Gå til innhold

Hjelp til musikk-PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å kjøpe meg en bærbar pc jeg kan ha på rommet, og som jeg kan koble sammen med et bra høytalersystem og bruke som stereoanlegg.. Har ikke så mye peiling på PC, men siden jeg kun skal bruke PC'en til musikk tror jeg det er svært unødvendig med en dyr prossessor, heftig grafikkort og mye RAM, men et bra lydkort trenger jeg naturligvis. Grunnen til at jeg velger bærbar er at jeg har veldig liten plass på rommet.

Har et temelig stramt budsjett (et sted mellom 5-7000 inkl høytalere) ,men kan muligens strekke meg litt lenger.

Setter stor pris på om noen har noen anbefalinger eller meninger om hva jeg burde gjøre :)

forresten- når jeg tenker meg om tror jeg det skal gå fint med en stasjonær PC også, hadde litt mer plass en jeg først trodde :blush:

Endret av matta89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du audiofil, og sær på lydkvalitet? Da kan det innebygde lydkortet bli for dårlig. Hvertfall hvis du har et gode høytalere/forsterker. Hvis du skal bruke surrond 5.1/7.1 trenger du et lydkort som støtter det, har til gode å se det på laptopper jeg har vært borti. Skal du ha stasjonær gjør det lydkortproblematikken mye lettere, X-FI PCI-kort fra Creative feks. Til laptop trenger du et USB-basert/PCMICA-kort. Her er en oversikt over disse.

Du vil ikke trenge noen monster-pc. Du bør ha 512MB ram. Skal du ha stasjonær vil du kanskje få litt mer ytelse for pengene, men da mye mindre mobilitet, jeg ville valgt bærbar. Noe ala denne(du må tillate popupvindu).

Lenke til kommentar

Stemmer. Kvaliteten på disse varierer nok veldig, og jeg ville nok valgt et av de dyrere creative kortene, Dette feks. Det ble testet på hw.no, link litt lengre ned på siden i prisguiden. Du bør bestemme deg om stasjonær eller bærbar, velger du stasjonær finnes det bedre løsninger som X-Fi serien til creative.

Lenke til kommentar

Hei, lurer bare på en ting :)

Med nypc'en min hadde jeg tenkt å kjøpe Disse høytalerne, og Dette hovedkortet. men det du sa om at lydkortet må støtte 5.1 for at 5.1 høytalere skal virke sådde tvil... er nemlig ikke sikker på at det integrerte lydkortet i hovedkortet mitt støtter 5.1, og vis det ikke gjør det kan noen linke til et billig lydkort som støtter 5.1?

beklager for at jeg brøt meg inn i denne tråden, men fandt bare tilfeldigvis noen som var innom emnet rett før jeg skulle til å spørre om dette i en helt ny tråd :)

Lenke til kommentar
Hei, lurer bare på en ting :)

Med nypc'en min hadde jeg tenkt å kjøpe Disse høytalerne, og Dette hovedkortet. men det du sa om at lydkortet må støtte 5.1 for at 5.1 høytalere skal virke sådde tvil... er nemlig ikke sikker på at det integrerte lydkortet i hovedkortet mitt støtter 5.1, og vis det ikke gjør det kan noen linke til et billig lydkort som støtter 5.1?

beklager for at jeg brøt meg inn i denne tråden, men fandt bare tilfeldigvis noen som var innom emnet rett før jeg skulle til å spørre om dette i en helt ny tråd :)

6031806[/snapback]

det støtter 7.1

deluxe har 7.1 eldre modeller har 5.1

7.1 lydkort fra 200kr bulk audigy.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=8759

vet lite om lyden på logitech

altec alldri vært så fornøyd. klarte å sprenge dem, var kraftig lyd i dem. spelte så huset rista med disse cola-boxene og kraftig sub.

det lukta svidd metal til slutt.

Audio

Realtek® ALC850 8-channel CODEC

Universal Audio Jack

Audio Sensing and Enumeration Technology

Coaxial / Optical S/PDIF out ports on back I/O

8channel = 7.1

6channel = 5.1

http://www.asus.com/products4.aspx?modelme...=3&l2=15&l3=226

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...