Goscinny Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hei! Hva gjør egentlig myndighetene for å hjelpe arbeidsløse? _______ Goscinny Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hva gjør egentlig myndighetene for å hjelpe arbeidsløse? 6030879[/snapback] http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=105 "Aetats hovedoppgave er å bistå arbeidssøkere med å få ny jobb raskest mulig. Aetat tilrettelegger for aktiv jobbsøking, yter personlig oppfølging og veiledning, og kvalifiserer arbeidssøkere. Aetat har omfattende kunnskap om arbeidsmarkedet og er et rådgivende organ for Arbeids- og sosialdepartementet. I tillegg samarbeider Aetat tett med arbeidsgivere, myndigheter og organisasjoner for å forebygge arbeidsledighet. Aetat utgir månedlig statistikk og analyser om arbeidsmarkedet. Aetat har også ansvaret for utbetaling av dagpenger, ventelønn og attføringsytelser. " Med andre ord: Myndighetene driver en stor database av ledige stillinger. Arbeidskontor rundt i landet prøver å hjelpe folk som henvender seg dit til å finne en jobb. Arbeidsledighetstrygd eller sosialstøtte utbetales midlertidig eller permanent dersom man ikke finner seg en jobb. Opplæring og omskolering er også blant tilbudene myndighetene gir arbeidssøkere. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Mye vil jeg si. De gjør at du ikke sulter når du ikke har jobb, og de hjelper deg skaffe jobb ved arbeidsløshet. Finner du ikke jobb via aetat i løpet av 6 mnd (og du er aktiv søker) er du enten narkoman/alkoholiker eller bare en jævla latsabb Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Aetat: Gir deg penger.... Bortsett fra det så gjør de fint lite. De legger inn en profil på deg så du havner i en kategori. Hvis de får inn "stilling ledig" i den kategorien, så får du beskjed i posten, og du MÅ søke på den jobben. De drifter www.aetat.no De driver noe opplæring for "sykt rare arbeidsledige som ikke egner seg for arbeidsmarkedet". Men min erfaring er at det er du selv som må ut og finne jobb. ******* Myndighetene gjør det sinnsvakt lett for arbeidsledige å pelle seg på skolen (slik at du ikke opptar arbeidsledighetsstatestikken, og samtidig holder studiekvaliteten nede). De har mange økonomiske verktøy for å holde økonomien i landet ved like, slik at folk generellt har mulighet for å skaffe seg arbeid (les litt sosialøkonomi om det). osv osv... Endret 2. mai 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
warpig Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Men min erfaring er at det er du selv som må ut og finne jobb. 6031982[/snapback] Selvfølgelig er det du som må ut for å få deg jobb, det hadde jo vært for ille om aetat ordnet en jobb til deg som du overhodet ikke hadde lyst på. Aetat skal finne jobbtilbud for deg, men det er du som må skaffe deg jobben. Endret 2. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mye vil jeg si. De gjør at du ikke sulter når du ikke har jobb, og de hjelper deg skaffe jobb ved arbeidsløshet.Finner du ikke jobb via aetat i løpet av 6 mnd (og du er aktiv søker) er du enten narkoman/alkoholiker eller bare en jævla latsabb 6031924[/snapback] Aetat hjelper deg kun dersom du tidliger har vært i arbeid og tjent over en viss grense. Da gir de deg dagpenger. Jeg hadde seff tjent 2000kroner for lite året før for å gå over grensen (lærling). Vi var i september/oktober, og jeg hadde tjent nok det samme året som jeg søkte, men det hjalp seff ikke fordi de så på ligningen fra året før For meg gjorde ikke aetat en dritt utenom å gi meg mulighet til å søke i databasen deres. Jeg var en tur innom kontoret for å få hjelp, men fikk beskjed om å bare søke selv. Det gjorde jeg, men det var ingen jobber for meg. Det eneste som nytter er å registrere seg hos vikar/bemanningsbyrå. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Aetat gjør i praksis fint lite. De pålegger de arbeidsledige en rekke, hva kalles det, Sisyphus-oppgaver, meningsløse oppgaver som man må gjøre enten de har noe praktisk formål i den situasjonen man er eller ikke. Enten gjør man disse oppgavene, og generelt stiller skolerett når Aetat forlanger det, ellers så straffes man med titusenvis av kroner i trekk av trygden. Aetat forbyr også enhver form for meningsfyllt aktivitet i tiden som arbeidsledig. Man har ikke lov til å omskolere seg på egen hånd, verken på dagtid, kveldstid eller i helgen, med mindre opplegget allerede er innenfor Aetats rammer. Men de oppleggene Aetat aksepterer er stort sett beregnet på folk uten kompetanse i noe som helst. Skulle man finne på noe som kunne heve ens kompetanse, da vil man straffes økonomisk med trekk i trygden. Målet til Aetat er å få folk fortest mulig i aktivitet, uavhengig av om aktiviteten er noe som passer den enkelte, eller noe man er kvalifisert for. Det er viktigere for Aetat å få høyt utdannede mennesker med masse kompetanse til å ta en barnehagejobb, enn det er å hjelpe vedkommende til å finne ny jobb. Det er viktigere for Aetat at man søker mest mulig jobber, uansett om man er kvalifisert for dem eller ikke, enn at man bruker tid og innsats på de jobbene man er egnet for. Individuelt opplegg tilpasset den enkelte er fyfy. Aetat viser i praksis en forakt for enkeltpersonene, og er et meget godt eksempel på hvordan offentlig styrt "one size fits all" løsninger slår uheldig ut. Det finker for en del, men er drepen for alle som ikke passer inn i A4-opplegget. Aetat bør etter min mening privatiseres. Oppgaven med å hjelpe folk til å finne den jobben som passer bør outsources til private firmaer med kompetanse og oversikt innen den aktuelle sektoren. Aetat skryter på seg en slik kompetanse, men hos Aetat får man tildelt en vilkårlig saksbehandler, og vedkommende har selvsagt ingen spesiell kompetanse innenfor de enkelte fagområder. Og det betyr at den kunnskap som Aetat måtte sitte på kommer ikke den enkelte arbeidsledige til gode. Personlig fikk jeg ikke jobb før jeg vendte ryggen til Aetat og det offentlige. Jeg levde lenge på kun oppsparte middler, og en strøjobb. Modtok 0 kroner fra staten. Det var det som skulle til for å gi meg motivasjonen tilbake. Og med positiv innstilling og motivasjon, så får man jobb. Aetat gjorde meg negativ og sur, og jeg sendte uinspirerte søknader i hytt og pine, for å tilfredstille Aetats kontrollbehov. Slik får man ikke jobb av. Finn.no er god nok database. La private bedrifter med oversikt over de forskjellige markedene stå for hjelpen til å finne rette jobb. Aetat bør reduseres til å betale ut penger, og bidra med assistanse og tilbud til de som ønsker det. Og kun det. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Aetat hjelper deg like mye som en snegle hjelper deg hagearbeid. Bare med den forskjellen at sneglen beveger seg. Ellers gjør aetat fint lite. Gikk arbeidsledig i over 2 år (nesten 3 år). Pga diverse omstendigheter fikk jeg heller ikke arbeidsledighets trygd. Etter 2 år, hvor jeg spurte om det var muligheter for økonomisk støtte andre plasser, fikk jeg vite at jeg kunne søke om stønad for livsopphold hos sosialen. Det fikk jeg vite ved et lykketreff av min far. Men selv om jeg spurte Aetat ved flere anledninger om økonomisk hjelp andre plasser, brånektet de på at det var noen andre løsninger for meg til å få økonomisk hjelp. Hadde det ikke vært for ekstremt snille foreldre så hadde jeg nærmest talt ikke had noe tak over hode eller mat på bordet. Aetat gjorde ingen ting for å hjelpe meg, ikke engang informerte meg om veier jeg kunne gå og ting som kunne gjøres. Jeg fikk tilbud om praksisplass, men da måtte jeg ringe rundt og finne arbeidsplass og ordne det. De skulle bare ordne papir arbeidet. Vis jeg kunne få meg arbeid på egen hånd hadde jeg ikke trengt å kontakte Aetat. Staten gjør så fint lite for å hjelpe folk i arbeid. Kanskje du er heldig og får et tilbud fra Aetat, men om du ikke får noen penger fra staten, så driter staten i deg. Du havner mellom stolene, og blir glemt. Eneste muligheten er å være frempå selv, og søke som gal etter arbeid. Jeg gjorde det i nesten 3 år og fikk i begynnelsen av året jobb ved et hotel. Det var takket være min egen iherdige søking og leting etter jobb. Om staten hadde prøvd å hjelpe folk fremfor å bare sitte på rompa hele dagen, så tror jeg det hadde vært noe annet. Men du får jo mer hjelp av aktører som Stepstone, enn du får av staten selv. Irriterende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå