Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelige nettverksproblem - noe virker, ...[LØST]

Anbefalte innlegg

Hei

Plutselig i forrige uke hendte noe merkelig; FireFoxen min viste "Problem ved lasting av siden". Dette var jo ikke noe stort problem, så jeg brukte IE en liten stund før jeg skrudde av PCen for dagen, og regnet selvsagt med at alt skulle være i orden igjen dagen etter - etter omstart av både pc og router.

Men dette var ikke tilfellet. Det viser seg etter hvert at problemet er enda merkeligere enn jeg trodde, og at det var mye mer enn bare FireFox som ikke virket. Her er alle punkter listet opp:

Alt i listene under virket før denne dagen i forrige uke!

Jeg kan:

- Surfe med Internet Explorer

- Ta backup med Mamut Teamwork

- Sjekke mail med GMail Notifier

- Bruke MSN

- Joine på nettverksbaserte spill

- Bruke TightVNC til å fjernstyre andre pcer.

- Sende mail med Thunderbird

Jeg kan ikke:

- Surfe med FireFox

- Hoste på nettverksbaserte spill (folk finner meg ikke)

- Dele filer på nettverk

- Få kontakt med andre pcer over nettverk (utenom inne i spill)

- Pinge (får meldingen Sending mislyktes, Kode 65)

- Oppdatere visse programmer fra deres innebygde oppdateringsprogram

- Opprette nye nettverksdomener for å logg meg på dem og teste nettverket der

- Pinge denne pcen med andre, får feilen "Forespørsel avbrutt".

- La andre pcer fjernstyre meg med TightVNC

Jeg har prøvd:

- Å reinstallere FireFox (trodde først at dette var det eneste problemet)

- Å reinstallere nettverkskortets driver

- Å kjøre systemgjenoppretting

- Å gå til skolens IT-ansvarlige (kunne ikke gjøre noe, foreslo formatering)

- Å søke etter spyware (oppdatering funker ikke...)

- Å søke etter virus (oppdatering funker ikke...)

- Å deaktivere ALLE brannmurer

- Å koble meg til nettet med kabel

- Å sjekke hosts-filen

Annen informasjon er at det har ingenting med nettverket å gjøre, siden dette hender på alle nettverk jeg er på. Det er snakk om trådløse nettverk.

Jeg har ikke prøvd med kabel, siden dette uansett ikke er aktuelt (må ha trådløst). Skal likevel prøve det senere. Jeg har startet opp i sikkermodus. Her virker alt! Men jeg kan jo ikke drive og starte i sikkermodus hele tiden...

Jeg har en bærbar Dell Latitude 110L, likeledes med alle andre i klassen min, som bruker dem uten problemer på samme nettverket som meg.

Finnes det forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg har lite lyst å formatere...

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lastet ned og testet UBCD, men jeg tror jeg gjør noe feil. Hoveddisken på maskinen min heter C, men det eneste jeg klarer å scanne (med noen av antivirus-programmene) er minnet, og Q (som tar to sekund, og derfor ikke kan være C, bare med et annet navn under denne typen boot).

Kan du skrive steg for steg hvordan jeg bruker i det minste ett at antivirusene?

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

kanskje det er at firewallen blocker det? Du kan jo prøve å kjøre veiviseren for fil deling i windows en gang til, Kanskje den har deaktivert seg selv?! (skjedd med meg) Hvis du ikke finner ut hva som er feil så kan du vel bruke den innebygde systemgjennoppretting som du finner i windows.. Så bare stiller du tilbake til siste gang det fungerte!

Lenke til kommentar

Beklager, men:

- Jeg har ingen brannmur på for øyeblikket

- Systemgjenoppretting har jeg prøvd (en måned tilbake, selv om feilen intraff i forrige uke)

- Det er ikke bare fildeling som er borte, men ALL kommunikasjon mellom pcer.

Takk for svar.

Er det flere forslag? Kanskje noen i flrste omgang kan lære meg hvordan UBCD funker?

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Hei

Plutselig i forrige uke hendte noe merkelig; FireFoxen min viste "Problem ved lasting av siden". Dette var jo ikke noe stort problem, så jeg brukte IE en liten stund før jeg skrudde av PCen for dagen, og regnet selvsagt med at alt skulle være i orden igjen dagen etter - etter omstart av både pc og router.

Men dette var ikke tilfellet. Det viser seg etter hvert at problemet er enda merkeligere enn jeg trodde. Her er alle punkter listet opp:

Jeg kan:

- Surfe med Internet Explorer

- Ta backup med Mamut Teamwork

- Sjekke mail med GMail Notifier

- Bruke MSN

- Joine på nettverksbaserte spill

- Bruke TightVNC til å fjernstyre andre pcer.

- Sende mail med Thunderbird

Jeg kan ikke:

- Surfe med FireFox

- Hoste på nettverksbaserte spill (folk finner meg ikke)

- Dele filer på nettverk

- Få kontakt med andre pcer over nettverk (utenom inne i spill)

- Pinge (får meldingen Sending mislyktes, Kode 65)

- Oppdatere visse programmer fra deres innebygde oppdateringsprogram

- Opprette nye nettverksdomener for å logg meg på dem og teste nettverket der

- Pinge denne pcen med andre, får feilen "Forespørsel avbrutt".

- La andre pcer fjernstyre meg med TightVNC

Jeg har prøvd:

- Å reinstallere FireFox (trodde først at dette var det eneste problemet)

- Å reinstallere nettverkskortets driver

- Å kjøre systemgjenoppretting

- Å gå til skolens IT-ansvarlige (kunne ikke gjøre noe, foreslo formatering)

- Å søke etter spyware (oppdatering funker ikke...)

- Å søke etter virus (oppdatering funker ikke...)

Annen informasjon er at det har ingenting med nettverket å gjøre, siden dette hender på alle nettverk jeg er på. Det er snakk om trådløse nettverk.

Jeg har ikke prøvd med kabel, siden dette uansett ikke er aktuelt (må ha trådløst). Skal likevel prøve det senere. Jeg har startet opp i sikkermodus. Her virker alt! Men jeg kan jo ikke drive og starte i sikkermodus hele tiden...

Finnes det forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg har lite lyst å formatere...

Takk,

Degeim

6028655[/snapback]

Hei,

hvorfor firefox ikke fungerer kan jeg ikke svare på, men jeg er veldig sikker på at du har firewall, selv om du kanskje ikke har lagt den inn selv, så er nok den i windows skrudd på, men det skal ikke forårsake de problemene du skriver, såfremt den ikke har blitt tuklet med.

Årsaken til at du ikke kan hoste spill må være at Ruteren din angir DHCP, da må du slå det av og heller forwarde IPen som ruteren får, du finner instruksjon om hvordan slik gjøres på www.portforward.com når det gjelder pingen så høres det og merkelig ut, men sjekk denne siden:

http://www.chicagotech.net/troubleshooting...ansmit%20failed

den forteller hva feilen betyr.

Hvorfor du ikke får kontakt med andre pcer i nettverket kan være fordi de ikke tilhører din "Workgroup" har du prøvd å søke etter navnet til den pcen du ønsker kontakt med? Eller finner du dem, men klarer ikke å hente ut informasjon?

Jeg må bare si det igjen som andre har foreslått, det høres fryktelig likt ut som ett Firewall-issue, hvertfall de fleste av tingene.

En annen ting som kan være greit å ha i tankene er om du mottar IP via DHCP eller om du har satt en ip selv, som kanskje noen andre bruker, har vært borti merkelig oppførsel når man angir statisk ip, men skal ha dynamisk (og ja, det hender at det funker)

Hvilken ruter og nettleverandør har du?

Z

Lenke til kommentar

Internettleverandør og router har ingen betydning, siden problemet som før sagt forekommer på alle nettverk jeg besøker. Det virker som om folk misforstår meg på et punkt, nemlig når dette skjedde.

Alle desse feilene kom nemlig samtidig, og alt sammen virket før! Derfor er jeg overbevist om at det er en sammenheng. Og det er ikke noen ekstern brannmur, siden det er flere pcer på samme nettverk. Noen intern brannmur er det heller ikke, siden jeg ikke har noen installert, og prøvde med en gang å deaktivere windows sin egen brannmur.

Jeg finner ikke pcene på nettverket, kan ikke pinge dem, de finner ikke meg, og kan ikke pinge meg. Og når det gjelder hoste-problemet, så er det ikke over internett, men på lokalt nettverk jeg snakker om.

Hosts-filen inneholdt ikke noe annet enn kobling mellom localhost og 127.0.0.1.

Jeg har nå også testet, og funnet ut at problemene også forekommer når jeg er koblet til nettet med kabel, også når jeg går utenom router.

Håper folk kommer med flere forslag!

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Panda nettsøk fant 12 trusler (under spyware). Spyware doctor fant 32. Ingen av desse to kunne fjerne dem (uten penger), så jeg kjørte ad-aware i sikkermodus. Den fant 32, 11 som ikke var "negliglible" (eller lignende; uskadelige). SÅ det kan se ut som om Panda fant en som ingen andre gjorde.

Så ingen videre fremgang her. Nå har jeg også rensket registeret for ting jeg ikke vet hva er (med regcleaner). Jeg tok selvsagt backup av dem, så jeg gjenoppretter dem senere - siden heller ikke dette hadde noen effekt.

Så, for å ta en oppsummering:

- Alle problemene inntraff samtidig

- Alt funket før - og funker enda i sikkermodus

- Alle problemene er der selv om jeg reinstallerer drivere, eller bruker kabel.

- Det gjelder bare min PC, og på alle nettverk jeg besøker.

Hvilket leder meg til den konklusjon at det er en prosess som gjør dette. Hvilket igjen leder meg til registeret, og prosesslisten i oppgavebehandling. Begge desse er så og si rensket, uten resultat. Antivirus eller anti-spyware finner ikke mer.

Når det gjelder reparering av XP, mister jeg ikke registeret helt da? Eller tenker jeg på installering OVER allerede installert operativsystem nå?

Hvis intet mer enn temp-filer forsvinner, skal jeg prøve.

Flere ideer?

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

ikke overinstall...reparer

Du får et valg om å installere, reparere.. osv..

Reparer skal (i teorien) bare erstatte windows filer slik at alle installerte programmer enda funker...men ingenting er garantert i denne verden.

Hvis du har viktige filer på c: så ta en backup av de først bare for å være sikker.

Funker ingenting av dette så har du brukt så mye tid allerede at en reinstall av windows er verdt det.

(ta backup av f.eks. mine dokumenter også, og kopiere den inn igjen etterpå slik at du har alle favs o.l.)

Lenke til kommentar

Takk for alle forslag, men i går kveld, da jeg skulle ta backup av noen filer, gikk jeg inn i sikkermodus (for der virket jo som kjent alt), og delte mappen med filene.

Så - bare for å teste - kjørte jeg FireFox (den skulle jo virke i sikkermodus). Det gjorde den, men ikke helt slik den pleier.

For det eneste den ville vise, uansett hvilken side jeg skrev inn, var kildekoden til en side som etter litt gransking viste seg å være zonelabs sin side, der det stod om "vsmon.exe", en prosess. Hvordan denne siden kom opp aner jeg ikke, da jeg ikke har zonelabs installert på denne pcen lengre (hadde det før).

Så jeg tenkte at dette kanskje var en indikasjon på at vsmon.exe var synderen, og gikk inn i vanlig modus igjen for å avslutte denne prosessen. Dette gikk ikke, for Windows sa det var en systemprosess.

Men, jeg prøvde igjen i dag, og fant ut at hvis jeg er rask nok etter oppstarten, så kan jeg avslutte vsmon.exe, tydligvis FØR noe gir beskjed til Windows om at denne er en systemprosess.

Og da virker alt! Jeg fant også ut at vsmon er noe som hører til Zonelabs Zonealarm. Altså kan det se ut som om noe fra zonelabs har blitt hengende igjen etter avinstallasjonen (som fant sted rundt jul!), og så plutselig aktivert seg.

Men nå er altså alt i orden (så lenge jeg skrur av denne prosessen hver gang jeg starter pcen), og jeg takker for alle tålmodige hjelpere som har gjort sitt beste her!

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Haha, tøft. Er så ergelig med sånne drittfeil som det der, og pga ett program som tilsynelatende skal være til hjelp. Jeg har ett problem med en macromedia-flashfil som jeg ikke får slettet, og den er ikke på OS-disken engang, den bare nekter å forsvinne uansett, så jeg har valgt å la den bli til jeg evt formaterer backupdisken, hehe. Fint at det løste seg.

Z

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...