Gå til innhold

Problem med overklokking av P4 2,4

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop byttet ut min P4 1,8 og Asus P4S533 med P4 2,4 og Asus P4S8X.

Jeg kan ikke kjøre FSB på mer en 105 MHz?.

Tidligere P4 1,8 kjørte jeg stabilt på 125 Mhz FSB med orginal kjøler. Jeg har prøvt å montere kjøleren på ny med Artic Silver (gammel type beregner på AMD Duron, med orginal tape på kjøler) men fortsatt heng over 105 Mhz FSB. Prøvte å øke til 110MHz FSM og øke voltsettingen helt opp til 1,750 men maskinen hang/rebootet så snart loginblidet i XP kom frem.

Har jeg bare vært uheldig med CPUen eller er noe galt?

Minne settingen er standard og minnet er Crucial 256MB PC2700, OS er WinXP. Ellers er settingene på HK standard.

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om Asus P4S8X har store problemer med å kjøre med minnehastigheter over DDR266. Det er nesten lotto om hvem som klarer DDR333 hastighet stabilt. Når du i tilleg klokker opp bushastigheten, vil minnet gå over DDR333 hastighet. Derfor tipper jeg det er der feilen ligger. Prøv å kjøre minnet på DDR266, så finner du det ut rimelig raskt.

Men noe du må være 100% klar over, er at det er MYE større kjangs for å klare 125MHz FSB på en 1.8GHz prosessor, enn en 2.4GHz prosessor. Den føstnevnte sviver tross alt "bare" på 2.25GHz med denne FSB hastigheten, mens den sistnevnte må svive på 3.0GHz ved 125MHz FSB.

Det er ikke FSB hastigheten som er avgjørende for hvor mye en prosessor kan klokkes, men den totale hastigheten på prosessoren. Det jeg mener, er at dersom du klarer 25% overklokking med en 1.8GHz prosessor, så er dette langt i fra det samme som å si du skal klare det samme med en 2.4GHz. (Måtte bare presisere dette, da det er flere her på forumet som ikke har forstått dette).

Edit: Velkommen til forumet forresten :smile:

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-10-03 15:36 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen Byggern.

Klarte 116 MHz FSB med 266 Mhz minne setting, kunne sikker klart mer. Setter nå minnebussen på 113Mhz FSB og er glad og fornøyd med en stabil PC som ikke er presset til det ytterste.

Er litt skuffet over SiS648 som ikke er kompatibel med Crucial minnet mitt. I manualen står det at Micron minne er godkjent, og Micron er jo det samme som Crucial sist jeg sjekket(Crucial er "butikken" til Micron trodde jeg). Uansett, jeg er fornøyd hvis HKet viser seg å være like stabilt som Asus P4S533 HKet.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...