Gå til innhold

Stue pc til 10k - WAF or not...

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny i forumet og er på utkikk etter en Stue PC. Har ikke bestemt om den skal være av høy WAF-faktor (Wife acceptance factor) eller ei. Har ikke bestemt om CPU'en skal stå i stua en gang... :hmm:

Så egentlig er jeg vel på utkikk etter to alternativer: En støysvak WAF vennlig sak og en som kan bråke litt (men ikke veldig mye) og være stygg som juling.

Vel, for å starte med hva jeg skal bruke den til:

-Videoredigering - Dermed gjerne firewire lett tilgjengelig, helst front.

-Se og ta opp TV - Trenger strengt tatt ikke to TV tunere (Har Projektor/surround i kjeller)

-Spille musikk: Trenger noe lagringsplass ettersom jeg kommer til å ha en del musikk og filmer. Vurderer det slik at det kan være greit med 2*250GB disker pga kost nytte.

-Spilling: Har en sønn på 12 år som spiller litt og jeg syns vel det er litt artig å delta selv da :whistle: . Trenger ikke 7900GTX skjermkort men bør vel kanskje ha noe som yte helt greit: Feks 7800GS/GT (avhengig av alternativene)

-Vil gjerne ha tokjerneprosessor, men har ikke tatt endelig stilling til AMD/Intel og vil gjerne ha forslag på dette. Har forstått det slik at Intel generellt har lavere energiforbruk i forhold til ytelse og dermed kanskje er mer ideell for stue PC? Kom gjerne med argumenter dersom dette ikke stemmer.

-Vil gjerne ha trådløst tastatur/mus

Dersom jeg har CPU i et annet rom: Hvor lang DVI eller VGA ledning kan jeg ha før det blir et problem/går ut over kvaliteten? Bør vel også ha radiosignaler på dette alternativet til Trådløst tastatur osv.

Dette kan holdes utenom 10k budsjettet:

-Trenger også forslag til router for trådløst nettverk

-Ser for meg en 19" flatskjerm i stua (pga pris/nytte). Bør den være vanlig eller Widescreen til mine formål? Har tenk å kjøpe en arm som gjør at jeg kan "tilte" skjermen ut fra veggen. Har hørt rykter at en slik arm gjør at skjermen kommer et stykke ut fra veggen - er det tilfellet, og i såfall, hvor mye snakker vi om i cm?

Er det skjermer som har bedre løsninger mht til en slik "arm" og betraktningsvinkel (vertikal/horisontal)?

Beklager at dette ble mange momenter og spørsmål - All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nok ikke kompetent til å komme med et helt system, men jeg er i stand til å gi noen tips på veien, i det miste.

Først kabinettet. Thermaltake "Bach" Er et pent kabinett som har kommet godt ut i tester. Waffen kommer ann på "W"-ens smak, men jeg vil tro at de fleste liker det. Det har en FW-kontakt i front. Nå er dette beregna på HTPC, men det er ingenting i veien med å bruke det til en vanlig PC, da det følger ATX-standarden. Imidlertid kan Lian Li PC-777 være et særdeles godt alternativ hvis du vil at et "vanlig" kab (bedre plass, bedre termikk). Aner ikke med waffen på den, men formene er jo tiltalende, så jeg regner med at de fleste liker det.

Så CPU. Intel Pentium D har veldig god pris/ytelse, men de er groteskt varme (noe forbedret med 9xx-serien). AMD X2 er dyrere, men så er bra AMD-hovedkort billigere enn de til Intel. Jeg beveger meg på farlig grunn når det gjelder Intel/AMD, men til ditt bruk tror jeg AMD er best. Jeg så en interresant teori som gikk ut på at AMD er best på uforutsigbare ting (Spill, multimedia), mens Intel ruler forutsigbarheter, som feks regning.

Når det gjelder skjermkort, så er 7800 blitt kraftig overpriset etter at 7900 kom. Et 7900, som er budsjettvarianten av 7900-serien, passer nok bra. Det duger godt til spilling, og gir veldig god pris/ytelse. Det finnes ett eller annet X1900-kort som har innebygd TV-tuner, husker ikke hva det het, men det er en test av det her på HW, som kom for ikke lenge siden. Disse kom ikke så veldig godt ut, mener å huske at de var litt dyre, men de kan jo være av interresse.

På HDD kan kanskje 2 Hiatchi Deskstar 250GB/7200prm passe bra. De er kjappe og romslige.

Det var alt jeg hadde å by på i denne omgang. Jeg kommer kanskje tilbake etter reklamepausen, for nå fikk jeg plutselig lyst på en sånn PC selv ;)

-GG

EDIT: Leifer

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Takker for innspill G.G :thumbup:

Likte det første forslaget til kabinett. Skal kikke litt nærmere på det. Er også interessert i innspill på en SFF/Bareboneløsning dersom det finns gode løsninger som har plass til to hardisker, grafikkort, TV-kort og som har Firewire og optisk lyd ut (kan være integrert lyd).

Hva slags AMD X2 prosessor/hovedkort bør jeg i så fall ha til mitt bruk? (Gjerne i form av en hyperlink)

Blir det ikke litt overkill med 7900-serien? Og hva med støy?

På forhand takk!

-WAFornot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...