Gå til innhold

CSS/Hvordan lage "divs" som "går inn i hverandre"

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg lage "divs" slik som på bildet ved hjelp av stylesheets/CSS/DIV?

At de f.eks. går inn i hverandre?

Har funnet en del metoder for å lage formede "divs"

Edit: Hva dette "kalles" kan også komme til hjelp. Blir litt teit å søke på "css shaped divs" på google :p;)

post-9108-1146590523_thumb.jpg

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du nok bruke bakgrunnsbilder for å oppnå ønsket effekt... Tenk deg at du deler bildet over i 3, så legger du de tre bildene som bakgrunnsbilder i divene... (se bildet under)...

Kanskje dette hjelper litt? :)

post-97368-1146603746_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Å dele en side opp på den måten trådstarter vil er umulig med bruk av css og div's, egentlig med alle andre metoder også (hvis vi holder flash utenfor). Div'er kan bare være firkantet, men du kan bruke noe som heter "faux collums". Det er en metode der du har et bakgrunnsbilde av kolonnene og setter dem inn i en eller flere div'er. Dette gir en illusjon av flere kolonner.

Djus har tegnet det ganske bra opp. Du kan jo søke litt etter "faux collums" her og på google.

Lenke til kommentar
Djus har tegnet det ganske bra opp. Du kan jo søke litt etter "faux collums" her og på google.

6032045[/snapback]

Faux columns* :p

Hvis ikke jeg tenker helt feil nå, skal det ikke være nødvendig å kutte den opp så mye, man må kanskje kutte så mye om man ikke bruker faux columns, men får å få tekst til å passe inn i slik fasong trengs ikke så mye kutting.

*lage liten ting* i'll be back ^^;

Edit: Har nå laget en liten ting, den er langt fra perfekt, men jeg er lat, og skal jo ikke bruke den selv, så da blir det slik.

http://haxx.no/sites/strange_shapes/

Kommer med 2 stylesheets, 1 uten bilder (standard), og 1 med bilder.

Den med bilder kan du velge frem selv (Opera: View -> Style -> With Images | Firefox: View -> Page Style -> With Images)

Den med bilder ser helt grusom ut i Iexplore, og har flere quirks i Opera og firefox også, men er vel mulig å få til noe som ser bra ut om man bare prøver seg frem.

Endte opp med 4 bokser, den høyre-hjørne boksen ble da delt i to for å få det slik som det skulle være.

Det finnes kanskje bedre måter å gjøre det på, men dette er hva jeg kom fram til ^^;

Edit 2: ok, jeg er blind, evnt bare ikke helt våken enda, men så teksten på div'ene nå, håper det ikke gjør noe at jeg brukte andre navn

#box1 = meny

#box2 = header

#ubox2 = header del 2

#box3 = content

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...