odd2k Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja nå har jeg endelig fått montert vannkjølinga. Det var skummelt, siden dette er så og si første gang jeg monterer noe som helst. Jeg er ei ordentlig kjerring når det gjelder praktiske ting så det var mildt sagt vanskelig å få alt på plass. Saken er den, at jeg har nå rundt 30 grader idle og 45 grader load på cpu. Dette høres kanskje "ok" ut, men bør det ikke være mye lavere med disse komponentene: MCW6000 MCW60 AC pumpe/tank Black Ice Extreme 2x120 radiator 2x120mm Primecooler vifter på rad. Radiator er montert UNDER kabinettet siden dette er eneste stedet jeg fikk plass til den. Viftene står inni, og trekker luft gjennom. Har ca. 2 cm klaring under radiator. Er det mulig alt dette skyldes luft i systemet? Jeg tror det vil bli svært vanskelig å bleede/fjerne luft da hver av slangene er noen få cm lange. Jeg har antagelig forumets korteste slangelengder, da kabinettet mitt er sinnsykt lite og jeg bruker armerte slanger som tåler mye. Ja, jeg har renset overflater med isopropanol og lagt tynt lag med AS5 på. På cpu blokka brukte jeg ikke fjærene som fulgte med da det rett og slett ikke ble plass på skruene. Ble en litt lang post dette. Men noen som vet hvorfor load temp er så høy? Har forresten en Opteron 165. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Opteron prosessorer lager så vidt jeg vet veeeldig mye varme. Jeg har en TT BW 120mm radiator og kjøler kun cpu P4 2,4 @ 2,8ghz og den ligger på 40-45C load....så jeg synes nå ikke du har så aller verst temps... Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Mja, er bare veldig kjipt å få omtrent samme temperatur som de som har kjøpt "jalla" vannkjøling fra f.eks. Thermaltake. Ser alltid at folk har "hele" 35 grader load med drittkjølinga som kosta 500kr, det må da være noe galt hos meg? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Går du kun ut ifra temperaturen som hovedkortet oppgir? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Går du kun ut ifra temperaturen som hovedkortet oppgir? 6029679[/snapback] Jeg bruker ikke noen ekstra temperatur sensor hvis det er det du mener. I BIOS er CPU IDLE temp på ca. 30, I MBM5 er den ca. 26. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Går du kun ut ifra temperaturen som hovedkortet oppgir? 6029679[/snapback] Jeg bruker ikke noen ekstra temperatur sensor hvis det er det du mener. I BIOS er CPU IDLE temp på ca. 30, I MBM5 er den ca. 26. 6029816[/snapback] Hvilket hovedkort har du? De aller fleste hovedkort viser veldig feil temp, da de ikke er skikkelig justert Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Nå er det nå kun radiatoren som står igjen av TT BW... Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Har DFI Lanparty Ultra-D. Må vel legge ut specsa i signaturen snart edit: Om hovedkortet viser feil temp, så er det vel like sannsynlig at CPU er ENDA varmere enn hovedkortet oppgir! Endret 2. mai 2006 av odd2k Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 edit: Om hovedkortet viser feil temp, så er det vel like sannsynlig at CPU er ENDA varmere enn hovedkortet oppgir! 6031957[/snapback] Det kan like så gjerne være omvendt... Men det vet du ikke før du har målt. Jeg regner med at du allerede har tatt av cpu-blokka og sjekka at du har god kontakt? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg regner med at du allerede har tatt av cpu-blokka og sjekka at du har god kontakt? 6032574[/snapback] Nei, det har jeg ikke gjort. Jeg er klar over at dette kan være problemet, men det er en helvetes jobb å montere/demontere den pga svært korte (og sterke) slanger som driver og drar i blokka. Men som sagt la jeg et tynt lag AS5 med et sånn plastkort og sørga for at det dekka flatene. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg regner med at du allerede har tatt av cpu-blokka og sjekka at du har god kontakt? 6032574[/snapback] Nei, det har jeg ikke gjort. Jeg er klar over at dette kan være problemet, men det er en helvetes jobb å montere/demontere den pga svært korte (og sterke) slanger som driver og drar i blokka. Men som sagt la jeg et tynt lag AS5 med et sånn plastkort og sørga for at det dekka flatene. 6036546[/snapback] Det er egentlig lite poeng i å lage en post med "problemet" før du i det hele tatt har foretatt deg noe som helst. Og det at slangene drar i blokken støtter min teori om dårlig kontakt. Du MÅ heller ikke ta av slangene... Jeg stramma skruene så hele hovedkortet bøyde seg(PS: IKKE ANBEFALT! ) Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Hoho.. Stramma ganske hardt til jeg og, måtte faktisk nesten sette meg på blokka for å få skruene ned i gjengene. Og da uten å bruke de medfølgende fjærene, skivene til skruene. Mulig jeg overreagerer mht. temperaturen, det er jo ikke godt å si hvordan folk tester temp når de sier den er "35 grader load". I prime95 blir min rundt 44, mens i super pi ligger den på 39. Er vel ikke så ille.. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hoho.. Stramma ganske hardt til jeg og, måtte faktisk nesten sette meg på blokka for å få skruene ned i gjengene. Og da uten å bruke de medfølgende fjærene, skivene til skruene. Mulig jeg overreagerer mht. temperaturen, det er jo ikke godt å si hvordan folk tester temp når de sier den er "35 grader load". I prime95 blir min rundt 44, mens i super pi ligger den på 39. Er vel ikke så ille.. 6036700[/snapback] Min blir 25c under load, men temperatursensoren er nok en del feil Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Hmm.. Jeg satte meg ned med skrujern og justerte skruene mens jeg prima. Temperaturen falt fra 43-44 til 36-38 grader!! Det hele tok et par sekunder Men nå har jeg enda ett problem. Hele vannkretsen er smekkfull av luft. Hvis jeg rister på kabinettet hører jeg skvulping fra begge vannblokkene, og dette gir seg ikke uansett hvor mye jeg snur og vender på kabinett. Kan dette ha noe med å gjøre at jeg har en intern lekkasje på vanntanken? Har denne pumpa. Det lekker litt mellom utgangen på pumpa og ut-nippelen på tank. Forresten, dere som har denne tanken(f.eks. Sablabra): Kan dere bekrefte at røret som går inn i pumpa er vann ut? Er jo det aller mest sannsynlige, men vil være helt sikker. lynrask edit: nå ligger den for det meste på 36 grader, og den er litt overklokka! Men tror det vil bli enda bedre hvis jeg får fjerna lufta. enda en edit: skrev vann istedenfor luft Endret 4. mai 2006 av odd2k Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Hmm.. Jeg satte meg ned med skrujern og justerte skruene mens jeg prima. Temperaturen falt fra 43-44 til 36-38 grader!! Det hele tok et par sekunder Men nå har jeg enda ett problem. Hele vannkretsen er smekkfull av vann. Hvis jeg rister på kabinettet hører jeg skvulping fra begge vannblokkene, og dette gir seg ikke uansett hvor mye jeg snur og vender på kabinett. Kan dette ha noe med å gjøre at jeg har en intern lekkasje på vanntanken? Har denne pumpa. Det lekker litt mellom utgangen på pumpa og ut-nippelen på tank. Forresten, dere som har denne tanken(f.eks. Sablabra): Kan dere bekrefte at røret som går inn i pumpa er vann ut? Er jo det aller mest sannsynlige, men vil være helt sikker. lynrask edit: nå ligger den for det meste på 36 grader, og den er litt overklokka! Men tror det vil bli enda bedre hvis jeg får fjerna lufta. 6042445[/snapback] Se der ja, verre var det ikke . Ja, min pumpe lakk også litt i utgangen der. Bare å skru av nippelen, teipe en runde rundt og skru den ned igjen. Jeg bytter ut min nå med en mcp655, den cooltek-pumpa der var noe dritt! EDIT: "Luftproblemet" ditt aner jeg ikke noe om Endret 4. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Hmm.. Jeg satte meg ned med skrujern og justerte skruene mens jeg prima. Temperaturen falt fra 43-44 til 36-38 grader!! Det hele tok et par sekunder Men nå har jeg enda ett problem. Hele vannkretsen er smekkfull av vann. Hvis jeg rister på kabinettet hører jeg skvulping fra begge vannblokkene, og dette gir seg ikke uansett hvor mye jeg snur og vender på kabinett. Kan dette ha noe med å gjøre at jeg har en intern lekkasje på vanntanken? Har denne pumpa. Det lekker litt mellom utgangen på pumpa og ut-nippelen på tank. Forresten, dere som har denne tanken(f.eks. Sablabra): Kan dere bekrefte at røret som går inn i pumpa er vann ut? Er jo det aller mest sannsynlige, men vil være helt sikker. lynrask edit: nå ligger den for det meste på 36 grader, og den er litt overklokka! Men tror det vil bli enda bedre hvis jeg får fjerna lufta. 6042445[/snapback] Se der ja, verre var det ikke . Ja, min pumpe lakk også litt i utgangen der. Bare å skru av nippelen, teipe en runde rundt og skru den ned igjen. Jeg bytter ut min nå med en mcp655, den cooltek-pumpa der var noe dritt! 6042503[/snapback] Men det er altså nippelen som går inn på pumpa som er vann ut? Kanskje et dumt spørsmål, men om jeg tar feil sier det en god del om hva som er feil. Har forresten alt teipa nippeln, ca 20 lag med teflonteip. Den spruta som ei fontene i begynnelsen.. Cooltek kan dra til helvete med de der jalla pumpene sine. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg har ikke merka noe til slike problemer med den pumpa... Den går som en drøm her hos meg! Det eneste var at 3 pins kontakta var ødelagt når jeg fikk den da... Men ordna seg lett med lodding... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Men det er altså nippelen som går inn på pumpa som er vann ut? Kanskje et dumt spørsmål, men om jeg tar feil sier det en god del om hva som er feil. Har forresten alt teipa nippeln, ca 20 lag med teflonteip. Den spruta som ei fontene i begynnelsen.. Cooltek kan dra til helvete med de der jalla pumpene sine. 6042520[/snapback] Det er den som er vann ut ja . Jeg prøvde først litt teflonteip, men bytta raskt til "vanlig svart teip". Nå lekker ikke min lenger. Men jeg skal sende inn min pumpe på mandag, så får jeg pengene tilbake . Bare jeg vrir bittelitt på ledningen så stopper den å pumpe. Det fikk min cpu-blokk til å brenne(altså jeg brant meg når jeg tok på blokken! ) EDIT: Sikkert ikke alle som har like jalla pumpe, men det blir nok ikke mer cooltek-pumper på meg! Endret 4. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Men det er altså nippelen som går inn på pumpa som er vann ut? Kanskje et dumt spørsmål, men om jeg tar feil sier det en god del om hva som er feil. Har forresten alt teipa nippeln, ca 20 lag med teflonteip. Den spruta som ei fontene i begynnelsen.. Cooltek kan dra til helvete med de der jalla pumpene sine. 6042520[/snapback] Det er den som er vann ut ja . Jeg prøvde først litt teflonteip, men bytta raskt til "vanlig svart teip". Nå lekker ikke min lenger. Men jeg skal sende inn min pumpe på mandag, så får jeg pengene tilbake . Bare jeg vrir bittelitt på ledningen så stopper den å pumpe. Det fikk min cpu-blokk til å brenne(altså jeg brant meg når jeg tok på blokken! ) EDIT: Sikkert ikke alle som har like jalla pumpe, men det blir nok ikke mer cooltek-pumper på meg! 6042559[/snapback] Hm.. Sender du inn som reklamasjon, eller bruker du angreretten? Og "holder" det at det er innvendig lekkasje for å få penga tilbake? I så fall blir det kanskje swiftech pumpe og T-line. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Men det er altså nippelen som går inn på pumpa som er vann ut? Kanskje et dumt spørsmål, men om jeg tar feil sier det en god del om hva som er feil. Har forresten alt teipa nippeln, ca 20 lag med teflonteip. Den spruta som ei fontene i begynnelsen.. Cooltek kan dra til helvete med de der jalla pumpene sine. 6042520[/snapback] Det er den som er vann ut ja . Jeg prøvde først litt teflonteip, men bytta raskt til "vanlig svart teip". Nå lekker ikke min lenger. Men jeg skal sende inn min pumpe på mandag, så får jeg pengene tilbake . Bare jeg vrir bittelitt på ledningen så stopper den å pumpe. Det fikk min cpu-blokk til å brenne(altså jeg brant meg når jeg tok på blokken! ) EDIT: Sikkert ikke alle som har like jalla pumpe, men det blir nok ikke mer cooltek-pumper på meg! 6042559[/snapback] Hm.. Sender du inn som reklamasjon, eller bruker du angreretten? Og "holder" det at det er innvendig lekkasje for å få penga tilbake? I så fall blir det kanskje swiftech pumpe og T-line. 6042597[/snapback] Du får sende en mail og spørre. Jeg skal bytte min på grunn av problemet med ledningen . For meg blir det swiftech mcp655 og danger den fillport . Jeg skal legge ut bilder i morgen da jeg får det, så kan du se da . Btw, cooltek sin extream radiator er veldig bra, men pumper holder jeg meg unna fra de! EDIT: Reklamasjon ja Endret 4. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå