Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg har startproblemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Det er faktisk en innenbords båtmotor. OMC Cobra (Amerikansk Ford tror jeg). 4-sylindret bensinmotor med forgasser og tradisjonel tenning med stifter. Jeg kjøpte denne i vinter og har ikke startet den før. Jeg har skiftet startrele som var ødelagt. Har vært inne på tanken om gnisten på pluggene ikke er kraftige nok. Det er antagelig en 9 volts coil siden det på startreleet også er kontakt til colien. Jeg er usikker på hvordan man måler funksjonen på coilen. Når jeg måler på pluss til jord og minus til jord får jeg samme verdi som batterispenning (12,5V) Når jeg måler mellom pluss og minus på coilen får jeg 0,00. Jeg hvet ikke om dette er riktig. Forøvrig kan det sikkert være behov for justering av tenning og skifte av stifter, men dette burde ikke være så galt at det ikke er tegn til liv.

Lenke til kommentar
sjekk at stiften åpner nok. hadde "same shit" med min mercruiser 140.

gnist på pluggene, men "no go" etter en vinter i opplag. (gikk fint før jeg satte den bort for vinteren)

6031446[/snapback]

Bare så det ikke blir forvirring.Det gjelder at de åpner.Det at de åpner nok kan bli missforstått med at jo mere de åpner jo bedre.Det er faktisk slik at jo mindre den er åpen jo bedre gnist.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

Heisan, her var det god respons.

Det ser ut til at jeg bør fokusere tenning og stiften. Jeg skal dra ut i kveld og pusse litt på stifteflatene og justere åpningen. Samtidig sjekke tenningstidpunktet. Med fare for å fremstå som idiot: er det kontakt mellom stifteflatene som gir strøm til pluggledningene, eller er det gnist mellom stifteflatene som gir denne strømmen. På utsiden av fordeleren er det en kontakt som man kan koble prøvelampe på. Den lyser når stiftene er lukket og slukker når de åpner. Spørsmålet er med andre ord, får pluggene strøm når lampen lyser eller når den er slukket. Jeg antar at tenningstidpunktet bør være et sted mellom 0 og 10 grader fortenning, at den ihvertfall bør starte da. Jeg skal samtidig sjekke hvilken farge det er på plugg-gnisten. Tilbakemelding kommer.

Lenke til kommentar

ut med plugg i sylinder nr 1, drei motor til stempel er i øvre dødpunkt, ta av fordelerlokk og juster på øyemål at rotor står over ett med kontaktpunkt til pluggledningen til "enern". da vil du antagelig kunne få fyra opp motoren.

 

dersom kondensator er gåen vil du brenne stiften og få svak eller ingen gnist på pluggene = no go.

dersom du sliper kontaktflater på stift fordi disse er svarte så vil du antagelig kunne utsette bytte av kondensator en stund.

se om du finner motordata på motoren din så slipper du å finne opp kruttet selv.

 

iflg verkstedmanualen på merc 140hp så er stiftåpning 0,5mm og tennpluggåpning 0,9mm. tipper motoren din har de samme målene.

tenning justeres til 6 grader før øvre dødpunkt....

 

merc 3liter 140hp er neppe så veldig ulik din omc.( enten det er 2,3liter eller 3liter du har)

er det oppgitt noe hk-antall eller motorvolum?

Endret av mariuski
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt ut stiftene og pusset de med smergelpapir. De var liit svarte, men så ellers greie ut. Jeg skiftet samtidig kondensator. Justerte stifteåpning og justerte tenningstidspunkt. Prøvde så og starte. Det puffet og kom noe eksos ut av forgasseren. Det er jo tegn til liv, men er vel neppe helt som det skal. Men til tross for iherdige forsøk inngen start. Jeg har begynt å lure på om registerreim kan ha forskjøvet seg. Jeg melder pass og har avtalt med en mekaniker som skal komme og se på motoren.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...