Spartan Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 For noen år siden hadde jeg en 2003 Polo TDI. Den drakk endel olje allerede etter 15 k. Hva er normalt og hvorfor ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ingenting er normalt. Blir bilen ofte hardkjørt, trekker tung last etc. kan den begynne å bruke olje. Kjører du den tom for olje kan du få skader i stemplene/ringene/sylinderveggenne og da kan den også begynne å drikke olje. Bilen min (1991 Cit. BX14) bruker så og si ikke olje og har gått 220000. Trenger aldri etterfylle olje mellom oljeskiftene. Bilen til faren min (1998 Xantia) Sluuker olje! Må etterfylle helst hver 14. dag. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 For noen år siden hadde jeg en 2003 Polo TDI. Den drakk endel olje allerede etter 15 k. Hva er normalt og hvorfor ? 6030317[/snapback] En motor skal bruke litt olje, det er et sunnhetstegn. Det er stempelfjærer nederst på stempelet som skal legge igjen en tynn oljefilm inni sylinderen hver gang stempelet går opp og ned. Hvis denne stempelringen begynner å tettes av sot og koks vil den jo ikke legge igjen skikkelig oljefilm og dertil ekstra lekkasje. Noe annet er jo ren lekkasje eller svetting fra motoren. På motorer som har gått endel vil jeg anbefale redex rett i sylindrene. Deretter bør en skifte olje. Dette er noe jeg har sett fungerer. Normalt oljeforbruk vil jeg si er fra max til min på peilepinnen på 15000km. Går fint å kjøre 15k på helsyntetisk olje. Carpe diem Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Ingen av bilene jeg har hatt har brukt olje. Jeg vil ikke si at det er et sunnhetstegn å bruke olje. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Nye biler kan bruke den del olje i innkjøringsfasen, står faktisk i håndboka for de som gidder å ta en kikk i den. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Ingen av bilene jeg har hatt har brukt olje. Jeg vil ikke si at det er et sunnhetstegn å bruke olje. 6123580[/snapback] Alle biler SKAL bruke litt olje, men det betyr ikke at det skal forsvinne mye olje, du behøver ikke nødvendigvis å se noe særlig forskjell på peilepinnen etter feks 10k kilometer, men litt forsvinner Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Ingen av bilene jeg har hatt har brukt olje. Jeg vil ikke si at det er et sunnhetstegn å bruke olje. 6123580[/snapback] Alle biler SKAL bruke litt olje, men det betyr ikke at det skal forsvinne mye olje, du behøver ikke nødvendigvis å se noe særlig forskjell på peilepinnen etter feks 10k kilometer, men litt forsvinner 6135010[/snapback] 0-52 000 km på Liana'n uten en dråpe i oljeforbruk pr. dags dato Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Innkjøring og hvordan en motor blir brukt og vedlikeholdt har alt å si for levetiden og slitestyrken på en motor, og der kommer også oljeforbruket inn. Et visst forbruk er ikke uvanlig, og det er ufarlig. Men syns bilprodusentene helgarderer seg litt vel mye, når en del sier at det er normalt at en bil kan bruke opptil 1 liter olje per 1000 km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå