Gå til innhold

FSP 350W 16A, for dårlig for 7800GT?

Anbefalte innlegg

Heisann

Vel, litt flau over at jeg i en årrekke har vært uvitende om strømforsyningens essensialitet i en moderne datamaskin, så poster jeg denne tråden for å spørre om denne strømforsyningen, muligens er en smule for svak for dette systemet:

Asrock Dual Sata s939

AMD 3200+ Venice

XFX 7800GT XXX

WD Caviar 160GB SATA

120mm Yate Loon vifte

NEC 3550 DVD-brenner

2GB Kingston Value

Saken er den at jeg satt sammen denne maskinen for en kamerat, i håp om at han her hadde fått en killer maskin. Men allerede etter installering av Windows oppstod problemer. Jeg var langt på vei med nedlasting og installering av drivere og diverse program, da jeg fant ut at jeg skulle ta meg en tur innom hardware.no. Men da rebooter maskina seg. Hmm, mystisk tenker jeg :hmm: Instaleringen og nedlastingen fortsetter, og jeg skal prøve hardware.no igjen. Boom, reboot. I was like, wtf?! Når jeg kommer inn i Windows igjen tenker jeg at jeg skal kjøre SuperPi, da dette skal belaste CPU 100%. Lasta ned det, og maskina reboota ikke. Sjekka hardware.no igjen; boom reboot (merk, alle andre internett sider funka).

"Jaja," sa jeg til ham, "du får si ifra om det skjer noe". Og det har det tydeligvis. Maskina rebooter seg titt og ofte, og skaper trolig endel irritasjon. Derfor poster jeg denne tråden, hvor jeg, som sagt, lurer på om strømforsyningen som ble linket til ovenfor muligens er for svak.

Nå har det seg jo slik at dette systemet ikke skal være så veldig strømkrevende, wattmessig, da 7800GT-kort ikke er så strømforbrukende. Sjekka PSU-kalkulatoren, og der ble det anbefalt ca. 246W til dette systemet. Men, som en notis lenger oppe på siden så sier da at selv om antall watt er viktig, så er antall Ampere viktigere. De hevdet der at en moderne high-end maskin burde ha en PSU med 26A på 12V railen. Dette syntes jeg var litt drøyt da men...

Er det noen som vet om 16A er for lite for et 7800GT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør Prime95 eller OCCT i en lang loop. F/S er gode kvalitets-cpuer så du burde nok ikke fått reboot bare i windows ihvertfall. Har selv kjørt 9800np/xp2400-m med ganske grei overklokk på en 250watter, så.

Og typisk ved overbelastning av PSU er at maskinen ikke vil starte før sikringen har fått roet seg, noe som typisk tar noen minutter samt krever at du skrur av bakpå. Når feiler pcen? Helt random? Kun ved grafisk intensive ting? Kun ved cpu intensive applikasjoner?

Jeg har tro på at 16A er nok, men man vet nå aldri, kommer jo ann på fordelingen av lasten. Men siden det er en kamerat sin pc, så kan du jo ta med ett PSU som du veit funker og teste om det blir bedre da? Tror det er det beste tipset du kan få her. :)

Lenke til kommentar

og du har innstallert alle de siste driverne for hovedkort skjermkort nettverksort lydkoert osv.

kjørt windows update?

Lagt inn JAVA (vet ikke helt men siden det var side spesifikt så kan det jo være verd et forsøk.)

Hadde kun 18AMP (ANTEC 380W) på mitt gamle oppsett

athlon 64 3000+ klokket til 2.3Ghz

2 gig ram

3 hder

2 dvd rom

nettverkskort

lydkort

og et nvidia 6800LE softmoddet og overklokket

klarte alikevel ikke å knele strømmforsyninga slik at det ble ustabilt.

Klarte kunn å knekke strømmforsyninga etter et par års intens bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har en NorthQ 400 watt (dog kun 15 amper ved 12 volt) på følgende oppsett:

* AMD Athlon64 3400+, Clawhammer s754

* 7900GT

* 2 x 512 MB DDR PC3200

* 3 stk SATA-HDD, 1 stk IDE-HDD, 1 stk DVD-R, 1 stk floppy

* 2 stk 80x80x25 vifter samt et PCI-kort

Dette funker fin-fint. Ikke noe problemer, så vil tro 16 amp skal holde til det systemet du sliter med. Har du prøvet å klokke ned skjermkortet?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

I 7800GS erfaringstråden var det en med 250 watt PSU som kjørte et AthlonXP-system med 7800GS helt uten problemer. Husker jeg ikke feil er det anbefalt 350 watt /m 18 amp ved 12 volt for 7800GS.

Så ut ifra dette, samt at mange andre kjører 7800/7900-kort smertefritt på mindre PSU'er enn anbefalt (meg selv inkl), tyder jo på at nVidia har satt disse anbefalingene med stoooor margin. Ergo, skal ikke være noe problem med 18 amper til 7900GT/A64 3700+ :)

Skal jeg tippe kan du også klokke bra før du opplever problemer med PSU'en.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Henger meg på her, kjøpt Xfx 7900gt 520M & Hiper PSU 480w..

Pluss at amd athlon 64 3700+ kommer.. Men jeg leser på emballasjen til 7900-kortet at det krever minimum 20A.. Max på Hiper 480 er 18A.. Det skulle ikke by på noe problemer? Og hvis ikke, hvorfor står det anbefalt 20A da?

Takk..

6039078[/snapback]

Har samme PSU-en selv. Den har en rail på 18A, og en på 16A, totalt 34A.

Lenke til kommentar

Har du satt 2t i biosen, asrock dual sata2 kortet er mongo vanskelig med 1T. Den rebooter på grunn av for mye flash på siden til hardware, og andre sider med mye flash. Sett til 2t og prøv igjen.

Jeg kan love deg at 2t vil fikse alle dine problemer. Jeg holder på å gjenoppliver mitt asrock kort nå. Satte inn opty 148 i den idag og har lekt en stund. Det er ikke psu'en som lager trøbbel for kompisen din.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Bruker selv en FSP350 på maskinen i signaturen. I løpet av dagen skal skjermkortet byttes ut med XFX 7900GT 520M Extreme. Om jeg husker det, så kan jeg svare da :p

Utover det i sig. så har jeg også 3 hd'er på 7200rpm, 1 DVD-brenner, et par vifter og en kald katode :p

Endret av -JallaMann-
Lenke til kommentar
Har du satt 2t i biosen, asrock dual sata2 kortet er mongo vanskelig med 1T. Den rebooter på grunn av for mye flash på siden til hardware, og andre sider med mye flash. Sett til 2t og prøv igjen.

Jeg kan love deg at 2t vil fikse alle dine problemer. Jeg holder på å gjenoppliver mitt asrock kort nå. Satte inn opty 148 i den idag og har lekt en stund. Det er ikke psu'en som lager trøbbel for kompisen din.

6040882[/snapback]

Tnx Samye, ILU, skal prøve dette :D:D:D:D Ante meg at det kunne bli litt probs med det kortet etter prisen å dømme.

Se der ja, nå er alt oppe og kjører på FSP350 PSU likevel. Overgangen fra 4-pin molex til PCI-E bruker 2x 4-pin. Hjalp å bruke én kontakt fra hver 12v rail  :p Så slapp man å bytte PSU likevel da.

*kose med gode, gamle FSP*  :p

6045691[/snapback]

Tror den PSU-en er singlerail.

Lenke til kommentar

Kortet har flere negative sider. Lydkortet gir dårlig lyd, jeg får sånn skrape lyd når jeg scroller i windows eller i det hele tatt gjør no. Det andre er besjedne 1.45v som er ikke nok for de som vil klokke litt. Kunne ha ønsket meg 1.55v. 2t problemet plager meg maks, siden jeg får ikke utnyttet potensialet til brikkene mine. Men jeg bruker ikke rigg nr.2 så ofte, så det får gå, hehe. Har lånt bort sli deluxe kortet mitt til en kompis.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Kortet har flere negative sider. Lydkortet gir dårlig lyd, jeg får sånn skrape lyd når jeg scroller i windows eller i det hele tatt gjør no. Det andre er besjedne 1.45v som er ikke nok for de som vil klokke litt. Kunne ha ønsket meg 1.55v. 2t problemet plager meg maks, siden jeg får ikke utnyttet potensialet til brikkene mine. Men jeg bruker ikke rigg nr.2 så ofte, så det får gå, hehe. Har lånt bort sli deluxe kortet mitt til en kompis.

6047845[/snapback]

1.55V er veldig lett å fikse med en Vmod da. Jeg gjorde det, og jeg fikk 1.55V ;) .

Men 2T kan ofte skape problemer ja. Det gikk tilsynelatende fint for meg, bortsett fra når jeg åpna microsoft office word av alle ting :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan fikser man den modden? Har serriøst lyst til det, ødelegger jeg kortet, så griner jeg ikke av det heller  :tease:

6049064[/snapback]

se gjennom den store asrock... tråden, det står der et sted :) . I guiden lodder de punktene sammen med en kladd loddetinn, men det klarer jeg ikke uten fluss, så da brukte jeg en ledning mellom hvert punkt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...