Gå til innhold

Hvordan fjerne loddetinn? Andre måter å løsne fast

Anbefalte innlegg

Sitter nå og skal gjøre min bråkete PSU passiv. Noen av transistorne jeg vil ha flyttet på en ekstern kjøleribbe sitter godt loddet fast i bunnplata, og jeg sliter med å få dem løs. De er festet på en kjøleribbe, som var skrudd fast. Har løsnet skruene, så nå er det bare 3 transistorer ganger 3 bein på hver som holder den fast. Problemet er at tinnet som den er loddet med "tørker" så fort, som gjør at jeg ikke har tid til å smelte alt og dra den ut uten at noe blir sittende fast igjen.

Noen som vet om det er mulig å fjerne alt tinnet på noen måte, slik at det bare skulle være å ta delene ifra hverandre? Eventuelt andre måter å få løsnet 9 bein på samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter nå og skal gjøre min bråkete PSU passiv. Noen av transistorne jeg vil ha flyttet på en ekstern kjøleribbe sitter godt loddet fast i bunnplata, og jeg sliter med å få dem løs. De er festet på en kjøleribbe, som var skrudd fast. Har løsnet skruene, så nå er det bare 3 transistorer ganger 3 bein på hver som holder den fast. Problemet er at tinnet som den er loddet med "tørker" så fort, som gjør at jeg ikke har tid til å smelte alt og dra den ut uten at noe blir sittende fast igjen.

Noen som vet om det er mulig å fjerne alt tinnet på noen måte, slik at det bare skulle være å ta delene ifra hverandre? Eventuelt andre måter å få løsnet 9 bein på samtidig?

6029525[/snapback]

bruk en tinnsuger.Jeg bruker det hele tia.

Fungerer slik at du trykker på en knapp, så drar den inn i 1 sek, og så må du lade den igjen ved og trekke ned en knapp.

Endret av alexkl
Lenke til kommentar

Den tingen heter "tinnsuger".

Du kan også bruke loddelisse. Den legger du mellom loddeboltspissen og loddetinnet. Når tinnet smelter suger lissa til seg tinnet. For å suge vekk mye tinn kan du dra lissa mellom bolten og tinnet.

Hva som er best avhenger av hva du skal avlodde og hva du er vandt med. Med tinnsuger må du være rask på labben for å rekke og suge opp alt før det størkner.

Og vær forsiktig så du ikke varmeskader transistorene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

En ulempe med tinnsuger er at den for "slår" mot printet, så kobberbanene løsner. Jeg vil annbefale deg å bruke loddelisse. Du kan også øke temperaturen på loddebolten(om du har mulighet for dette) i korte perioder. Da vil ikke tinnet størkne så fort.

Lenke til kommentar

Ferdige kretskort er ofte maskinloddet, og bruker nesten alltid loddetinn beregnet en annen temperatur en en "vanlig" loddespiss for 40/60 tinn.

Derfor ville jeg byttet spiss, eller satt opp temperaturen dersom du har elektronisk justering. Jeg ville også brukt loddelisse, dersom det ikke er så mye tinn det er snakk om.

PS: dersom transistorene du skal flytte er montert på to separate kjøleribber, la dem forbli slik. Dersom de er isolert fra ribba med en liten "gummi-pad" bør du også ha noe slikt.

Lenke til kommentar

Husk å passe på å ikke varme opp transistorene for mye når du fjerner tinnet. Dette er viktig, eller så kan du ødelegge transistorene. Det er en fordel å ha den montert på orginal kjøleribbe når du lodder.

tips: fjern tinnet med lisse eller tinnsuger på ett ben av gangen, og vent ca 30 sekunder før du fortsetter med neste ben. Kjenn gjerne på transistoren. Hvis du brenner deg på den når du tar på den, har den blitt for varm. Prøv å være så rask og effektiv som mulig når du varmer opp tinnet.

Lenke til kommentar
Husk å passe på å ikke varme opp transistorene for mye når du fjerner tinnet. Dette er viktig, eller så kan du ødelegge transistorene. Det er en fordel å ha den montert på orginal kjøleribbe når du lodder.

tips: fjern tinnet med lisse eller tinnsuger på ett ben av gangen, og vent ca 30 sekunder før du fortsetter med neste ben. Kjenn gjerne på transistoren. Hvis du brenner deg på den når du tar på den, har den blitt for varm. Prøv å være så rask og effektiv som mulig når du varmer opp tinnet.

6033029[/snapback]

Såpass ja. Da er det nok mulig at noen av transitorne har tatt kvelden pga. varme, men man vet jo ikke før man starter opp PSUen igjen :p Men er det mulig å kun skaffe nye transistorer hvis noen av dem tar kvelden?

Lenke til kommentar

6029525[/snapback]

Varmluftpistol (hårtørker som blir varm nok), propan brenner, gasslighter, steikeplate, kjøkkenovnen, brødristeren.

Alle disse klarer det du vil. Du varmer opp og tinnet blir flytende. Ta vekk det du skal fjerne og sett til avkjøling. Fungerer dårlig hvis du har mye plast.

Ellers må du bruke loddelisse. Tinnsugere suger...

Lenke til kommentar
hva med å bare skifte vifte?

6055050[/snapback]

Hvorfor være så kjedelig? :p Litt gøy er det jo å pusle med slikt. Lærerikt og, hvis man skulle få noen ideer til mods av alle slag senere.

6056658[/snapback]

hva slags psu er dette snakk om?

Lenke til kommentar
Jepp, navnet til transistoren står påtrykt. Søk etter dette på http://www.elfa.se/no

6034867[/snapback]

Ok, stort problem. Sitter nå og skal lappe sammen delene til PSUen sammen igjen, men når jeg skulle skru fast den ene transistoren knakk det ene beinet. Helt intill plasten, så er ikke mulig å feste den igjen. Finner ikke transistoren på siden du linka til heller. Andre steder å få kjøpt transistorer?

Står påtrykt:

MBR20150CT

AKA AC0450

Finner ikke denne typen på verken vlash ohlson eller elfa. Er litt ute å kjøre hvis jeg ikke får tak i ny :p

Lenke til kommentar

MBR20150CT er en dobbel Schottkydiode. Du kan derfor bruke hvilken som helst ekvivalent, så lenge den oppfyller minimumskravene.

Se her for elfas høgstrøms-schottky: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2402.htm

Jeg kan anbefale deg å bruke en dobbelt-diode som oppfyller samme minimumskrav som den du har. Datablad for din diode finner du her:

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets...BR20150CT.shtml

Prøv å finne kravene selv. Så kan du lære litt på veien.

Si ifra hva du tror passer, så skal jeg dobbeltsjekke at du har rett

EDIT: feil adresse...

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Hmmm. Fant ikke helt ut hva jeg skulle se etter. Er egentlig helt grønn når det kommer til elektronikk.

Noen tips til hva jeg skal se etter?

6080111[/snapback]

Det viktige er at den tåler 20A ved 150 volt. Ut fra typebetegnelsen ser du at den heter MBR20150CT -> MBR 20(A) 150(V) CT

Den nermeste MBR modellen er MBR20100CT/IR, som tåler 20A ved 100V. Den kan fungere, men jeg tror den blir for svak. Alt er avhengig av hvilken spenning strømforsyningen benytter...

En annen som kan passe er 10CTQ150/IR, men hvis strømmen er over 10A, kan den fort bli defekt...

Derfor burde du gå for 30CPQ150/IR som tåler 30A ved 150V. den burde tåle alle påkjenninger. Problemer er at den er i en annen "pakke" eller "utforming" om du vil. Men siden du allikevel skal plassere den på en kjøleribbe, så burde det ikke være noe problem.

Jeg kan selvfølgelig IKKE GARANTERE at disse 3 forskjellige diodene vil fungere, men det er verdt et forsøk. Å prøve å få tak i den nøyaktig samme modellen kan bli vanskelig. Jeg ville satset på den sistnevnte, men den er jo selvfølgelig dyrest. Skal du spare litt penger ville 10CTQ150/IR vært det beste alternativet.

Hvis du vil få tak i nøyaktig den samme dioden, burde du dra til din lokale TV-reparatør for å høre. De har gjerne mulighet til å bestille deler fra flere leverandører enn det privatpersoner kan... Men det kan bli kostbart, for de tar seg ofte godt betalt, pluss at du må betale for frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...