Gå til innhold

Vil ha ein lettare og raskare distro

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med deps. Men hvis deps er viktig, vil jeg heller anbefale FreeBSD fremfor noen annen linux-distro, hvis man ikke vil ha Slackware. FreeBSD kombinerer oppdaterte pakker med stabilitet, og kan gjøres så lettdreven man bare vil. FreeBSD håndterer deps på en svært god måte, både i ports og pakkene.

6031123[/snapback]

Var det ikke denne karen som ville ha et eget UNIX/BSD-forum da? :tease:

6031307[/snapback]

Nei vel, kan godt slutte å skrive noe i dette forumet hvis det plager noen.

On topic: jeg er sikker på at trådstarter blir fornøyd med det han har valgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei vel, kan godt slutte å skrive noe i dette forumet hvis det plager noen.

On topic: jeg er sikker på at trådstarter blir fornøyd med det han har valgt.

6031998[/snapback]

Jeg brukte :tease: , og det var ikke uten grunn ;).

Personlig har jeg ikke noe imot at du foreslår BSD, men var vel nettopp p.g.a. av at man ikke skulle få UNIX/BSD mot Linux-tråder som var et av argumentene, hvis jeg forstod deg riktig. Men. oh well, var bare en spøk.

Lenke til kommentar
Eg har møtt mitt første problem.  Eg får ikkje opp KDM.  Eg har køyrt "pacman -S kde".  Deretter fulgte eg denne http://wiki.archlinux.org/index.php/KDM

Eg får ingen feilmeldinger, men KDM dukker ikkje opp.

6032138[/snapback]

Kan du ta og poste feilmeldingen, sammen med 'cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE'

(du har huska på å legge inn driverane for skjermkortet dit? pacman -S f86-video-*ditbrikkesett*)

http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg7

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Doh!

Tenkte ikkje på at eg måtte instalere X og skjerm drivere.

Eg har prøvd forskjellige varianter med "pacman -S f86-video-", men ikkje funnne ein som fungerar endå.

Eg har eit Intel 82852/855GM skjermkort.

Lenke til kommentar

Visst eg bruker forskjellige muser og av og til touchpadden, må eg laste inn driverene til alle dei eller finnest det ein multidriver?

Og korleis finner eg ut kva slags keyboard drivera eg skal bruke? (fant ikkje noko om dette i Wiki)

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar

hehe, oki ;p eg er ikkje akkurat lommekjent med pacman enda, fungerer det lett aa soke i db?

Ein anna ting. No har eg instalert sudo og tatt det i bruk, men admin systemet til KDE bruker framleis su kommandoen og eg faar dermed ikkje brukt den. Korleis kan eg faa den til bruke sudo i staden?

Og det er vel heller ikkje instalert nokon brannmur eller noko, for eg faar beskjed om at alt eg sender over nettet blir sendt ukryptert. Kva maa eg instalere for aa fikse dette?

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med deps. Men hvis deps er viktig, vil jeg heller anbefale FreeBSD fremfor noen annen linux-distro, hvis man ikke vil ha Slackware. FreeBSD kombinerer oppdaterte pakker med stabilitet, og kan gjøres så lettdreven man bare vil. FreeBSD håndterer deps på en svært god måte, både i ports og pakkene.

6031123[/snapback]

Men du får vel *flere* pakker for arch/etc. enn for bsd? Dersom du uansett må utenfor pakkesystemet så blir det vel ett fett...

Lenke til kommentar

6031123[/snapback]

Men du får vel *flere* pakker for arch/etc. enn for bsd? Dersom du uansett må utenfor pakkesystemet så blir det vel ett fett...

6035333[/snapback]

FreeBSD har en drøss med pakker tilgjengelige. Dessuten, du glemmer ports-systemet. Flere tusen programmer lett tilgjengelige for FreeBSD, men de må kompileres. De fleste programmer tar imidlertid ikke så lang tid å kompilere. Også ports-systemet håndterer dependencies, og det er forholdsvis lett å oppdatere pakker.

Lenke til kommentar

6031123[/snapback]

6035333[/snapback]

FreeBSD har en drøss med pakker tilgjengelige. Dessuten, du glemmer ports-systemet. Flere tusen programmer lett tilgjengelige for FreeBSD, men de må kompileres. De fleste programmer tar imidlertid ikke så lang tid å kompilere. Også ports-systemet håndterer dependencies, og det er forholdsvis lett å oppdatere pakker.

6035738[/snapback]

Ports, yum, emerge, apt og alle de andre er fine de. Poenget var at uansett så kommer du til å møte på situasjoner der du må gå utenfor pakkesystemet, og da hjelper det lite at det er et bra pakkesystem.

Videre påpekte jeg at det antagelig var mer å finne i f.eks. apt eller arch sin greie eller yum til fedora, enn i bsd, da det faktisk er flere som bruker disse enn som bruker BSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...