stigfjel Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 @krysjo: Vi kan gjerne ta en diskusjon om ports-systemet, det er bare å poste i BSD/UNIX-forumet. @reality: Prøvde bare å oppklare noe som jeg mente var galt. Hvor får du info om at det du sender, sendes ukryptert? Hvis det er i nettleseren, skal du ikke legge for mye i det. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) hehe, oki ;p eg er ikkje akkurat lommekjent med pacman enda, fungerer det lett aa soke i db? Og det er vel heller ikkje instalert nokon brannmur eller noko, for eg faar beskjed om at alt eg sender over nettet blir sendt ukryptert. Kva maa eg instalere for aa fikse dette? 6033867[/snapback] man pacman. Der står allt. Dei mest brukte: 'pacman -S foobar' innstalere ei pakke frå repo 'pacman -A/U foobar.tar.gz' innstalere/oppdatere ei pakke som ligger lokalt 'pacman -R foobar' fjrerne ei pakke 'pacman -Sy' synkronisere mot repo 'pacman -Su' oppdatere 'allt' 'pacman -Ss' søke i repo 'pacman -Scc' slette cash For norsk tastatur/tidsinstilling osv, ta ein kikk i /etc/rc.conf Vist beskjeden om at du sender data ukryptert er i firefox, så er ikkje det noko å tenke for mykje på. Bare pass på spoofing osv. når det gjeld netbank o.l. Dei fleste nettbanker og andre sider med kritiske personopplysninger o.l. bruker https. Det vert makert med at adresselinja vert gul. (kontroler sjølvsagt også at sertifikatet er riktig) Edit: wiki er fint: http://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman Det er også fleire GUI til pacman. guzuta - ung og lovande jacman - finfin sak i java gtkpacman - henger kanskje litt etter dei to andre jacman og gtkpacman ligger i community, guzuta finner du her Endret 3. mai 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Solow Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Prøv å installere en annen WM, f.esk XFCE eller fluxbo.Ubuntu/Kubuntu har en egen "desktop-versjon" Xubuntu. Den kommer med XFCE. Kjører du Dapper innstallerer du xubuntu-desktop. Edit: xubuntu-desktop også ligger i Breezy 6029180[/snapback] Desktop-versjon? Xubuntu er da bare Ubuntu med XFCE som standard, akkurat som Kubuntu er Ubuntu med KDE som standard? Ingen er da mer spesiellt rettet mot "destop"? 6029770[/snapback] Jeg mener og mene at pakken XFCE4 og Xubuntu-desktop er to forskjellige pakker. Mener (ikke vet) at Xubuntu-desktop gir en mer strømlinjeformet versjon av XFCE enn pakken XFCE4 Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mens jeg laster ned Arche Linux; Er Fedora et alternativo også? Eller er det like "seigt" som Ubuntu? Sist jeg prøvde Fedora var Unstable 3.0, så begynner og bli en stund siden sist Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mens jeg laster ned Arche Linux; Er Fedora et alternativo også? Eller er det like "seigt" som Ubuntu? Sist jeg prøvde Fedora var Unstable 3.0, så begynner og bli en stund siden sist 6036823[/snapback] Hvaslags PC har du? Tror FC5 har en nyere gnome enn Ubuntu, og denne er iallefall temmelig kjapp... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mens jeg laster ned Arche Linux; Er Fedora et alternativo også? Eller er det like "seigt" som Ubuntu? Sist jeg prøvde Fedora var Unstable 3.0, så begynner og bli en stund siden sist 6036823[/snapback] Fedora er tyngre enn Ubuntu. Jeg mener Ubuntu er den letteste av de fire store, men boot-tiden er jo hinsides. Så nei Arch og Fedora kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mens jeg laster ned Arche Linux; Er Fedora et alternativo også? Eller er det like "seigt" som Ubuntu? Sist jeg prøvde Fedora var Unstable 3.0, så begynner og bli en stund siden sist 6036823[/snapback] Hvaslags PC har du? Tror FC5 har en nyere gnome enn Ubuntu, og denne er iallefall temmelig kjapp... 6036912[/snapback] Pentium 3 1Ghz med 256MB RAM. Laptop Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Er ganske fornøygd med boot tida I frå eg trykker på restart-knappen til eg er tilbake i KDE på innloggingsskjermen bruker eg eit minutt nøyaktig. Var ikkje i nærheten i Kubuntu Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Prøv å legge til @ foran noen av deamons'ene i rc.conf, for å starte de i paralell. Dette kan også minske oppstartstiden. Du kan ikke gjøre det på alle, noen avhenger av at andre har startet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Mens jeg laster ned Arche Linux; Er Fedora et alternativo også? Eller er det like "seigt" som Ubuntu? Sist jeg prøvde Fedora var Unstable 3.0, så begynner og bli en stund siden sist 6036823[/snapback] Hvaslags PC har du? Tror FC5 har en nyere gnome enn Ubuntu, og denne er iallefall temmelig kjapp... 6036912[/snapback] Pentium 3 1Ghz med 256MB RAM. Laptop 6037010[/snapback] Burde holde finfint det. Sikkert greit med litt mer RAM, men det er mulig at det er bare meg som pleier å kjøre tunge numeriske simulasjoner samtidig som jeg mekker på dokumenter i OpenOffice med 2x vektorgrafikk med opp til et par millioner punkter (eps) på annenhver side... Dette er på FC4, som er en god del treigere enn FC5. Den nye pc'n min booter fra scrach (FC5) på Temmelig Kort Tid (TKT) - i allefall kort nok til at jeg gidder å vente. Men det nok sannsynlig at Arch er raskere. Men tilgjengjeld må du nok jobbe mer selv. Ditt valg. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 OFFTOPIC: @kyrsjo: Ikke vurdert å lære deg LaTeX, er overleget OO når det kommer til vitenskaplige "avhandlinger" (og alt annet)!! Ting går både kjappere og blir penere, og du kan redigere dokumenter med hundrevis av sider og bilder og kryssreferanser og bibliografi, selv på en elendig pc uten problemer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 OFFTOPIC: @kyrsjo: Ikke vurdert å lære deg LaTeX, er overleget OO når det kommer til vitenskaplige "avhandlinger" (og alt annet)!! Ting går både kjappere og blir penere, og du kan redigere dokumenter med hundrevis av sider og bilder og kryssreferanser og bibliografi, selv på en elendig pc uten problemer. 6038158[/snapback] Jo, etter i går vurderer jeg sterkt det... Mistet en håndskrevet oblig i MEK1100 (vektorfelt-kalkulus og bitelitt fluidmekanikk bare for å få brukt det til noe) dagen før det skulle leveres... Heldigvis fant jeg den igjen. Ære være vaktsentralen! Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Sletter hele innlegget mitt siden jeg fikk til. (Måtte sette inn HorizSync og VertRefresh). Arch gikk forresten veldig fort! Og jeg har allerede forelsket meg i pacman! Blir nok ikke mye testing før jeg kjører på med Arch inn på min stasjonære også Endret 5. mai 2006 av Gakkakk Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvilke pakker må jeg installere for og få lyden til og fungere? får bare feilmelding i xmms når jeg prøver og spiller av noe. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 har installert nesten alt som har med alsa å gjøre, men får fortsatt ikke lyd. KMix forresten sier at jeg må velge mixer, men jeg får ingen valg av mixer. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 nei. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Er vel en oppstartsfil en plass i etc. Du kan alltids starte alsa med alsactl restore. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Så når jeg reboot at denne meldingen kommer opp: Sound server information message: Error while initializing the sound driver: device /dev/dsp can't be opened(No such file or directory) The sound server will continue, using the null outbut device hva betyr dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå