Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D70s er en mer solid og materielt sett mer påkostet modell enn D50. I tillegg har den en del funksjoner som D50 mangler, blant annet nedblendingsknapp. I tillegg har D70s raskere seriebildefunksjon med plass til flere bilder i bufferet. Kit-linsen som følger med i standardpakken er også av en betraktelig bedre kvalitet, både bildemessig og konstruksjonsmessig.

Det er flere grunner også, men for de fleste vil nok D50 kit'et være bra nok.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er vel D70 lansert som en storebror til D50'n. Dog så ble D50 laget etter D70 slik at det arvet mange av D70 sine gode kvaliteter.

Som Afseth sier så er det nok litt bedre materiell kvalitet samt kit linsen er mye bedre enn kit linsen til D50.

D70 har belysning i det lille lcd-skjermen på toppen av kameraet, noe som D50 desverre ikke har.

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd:

Begge kameraene ved siden av hverandre:

nikond70sd50big4js.th.jpg

Noen av forskjellene jeg kommer på i farta:

D70S har

- Eget scrollehjul foran til blender (D50 har bare for lukker på baksiden)

- Fjernstyring av slaveblitzer

- Bakgrunnsbelyst LCD-skjerm på toppen av kameraet

- 18-70 i kitløsning istedenfor 18-55

- Fysisk litt større

- Mulighet for Nikon MC-DC1 trådbasert fjernutløser

- DOF (nedblendings) knapp

- Bruker CF istedenfor SD (D50)

Lenke til kommentar

Jeg har D70, og lekte meg litt med en D50 i helgen. Det jeg savnet mest var faktisk enkel tilgang til endring av eksponeringskompensasjon og metode for lysmåling. På D70 er dette de to knappene mellom LCD'en på toppen og utløserknappen. På D50 er den ene satt av til å velge at scrollehjulet skal justere blender i stedet for lukker. Den andre husker jeg ikke, men var det ikke til selvutløser?? Det mangler desuten hurtigknapp for bracketing. Alt dette må man derfor inn i menyene for å justere på D50.

Bracketing bruker jeg ikke mye, men spesielt endring av lysmålingsmetode bruker jeg støtt og stadig.

D70 kan velge ISO i 1/3-trinn, D50 kun i hele trinn. Ikke så vesentlig, men noen vil sikkert savne dette også.

Lenke til kommentar

Altså: Når man kjører full manuell, så stemmer det at knappen for eksponeringskompensasjon benyttes til blenderen. Men på A-programmet bruker man hjulet direkte for å justere blender, og da er eksponeringsknappen som tidligere, altså at den justerer eksponeringskompensasjon. På alle andre programmer blir blender justert automagisk. Lysmåleren finner du alltid tilgjengelig i søkeren.

Mitt spørsmål blir (og jeg er faktisk ikke retorisk her): Hva bruker du eksponeringskompensasjon til når du arbeider fullt manuelt?

Lenke til kommentar
Mitt spørsmål blir (og jeg er faktisk ikke retorisk her): Hva bruker du eksponeringskompensasjon til når du arbeider fullt manuelt?

6039643[/snapback]

Ingenting vil jeg tro, men det er jo i manuelt modus det blir veldig kjekt med separate hjul til blender og lukker, i mitt tilfelle når jeg jobber med blitz.

Lenke til kommentar
Men på A-programmet bruker man hjulet direkte for å justere blender, og da er eksponeringsknappen som tidligere, altså at den justerer eksponeringskompensasjon.

6039643[/snapback]

Aha! Det forklarer saken. Ett problem eliminert, men fortsatt savnet jeg knapp for valg av lysmålingsmetode? (som jeg bruker mye mer enn kompensasjon)

Ellers kjører også jeg nesten alltid i full manuell modus når blitz brukes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte d50 med kit-objektiv. Er veldig fornøyd, og objektivet er imponerende bra til å være kit. Jeg vil også si at hastigheten på kameraet (menyer, bla i bilder) er utrolig rask. Jeg har ikke noen annen erfaring med digitale speilreflekskameraer, men jeg ble mektig imponert av denne hastigheten. Jeg kan bla igjennom bilder så fort at det ser ut som video...

En annen ting, batterilevetiden på dette kameraet er utrolig god.

Jeg ga 5 700,- for dette kameraet (kit) i Hønefoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...