Gå til innhold

5min. foredrag om foto: hva skal jeg si?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier skal jeg ha et 5min. langt foredrag på engelsk for klassen og jeg har valgt foto. Er det noen spessielle ting eg må få med meg?

Tengt å nevne:

- ISO

- Blender

- Lukkertid

- CCD/CMOS

- Speilrefleks oppbygning

- Enkle foto tips

Har dere tips/linker, si ifra.

Skal holde foredraget 08.05.06

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ihvertfall mye å prate om, så med et 5min foredrag er nok ikke problemet å finne noe å prate om, men heller å begrense seg litt. Noe du ikke har nevnt her hittil er f.eks. digitalkamera og analoge kamera (om det ikke er kun én av disse du skal prate om). Kanskje du også kan si noe om hva foto betyr, for det er det sikkert ikke alle som vet :)

Lenke til kommentar
Som tittelen sier skal jeg ha et 5min. langt foredrag på engelsk for klassen og jeg har valgt foto. Er det noen spessielle ting eg må få med meg?

Tengt å nevne:

- ISO

- Blender

- Lukkertid

- CCD/CMOS

- Speilrefleks oppbygning

- Enkle foto tips

På 5min rekker du ikke å si mye. Velg heller ut 1-2 punkter fra listen over, og snakk om disse. Tiden begrenser også hvor teknisk temaet kan være. Dropp derfor ISO, blender, lukkertid etc.

Et interessant tema kan være: Fra en blomst til en fil på PC'en.

Her kan du beskrive hvordan et digitalkamera fungerer (i grove trekk).

Solen lyser på blomsten, lyset fra blomsten reflekterer inn i kameralinsen, registreres på billedsensoren, dataene fra sensoren behandles i en liten datamaskin i kameraet før det legges som en datafil på en minnebrikke som du kan hente opp med PC'en din, og sende som epost til hele verden.

Ikke lag et manus du leser høyt fra. Skriv ned noen punkter du må huske å ta med, så tar du resten på direkten. 5min går fort.

Roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...