at dei trenger måleutstyr for å ta fra deg lappen. hvis du eksempelvis kjøreri 140 i 80 sone er det en merkbar forskjell, og politiet har då lov å tenke litt selv

 

Men husk, det må være minimum 2 stk politi i en bil/til stede for at dei kan gjøre noe.

Lenke til kommentar

Men husk, det må være minimum 2 stk politi i en bil/til stede for at dei kan gjøre noe.

6031061[/snapback]

 

Kvifor det?

6031098[/snapback]

 

den ene må bevitne hva den andre så. hvis det er bare en i bilen kan du i verste fall få prikk på lappen og dask på lanken av han som stoppet deg...

Lenke til kommentar
En snut gjelder vel som to vitner.

6031110[/snapback]

 

 

En politibetjents ord mot ditt ord vil ikke kunne holde i retten ;-)

Men 2 politibetjenter holder altid vann :-( Dette er fakt.

Så blir du stoppet av en politiman så kan han kun gi deg et advarsel hvis han ikke har bevis som f.eks et radar måling eller et video opptak ;-)

Lenke til kommentar
De har også lovt til å kjøre etter deg, og måle din fart med sitt egent speedometer.

6031474[/snapback]

 

 

Men hvis han er alene i politi bilen, så vil det bli en rettssak med ord mot ord, og det blir opp til hvor gode advokatene er og hva dommeren kommer fram til :yes:

Lenke til kommentar
De har også lovt til å kjøre etter deg, og måle din fart med sitt egent speedometer.

 

Men hvis han er alene i politi bilen, så vil det bli en rettssak med ord mot ord, og det blir opp til hvor gode advokatene er og hva dommeren kommer fram til :yes:

6031539[/snapback]

 

en jeg kjenner ble stoppet av en politimann en gang. han kjørte alt for fort men da politimannen var alene i bilen, hadde usikker måling og et utydelig videobilde så slapp han jeg kjenner med to prikker på rullebladet og muntlig advarsel..

Lenke til kommentar

Men en viktig faktor er RASSHØL FAKTOREN PÅ BETJENTEN! Er han/hun grinete kan dem gå langt, men er dem i godt humør så kan dem være veldig greie. Det er ganske stor forskjell fra betjent til betjent.

Har et jævlig godt eksemplel på her i byen jeg bor, et skikkelig "tøffing" som tar alle for alt, men det eneste som er fin med han er atte han driter i om dette er kona som kjører for fort eller sønnen som brenner filmer.

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Om det er snakk om virkelig hasardiøs kjøring, og det er 2 snut jævler i bilen, så kan de anmelde deg tror jeg. Og om du har 2 snutvitner imot deg på at du har kjørt for fort, så har du kanskje et problem.

 

Men jeg tror ikke de kan ta fra deg lappen eller gi deg bot på stedet, uten måling. Når jeg tenker over det, så SKAL de ha bevis før de går til slike "drastiske" metoder.

 

Men snuten gjør som regel hva faen de vil.. Har du blitt observert i 140 i en 80 sone, og purken går inn for å ta deg, så gjør de som regel det.

Lenke til kommentar
De har også lovt til å kjøre etter deg, og måle din fart med sitt egent speedometer.

 

Men hvis han er alene i politi bilen, så vil det bli en rettssak med ord mot ord, og det blir opp til hvor gode advokatene er og hva dommeren kommer fram til :yes:

6031539[/snapback]

 

en jeg kjenner ble stoppet av en politimann en gang. han kjørte alt for fort men da politimannen var alene i bilen, hadde usikker måling og et utydelig videobilde så slapp han jeg kjenner med to prikker på rullebladet og muntlig advarsel..

6031560[/snapback]

 

To prikker på rullebladet? :dontgetit: Sikker på at du ikke mener to prikker på førerkortet?

Lenke til kommentar
Om det er snakk om virkelig hasardiøs kjøring, og det er 2 snut jævler i bilen, så kan de anmelde deg tror jeg. Og om du har 2 snutvitner imot deg på at du har kjørt  for fort, så har du kanskje et problem.

 

Men jeg tror ikke de kan ta fra deg lappen eller gi deg bot på stedet, uten måling. Når jeg tenker over det, så SKAL de ha bevis før de går til slike "drastiske" metoder.

 

Men snuten gjør som regel hva faen de vil.. Har du blitt observert i 140 i en 80 sone, og purken går inn for å ta deg, så gjør de som regel det.

6032711[/snapback]

 

Hvis politiet kjører i en viss fart, så kan de se om du kjører for fort hvis du tar de altfor fort igjen, eller drar altfor fort i fra. Dessuten så har politiet ofte måleutstyr i bilen som kan måle hastigheten til bilen foran.

Lenke til kommentar

Kan dere være så greie å skrive noe annet en "snutjævler" o.l. - De er faktisk bare mennesker som gjør en jobb for å forhindre at andre kommer til skade!

 

Pasient: "Men snuten gjør som regel hva faen de vil.. Har du blitt observert i 140 i en 80 sone, og purken går inn for å ta deg, så gjør de som regel det."

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av den kommentaren der, hadde jeg selv vært politi og observert noen kjøre 140 i 80-sona, hadde jeg personlig villet sørge for at han hadde vært fotgjenger i _lang_ tid fremover.

 

Jeg går ut fra at du har lappen da du er en '87-modell, og følgelig da også har kjørt tilnærmet samme hastighet som det er snakk om, så jeg går ut fra at du vet hvor fort det egentlig er? Du kjører 39 meter pr sekund i 140.

Hvis du ser noe ligger i veien 100 meter fremme og skal reagere på dette, tar det deg ca 2 sekunder fra du observerer til du får trykket inn pedalen - Da har det gått 78 meter, i tillegg til dette skal bilen da få lov til å bremse, der går det glatt 130-140 meter til du står stilt...

 

Hvis vi da summerer opp: (39x2)+130 = 208 meter, altså du står stilt 108 meter etter at du har kræsjet med det som lå i veien.

I ett "worst case scenario" er det mennesker i veien og treffer du de kan du forvisse deg om at det blir _skader_.

 

Men kom igjen - kjør det dere orker, jeg skal ikke nekte dere.

Enkelte burde bare tenke konsekvens før handling!

Lenke til kommentar
Kan dere være så greie å skrive noe annet en "snutjævler" o.l.  - De er faktisk bare mennesker som gjør en jobb for å forhindre at andre kommer til skade!

 

Pasient: "Men snuten gjør som regel hva faen de vil.. Har du blitt observert i 140 i en 80 sone, og purken går inn for å ta deg, så gjør de som regel det."

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av den kommentaren der, hadde jeg selv vært politi og observert noen kjøre 140 i 80-sona, hadde jeg personlig villet sørge for at han hadde vært fotgjenger i _lang_ tid fremover.

 

Jeg går ut fra at du har lappen da du er en '87-modell, og følgelig da også har kjørt tilnærmet samme hastighet som det er snakk om, så jeg går ut fra at du vet hvor fort det egentlig er? Du kjører 39 meter pr sekund i 140.

Hvis du ser noe ligger i veien 100 meter fremme og skal reagere på dette, tar det deg ca 2 sekunder fra du observerer til du får trykket inn pedalen - Da har det gått 78 meter, i tillegg til dette skal bilen da få lov til å bremse, der går det glatt 130-140 meter til du står stilt...

 

Hvis vi da summerer opp: (39x2)+130 = 208 meter, altså du står stilt 108 meter etter at du har kræsjet med det som lå i veien.

I ett "worst case scenario" er det mennesker i veien og treffer du de kan du forvisse deg om at det blir _skader_.

 

Men kom igjen - kjør det dere orker, jeg skal ikke nekte dere.

Enkelte burde bare tenke konsekvens før handling!

6032763[/snapback]

 

 

Nej, det er ikke her snakk om at jeg har kjørt i 140 og blitt stoppet av politiet, bare lurer på enkelte ting her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...