Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil til 20.000 kr


Anbefalte innlegg

Nå nærmer tiden seg for at jeg skal ta lappen og få meg bil. Rettere sagt om 2 mnd. Begynner å peile meg ut en mulig bruktbil i klassen under 20.000 kr. Kriteriene er:

 

- 1990 mod eller nyere

- Ok motor (90 hk+)

- Driftsikker

- Lite rust

- Manuelt gir

- Under 250.000 km

- Billig i drift og billig forsikring!

 

Har selv kommet over en Nissan Primera 2.0XL til 25.000, men den ligger litt over budsjettet, men det er jo lov å prute! :innocent:

 

Kom gjerne med forlsag. Sånn som jeg har forstått det burde jeg satse på en japse (Mazda, Toyota, Nissan, Mitsubishi)

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par alternativer jeg kanskje ville kikket på.

 

1995 Ford Mondeo 2.0 Ganske greie biler, etter min mening biler som ikke føles så gammeldags og som ser greie ut. Hadde nok litt problemer med kvaliteten de første årene, men i 95 begynte det å hjelpe. Kan lese en bruktbiltest av Mondeo her (PDF fil)

 

1992 Audi 80 2.0 Ganske fine biler. Tror de har rimelig bra kvalitet. Bruktbiltest (PDF fil)

 

1995 Hyundai Sonata 2.0 Fine og rimelig nye biler som har falt mye i verdi. Burde være et bra kjøp og mye bil for pengene. Rimelig driftsikre.

 

1995 Hyundai Elantra 1.6 Også ganske fine biler som har falt mye i verdi. Rimelig driftsikre.

 

Dette er noen biler som jeg ville kikket litt nærmere på. Av disse hadde det nok blitt Mondeoen hvis det var meg som skulle kjøpe fordi det er en bil som virker rimelig ny.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

En billig med likevel god bil som ikke ser helt ræva ut, kanskje mazda 323 F?

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&pos=25&tot=272

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=272&page=2

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=272&page=2

 

Selv har jeg intrykk av at hyundai ikke er noe spesielt bra, men de bilene synker veldig lett i verdi, så kan hende det er en del bil for pengene.

 

Dersom du er interessert i tyskere, synest jeg passat mellom 85-93 er et godt valg for under 20 høvdinger.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

æsj er sånn wannabe celica det der:P

kjøp heller en toyota Celica 86-89 modell.

 

156 hk i stede for den lille nisse motoren der på 84 hk

 

har selv en toyota celica 88 modell og dem har det meste abs, varme seter, el. vinduer, el. tak luke, sentral lås, alarm og et mye tøffere utsende enn den mazda greia.

 

toyota er også veldig driftsikkre og motorene bare går og går:)

 

du finner bilen fra 10 000 (neppe så fine) og oppover.

Til rundt 20k finner du nok en grei en.

 

du kan også gå for 1.6l som har en grei motor på 134 hk.

 

bruker lite bensin, min bruker ca 0,8l på mila 1.6 literen bruker 0,6 men dette varierer sikkert fra bil til bil etter hvordan stand den er i.

 

eneste med celicaen er da at dem er nok litt dyrere å forsikre

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som jeg får mye mer for pengene ved å velge Hyundai. For 25 000 får jeg en strøken Elantra 95 mod, men lav km stand. Ser ikke noen grunn til å velge Mazda 323 eller Toyota Celica når jeg kan få en 7 år nyere Hyundai til samme prisen. Airbag er tilog med og. Er kun snakk om førstegangsbil, ikke noe mer.. :cool:

Lenke til kommentar

Alder betyr jo ikke alt :p Veteraner er jo dritkult og ikke minst 'billig'. Men ser du er ute etter 90 + biler så skal ikke diskutere det.

 

Liker du hyundai'ene så er det sikkert greie biler det. Skal ikke uttale meg så mye om driftssikkerheten ettersom jeg ikke kjenner mange som eier hyundai. Men det er jo tross alt japse :)

 

(personlig synest jeg hyundai er stygge, men smaken er som baken)

 

edit: Tror du bør kikke litt på finn.no om du er interessert i hyundai. Jeg la merke til at mange biler rundt 92-96 selges for 20000 og mindre. Velg alle hyundai bilene og sorter etter pris lav-høy.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
92 Mitsubishi Lancer 4x4, den er sprek og liten. Helt super på vinteren med sin firehjulstrekk. Bruker lite på mila og er med elektriske vinduer osv. Får med el takluke og sentrallås hvis du velger GLXi modellen. Er en på Toyota her i Horten som selges for 25.000 da. Har ikke gått mer enn 130.000 km. Det er en 92 modell 4x4 GLXi. Dukker opp godbiter av og til. Endret av krizkriz
Lenke til kommentar

Hyundai er billig ja, og etter hva jeg har hørt bra kvalitet. Endel av delene tror jeg de har hentet fra Mitsubishi ettersom jeg har hørt. Leser litt i NAF sin bruktbilraport fra 2001.

Hyundai Elantra 92 - 98:

Feil/anmerkninger totalt: Mye bedre enn gjennomsnittet.

Delepriser: Litt lavere enn gjennomsnittet

På feilfrekvensen over de fra 1996 kommer den ut likt som Mercedes C180 og Mitsubishi Carisma

 

Hyundai Sonata 92 - 97:

Feil/anmerkninger totalt: Mindre feil enn gjennomsnittet

Delepriser: Litt lavere enn gjennomsnittet

På feilfrekvensen over de fra 1996 kommer den ut likt som Volvo S40 og BMW 5-serien

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sett nærmer på Hyundai ja ettersom du får såpass mye nyere bil og mer utstyr for pengene. Airbag og ABS kan jo være greit i førstebilen det også. Så selv på en Elantra da jeg skulle kjøpe bil, men ble ikke den ettersom den hadde endel bulker. Eller synes jeg det er fine biler. Desuten er vel Hyundai ganske billig å forsikre for ungdom.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med Elantra utenom at jeg har sittet på med en i fylla, men hadde en 95-modell Accent fra jeg var 17 til jeg var 18. Til tross for at det er en koreaner har den japansk driftssikkerhet. Min bil startet hver eneste dag og det var null problemer med den av noe som helst slag.

 

Motorene i gamle Hyundai Accent, Elantra og Sonata er de samme som du finner i gamle Mitsubishi Colt, Lancer og Galant. Og motoren i den Elantraen som er nevnt ovenfor her er vel en strupet versjon av 4G92 motoren til Mitsubishi på rundt 95 hester hvis jeg ikke husker feil. I min Lancer yter den 113, og den har gått over 260 000 km nå med normalt stell. Så her er det nok en god del bil igjen. :)

 

Som en kuriositet kan jeg nevnte at min Accent døde etter at jeg stupte kråke med den ut på et jorde i 80 km/t, og jeg krabbet uskadet ut av vraket. Så selv om mange ville kalt den for en blikkboks og en dødsfelle så er den definitivt ikke noe dumt valg i 20 000 kroners-klassen.

 

Og personlig er det like uaktuelt for meg å kjøpe en bil uten airbag som å kjøpe en bil uten motor.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt en svenske.. Saab 9000 eller Volvo 740. Store biler med masse utstyr. Har en VELDIG god kjørecomfort med tanke på at det er 20 år gamle biler. De holder også lenge, og i motsettning til japanske biler fra samme årstall er ikke Volvo eller Saab spesielt plaget med mye rust.

 

Volvo 740 har blant annet halv-galvanisert karroseri fra 87 til 89, og i 89 fikk de helgalvanisert. Så rust er ikke et stort problem.

 

Og i mine øyne har svenske biler MYE mer kjørecomfort enn japanske. Så om du har lyst på en bil du kan kjøre lenge med uten å få ryggplager, så tenk litt på min anbefaling :)

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt en svenske.. Saab 9000 eller Volvo 740. Store biler med masse utstyr. Har en VELDIG god kjørecomfort med tanke på at det er 20 år gamle biler. De holder også lenge, og i motsettning til japanske biler fra samme årstall er ikke Volvo eller Saab spesielt plaget med mye rust.

 

Volvo 740 har blant annet halv-galvanisert karroseri fra 87 til 89, og i 89 fikk de helgalvanisert. Så rust er ikke et stort problem.

 

Og i mine øyne har svenske biler MYE mer kjørecomfort enn japanske. Så om du har lyst på en bil du kan kjøre lenge med uten å få ryggplager, så tenk litt på min anbefaling :)

6046273[/snapback]

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Toyota Carina til 25.000,-

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...2&pos=1&tot=210

 

Dette er en dritbra bil.  Tror den ble kåret til verdens mest driftsikre bil. Mange som kan kjøpe den som førstegangsbil etter deg også.

6047704[/snapback]

 

Akkurat den 93 modellen likte jeg :) 25k er vel en ganske så god pris eller hva?

6048053[/snapback]

Ja det er superbillig. Hadde ikke vært i tvil. Hvis du får en Carina for 25.000,- så har du lurt noen :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...