Gå til innhold

Hva går egentlig jehovas vitne ut på?


Anbefalte innlegg

Er selv kristen. Kansje noen av dere har hørt om den Læstadianske menigheten? Den er iallefall kjennt i Nord-Norge. Jeg tror de fleste vill si dette er en veldig fundamentalistisk kristendom, vi bygger troen vår på Bibelen slik Luther engang gjorde. Jeg tenkte å komme med noen synspunkter på saker som er diskutert på de forige sidene, blant annet om utestenging av de som kommer bort fra troen.

 

Galskapen sier at de som vender bort fra religionen deres bilr utestengt. Da må jeg si dere har misforstått Apostelen Paulus´brev ganske kraftig. Der er det nemlig snakk om en som GÅR for å være en bror, men lever i ondskaps synd (ikke i svakhets synd som vi alle gjør). Er en som er utmeldt en bror for deg? Meningen med Paulus´ formaning var at man ikke skal være bestevenn med en bror som lever i åpenbar synd, ikke at man skal fryse han helt ut. Det man skal gjøre med en slik er å gå til ham alene å snakke med ham, vise ham til loven slik at han ser han er en synder. Regner med Galskapen har hørt/lest lignelsen om den forlorene sønn, men for dere som ikke har gjort det står den hos evengalisten Lukas 14,11-32. Der står det litt om hvordan man skal behandle en slik bortkommen bror. Der står det vell tydelig at man ikke skal fryse ham ut ihvertfall.

 

Kan sikkert finne mer om dette, men gidder ikke akkurat nå. Jeg har heller noen spørsmål til Galskapen:

 

1. Hvordan kan dere som holder slik fast til bibelen avskrive at det finnes et helvete, når det står om det så mange steder i Bibelel. Det står det skal være gråt og tenners gnitsel(klapprende tenner) der. Altså det skal være så varmt at man gråter, men likevell så kaldt at det klapprer i tennene.

 

2. Holder dere dere til det Luther lærer om i Katekismen (budene,trosbekjennelsen,Herrens bønn eller Fader vår og sakramentene(dåpen og nattverden))?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Galskapen : fremdeles 2 ubesvarte spørsmål.

 

Hva er det med disse 144000? Har hørt noen mener dere tror kun 144000 utvalgte skal bli frelst. Stemmer dette?

 

Siden dere ikke tror på helvete, tror dere da på oppstandelse?

 

(Er kristen jeg også, men ikke jehovas vitne)

 

Edit: Når det gjelder oppfylte profetier, så kan du lese veldig mange profetier i gamle testamente om den kommende Frelser (Jesus). Her kan du lese mange ting om han som du kan lese skjer med Jesus i NT. Kan finne noen eksempler senere.

6059225[/snapback]

 

 

Hva har helvete med oppstandelse å gjøre?

Lenke til kommentar

Står det ikke noe i Johannes åpenbaring om helvete? Den evige fortapelse. Det står vel noe om at Jesus skal skille lammene fra geitene. Lammene skal frelses og geitene skal gå til fortapelsen.

 

Jeg studerte tidlig Kristen ikonografi I italia og en ting slo meg. Mora til Keiser Konstantin, den første kristne keiser, dro med seg masse "relikvier" fra Israel. blant annet trappen til Pontus Pilatus som Jesus gikk opp for å bli dømt. Melken fra jomfru maria. Blodet og til og med forhuden til jesus var der.

 

Dessuten er det 2 dissipler som ble drept i Roma. Disse var Johannes og Peter. Peter ble kalt den første biskopen av roma. Og det er han Pavene mener de er en etterfølger til. Peter ble senere Sankt Peter ettersom Jesus sa til han at han skulle motta nøklene til både himmelrik og jorden.

 

Men det jeg lurer på er. Det virker mer som det er to guder i bibelen. En i det gammle testamentet som er en hevngjerrig gud og en i det nye som er den tilgivende gud.

 

Hvordan fungerer den hellige treenighet for Jehovas vitner. Oppstod den når johannes døpte jesus?

 

Ettersom dere i Jehovas vitner prøver å etterleve bibelen på best måte, vektlegger dere gammel testamentet like mye som det nye? Blir det ikke en del motsetninger i teksten da?

 

Hvordan er det med mosebøkene? følger dere moseloven i 2. mosebok? Der står det blant annet regler for hvordan man skal omsette sine slektninger hvis de skal selges som slaver.

 

En annen ting til dere liksom satanister hivs dere leser dette her. Oppned korset er vel ikke ondt. Det virkelige navnet er Peterskorset. Dette fordi Peter ikke følte seg verdig til å bli korsfestet på samme måte som Jesus. Derfor ville han henges oppned for å lide litt ekstra.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Fikk nettopp to jehovas vitne på døre å bestemte meg meg en gang for alle å prøve å finne ut hva religionen går ut på.

 

De begynte med å spørre om jeg hadde tenkt på hvor lenge jeg skulle leve. Og de sa at det var så begrensende å leve etter vitenskapen som jeg sa jeg var tilhenger av. Men i mine øyne er det ganske begrensende å leve etter en bok som ble skrevet for over 2000 år sida.

 

Uansett så pratet jeg sikkert med de i 10 minutter og så gikk jeg lei. Det jeg satt igjen med var at jeg ikke skjønner forskjellen på kristne og jehovas vitner. Noen som kan opplyse meg litt?

 

Edit: Glemte at Wikipedia har alt :p

6028311[/snapback]

 

De må få tro hva de vil, men kan de ikke la oss andre være i fred? De kommer vel ikke nermere jehova jo fler folk de plager livet av?

Skulle nesten tro det..

Lenke til kommentar
De må få tro hva de vil, men kan de ikke la oss andre være i fred? De kommer vel ikke nermere jehova jo fler folk de plager livet av?

Skulle nesten tro det..

7235175[/snapback]

Skulle nesten tro det? Vel, det kan du godt gjøre, da misjonering anses som en god kristen handling av mange. Og gode kristne handlinger er noe som de da mener fører dem nærmere Jehova. ;)

Lenke til kommentar
De må få tro hva de vil, men kan de ikke la oss andre være i fred? De kommer vel ikke nermere jehova jo fler folk de plager livet av?

Skulle nesten tro det..

7235175[/snapback]

Med tanke på at mange kristne tror at alle ikke-troende kommer til helvete, må det jo være direkte grusomt å ikke prøve å omvende dem. Jehovas vitner lever i hvert fall ut troen sin, i stedet for å være "liksomkristne" som går i kirken annenhver julaften. De får respekt for det fra min side, uansett hvor skrudde de måtte være. :p

 

Det hadde vært greit med en skikkelig oversikt i tabellform over ting som skilte JHV fra andre. Ingen insidere som kan liste opp de vanligste forskjellene mellom evangalisk-luthersk tro/trospraksis og jehovas vitners?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hades og Gehenna skal bare oppfattes symbolsk.

Det står jo i bibelen at Gud er Kjærlighet.

Da lurer jeg på hvordan Gud som er kjærlighet kan pine

mennesker i ett brennende helvete for evig?

Det er jo direkte selvmotsigende.

Det er sikkert derfor folk tror at gud

er ukjærlig/ond osv.

For når du dør så er du død.

akkurat som Galskapen sa.

Jeg kan forklare hvorfor det akkurat er 144000 som skal til himmelen

men siden det tar en stund så orker jeg ikke.

men hvis dere spør så kan jeg svare på det.

(ikke vits i og skrive hvis ingen vil lese det)

Jeg det samme som Galskapen (hvis han snakker sant da, og at jeg er 17 år)

Lenke til kommentar
Hades og Gehenna skal bare oppfattes symbolsk.

Det står jo i bibelen at Gud er Kjærlighet.

Da lurer jeg på hvordan Gud som er kjærlighet kan pine

mennesker i ett brennende helvete for evig?

Det er jo direkte selvmotsigende.

Det er sikkert derfor folk tror at gud

er ukjærlig/ond osv.

For når du dør så er du død.

akkurat som Galskapen sa.

Jeg kan forklare hvorfor det akkurat er 144000 som skal til himmelen

men siden det tar en stund så orker jeg ikke.

men hvis dere spør så kan jeg svare på det.

(ikke vits i og skrive hvis ingen vil lese det)

Jeg det samme som Galskapen (hvis han snakker sant da, og at jeg er 17 år)

9152572[/snapback]

Tro meg men vi har mange andre grunner til å tro at gud er ond.

GT er fulle av historier om guds altødeleggende kriger.

Ingen blei spart, hverken gamle, kvinner eller uskyldige barn.

Ingen kjære mor der i gården.

Lenke til kommentar

Er ikke noe jehovas vitne selv, men kan svare litt (kjeder meg). Er heller ikke utsøtt.

 

Det går ut på følgende:

 

Vi lever i de siste dager, snart vil gud gripe inn og fjerne alt det onde (men ingen vet tiden, og jehovas vitner generelt har aldri sagt noen dato, men enkeltpersoner har garantert gjort det, spesielt 1975.) De tror at 144000 utvalgte vil komme til himmelen, her vil de regjere med jesus i guds rike. Gud vil gripe inn før eller rett etter at den siste av de 144000 er døde, de fleste av disse er nå godt over 80 år, så skal dette skje så må det skje snart (eller bare gjøre litt forandring). De 144000 blir telt fra jesus døde og opp til våre dager. (kan hende jeg bommer litt der)

 

 

1914: Krig i himmelen, satan blir kastet ned fra himmelen sammen med englene som har valgt å følge han. Satan vet nå at han har en veldig kort tid til å ødelegge og skade flest mulig (før gud fjerner han fullstendig). Jesus sitter nå i en regjering (en regjering i himmelen som også etterhvert vil inbefatte 144000 når de dør, (tall som er nevnt i åpenbaringen), himmelen er renset og snart vil jorden også bli det (kan hende at jeg har bomma på 1914, er lenge siden jeg har lest om dette.)

 

 

Fn og dens forløper folkeforbundet blir sett på som guds redskap (kun ved å bli brukt til å fjerne religion), denne vil snart fjerne all falsk religion (babylon den store, nevnt i åpenbaringen). Religionene vil falle, alle utenom jehovas vitner, og når direkte makt blir brukt mot disse (og hele organisasjonen, ikke enkeltpersoner er truet) så vil gud endelig gripe inn. Dette vil skje noenlunde samtidig med at de siste av de 144000 blir reist opp til himmelen.

 

Det vil da bli 1000 år med fred, satan vil være bundet ute av stand til å skade mennesker, alle vil leve evig uten sykdom etc. Paradis på jord. I løpet av denne tiden vil alle som gud har funnet verdig bli reist opp (oppstandelsen) for å leve og lære av de andre.

 

Satan vil deretter bli sluppet løs, den endelige testen vil begynne. Mange vil igjen (spesielt av de oppstandne) støtte satan, og satan og englene hans vil bli fjernet en gang for alle sammen med alle som støtter han.

 

Deretter permanent paradis på jord.

 

Sånn det var vel rimelig kort fortalt hva de tror vil skje, de kan selvfølgelig vise til skriftsteder på alt sammen. (det kan ikke jeg).

 

Spesielle ting som skiller dem fra andre kristne:

 

Utstøtelse:

Alle religioner har pedofile, mordere, tyver etc... hos seg, inkludert jehovas vitner. Forskjellen er at de blir kastet ut så fort menigheten får vite om det (det gjøres feil, er mennesker som gjør dette og har blitt gjort ganske mange kvalme ting opp gjennom åra). Familien har idag fult lov til å være sammen med de utsøtte, tidligere for 20-30 år siden fikk de derimot ikke lov til det. For å bli utstøtt så man gjøre ganske mye, angrer man så er man stort sett tilgitt, utstøtt fordi man aktivt motarbeider jehovas vitner betyr at ingen vil hilse på deg etc, familien din vil holde seg langt unna deg. Men dette er mennesker som aktivt prøver å dra med seg flere...Trekker man seg derimot, bare slutter å komme på møter, slutter å forkynne, så vil folk fortsatt hilse på deg.

 

Blodoverføring:

De følger bibelen, og i bibelen står det at man ikke skal spise/drikke blod (husker ikke hvor), jehovas vitner følger dette, mens andre hopper over disse skriftstedene, eller bare tolker dem annelerdes. Alle får dermed kort på seg i lommeboka hvor det står at de nekter blodoverføring (men vil gjerne ha all mulig annen behandling). Stort sett så dør ikke folk av dette, vi har rimelig gode alternativer idag, men det er vanskelig å akseptere at en 5 åring skal dø fordi foreldrene nekta blodoverføring (en situasjon som ikke skjer ofte) (er vel flere som har dødd av blodoverføring (hiv og andre sykdommer) enn som har dødd av å ha nekta det og fått alternativ behandling (vill gjetting).)

 

Treenighet:

De tror at jesus er en person, gud er en person og den hellige ånd er guds virksomme kraft (kort sagt de tror ikke på treenigheten).

 

Forkynnelse:

Snart vil gud gripe inn, alle vil stå i fare for å dø, for ikke å nevne at gud vil ikke gripe inn før hele verden har fått høre guds ord (ihvertfall de fleste). Ergo, drar de fram bibelen og prøver å frelse folk før de går til grunne. Hvis et hus brenner og du har muligheten til å redde noen ville du ikke da ha gjort det? De tror 100% at du vil dø, og de ønsker kun å redde deg (tenk litt på dette før du brenner vakttårnet foran dem og naboen din, er måte på hvordan en skal oppføre seg).

 

Ønsker du å unngå å bli kontaktet, be om å bli satt på liste over de som ikke skal få besøk, på en høflig grei måte. (de vil garantert komme tilbake igjen, kan jo hende noen andre bor i huset også, eller at du har flyttet, så det hjelper ikke 100%, men hjelper da litt).

 

Kvinner:

Kvinner blir respektert og kan kle seg som de vil, men må kle seg sømmelig (er ikke krav om skjørt som hos pinsevenner (de har bare tolket sømmelig til skjørt)). Kvinner kan ikke holde taler i menigheten, men de kan holde små taler (poster på 5 minutter ca). Kvinner kan snakke og svare under menighetene, men de skal alltid undertrykke seg mannen i privatlivet "jesus er mannens hode og mannen er kvinnens hode" (er noe sånt det står). Dette er skjeldent noe problem i norge, så lenge folka er noenlunde normale. Skilsmisse er forbudt, om ikke veldig god grunn (blir slått, utroskap, partneren blir utstøtt for noe etc..) Som de fleste har finni ut, kvinner kan også forkynne :)

 

Bibelen:

Bibelen er rimelig lik i dag slik den var før, er blitt funnet mange gamle skriv og de er forbausende lik slik de er i dag. Men det gjøres bevisste forandringer, blant annet er guds navn Jehova blitt bevisst fjernet (i 1917 oversettelsen så står navnet ihvertfall en gang, men så var det slutt). Men presteskapet har ikke klart å fjerna navnet fullstendig. Jehovas vitner er overbevist om at kirken ikke vil overleve når gud griper inn.

 

Homofile:

Er man homofil så vil man ikke arve guds rike (er noe sånt det står), dette blir tolket dit hen at er du homofil så har du ingenting å gjøre blant jehovas vitner, ergo utstøtelses grunn (men vil nok fortsatt bli hilst på, om ikke du prøver å homofilere hele menigheten) :)

 

Helvete/himmelen:

Himmelen er kun for de 144000 som skal regjere sammen med guds rike. Helvete (orginalt gehenna) betyr for jehovas vitner fullstendig ødeleggelse, støv, borte vekk, er ingen evig pine for mennesker.

 

Politikk:

Guds rike vil fjerne alle problemene, og de tjener guds rike ved å forkynne og spre budskapet,derfor er det ingen politiske partier som de vil stemme på. Alikevel skal man gi "keiseren det som tilhører keiseren", jehovas vitner er generelt ekstreme på å gjøre alt riktig i forhold til skatter etc. Lover som ikke bryter guds lover skal følges. Er dermed ikke så mange tyver og banditter blant jehovas vitner (de blir utstøtt etter å ha fått muligheten til å angre og ikke minst slutte å stjæle etc). Men er alltid noen som lever dobbelt liv og klarer å skjule det.

 

Israel/gamle testamente

De tror ikke at jødene er guds utvalgte folk lenger, når de drepte jesus så var det slutt, nå ville alle hedninger (en hedning er en ikke-jøde) ha en mulighet til å bli en del av guds folk. De følger dermed på en måte mere det nye testamente (det gjør jo alle kristne egentlig) med tanke på kjærlighet, men de avfeier ikke det gamle testamente. Er ingen omskjærelse blant jehovas vitner og mange av lovene i det gamle testamente har blitt erstattet av jesus. Men skal ikke prøve å utdype dette, er alt for lenge siden jeg leste om det.

 

Jorden skapt på syv dager:

Ikke uventet tror de at gud har skapt jorden, om dette har blitt til i løpet av syv vanlige dager er det ikke mange som tror på (fantes det i det hele tatt dager når jorden ikke var til?) derimot tror de at hver dag står for en ubestemt tidsperiode, dagen kan dermed bestå av mange dager, noen uker, år, tusenvis av år etc. Så at det fantes dinosauruser, og at jorden er noen hundretusenere(eller millioner for den sags skyld) år har de ingen problemer med.

 

Mirakler:

De tror 100% på alle miraklene, og prøver ikke å bortforklare disse på en vitenskapelig måte.

 

Gud er kjærlighet:

Til tross for sodomma og gomorra, vannflommen etc så er de overbevist om at gud er tvers igjennom god, ute av stand til onde handlinger. (Å drepe onde mennesker derimot blir ikke sett på som en ond handling.) Det kan tenkes at gud vil gi de uskyldige (unger etc) en oppstandelse når tusenårsriket vil begynne. Er vel en av de tingene jeg aldri skjønte (at uskyldige unger blir drept, ungene til Job etc, men fjerna vel tanken med at gud lett kan gi de en oppstandelse seinere).

 

Tror jeg dekte ganske mye, vokste selv opp i en familie som var halveis jehovas vitner (pappa var, så trakk han seg litt, så ville mamma, så trakk hun seg, så ville pappa igjen etc, nå er ingen av de med..begge er døpt og ingen av de utstøtt, og folk i menigheten hilser på de og har null problemer med dem), selv ble jeg aldri døpt men vokste opp med det, alle jeg har vært i kontakt med har vært koselige normale folk, og jeg har fortsatt kontakt med flere. Har absolutt ikke fått noen varige men av min tid hos disse :)

 

Dersom man er i en "søke" periode så ville jeg absolutt anbefalt jehovas vitner. Syns de forklarer ting langt bedre enn andre kristne trosretninger. Men religion går på tro.

 

Stort sett er det meste man leser om dem tull (de som babler om romskip, om at de mener at jorden kun er 6000 år gammel og ikke minst folk som brenner vakttårnet er virkelig langt over kanten, ville heller vært med jehovas vitner enn disse menneskene (siste var rettet mot gærningen som brant bladet foran naboene og skryter av det, er måte på). At jehovas vitner trasker rundt i skauen og venter på tegn fra gud, virker mere som noen lettere sinnsforvirrede mennesker (som alle religioner har), er heller ingen som selger alt de har fordi menighetene sier de skal gjøre det. Men at enkeltpersoner gjør rare ting det skjer overalt.

 

Syns også galningen er veldig flink, er ikke mange unge kristne som viser en slik iver for det de tror på.

 

Ha en fin dag :)

Endret av Kongle2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva går egentlig jehovas vitne ut på?

 

 

1. Jehovas vitner er personer som kjøper massevis av blader og bøker

av Trykkeri-forlaget "Watchtower Bible & Tract Society" som igjen tjener

miliarder av kroner på dette.

 

2. Jehovas vitner er personer som stadig prøver å verve nye medlemmer

til verdens største bokklubb "Jehovas Vitner".

 

Bladene og bøkene inneholder hypnotiske tekster og bilder som ubevisst bringer

leserne inn en tilstand av stor frykt og spenning som de vannskelig kommer ut av.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Bladene og bøkene inneholder hypnotiske tekster og bilder som ubevisst bringer

leserne inn en tilstand av stor frykt og spenning som de vannskelig kommer ut av.

Når kommer filmen? :p

9402527[/snapback]

Film er for dyrt, blader og bøker er mere lønnsomt for dette Trykkeri-forlaget.

web2mc4.jpg

"Det skjulte sinte ansikt" er en gjenganger i Trykkeri-forlaget "Watchtower Bible & Tract Society" illustrasjoner.

 

Hensikten med disse billed triksene er å frembringe ubevisst frykt og anspenthet hos iaktageren.

Blandet sammen med skjulte tekst meldinger i lesestoffet deres, er dette svært effektfullt.

 

Helt ubemerket vandre du inn i Eventyrland som egentlig er en laburint det er svært vannskelig komme ut av, da du ikke er klar over hvordan du kom inn i den.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Ja, der avslørte du trikset vårt, Ove ;)

 

Men fra spøk til alvor: Er det du skriver der basert på de få bildene du har lagt ved, eller har du mer "bevis"?

Uansett ser det mildt sagt _ekstremt_ tilfeldig ut. Slike ting kan man trekke utifra et hvert bilde som finnes..

 

:)

9408092[/snapback]

 

vivir91blv3.jpg

Er dette ansiktet også tilfeldig ? > /\

 

 

Her har Trykkeri-forlaget "Watchtower Bible & Tract Society"

tegnet et spøkelse eller gjenferd og lagt inn et skjult ansikt nederst.

For å ubevisst forsterke skremsels effekten av illustrasjonen hos iaktageren.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

haha.. det som er mest tragisk med jehovas vitne.. er at dem skal følge PUNKT OG PRIKK alt sammen... f.eks.. min mor er medlem av jehovas vitne (ho kaster bort flere timer i uken på det driten der).. og ho støtter ikke homoer og gir eller tar ikke blod og masse annet piss

 

jeg spurte henne om ho hadde gitt meg blod om jeg lå for døden pga blodmangel... ho sa ho ikke hadde gjort det -.-... åÅH., blir så iritert..

 

så folkens.. ikke noe vits å vente på spill nå lenger.. kommer snart til å dø uansett :D.. om ikke du er en av de heldige som skal leve evig ^^

Lenke til kommentar
Jeg leste et sted at Jehovas Vitner tidligere har bommet på vanvittig mange dommedagsprofetier at de nå har sluttet å sette faste datoer. Nå sier de kun "enden er nær".  :ermm:

6030696[/snapback]

 

Jepp, det er sant, sånn ca. hvert tiår er det en hel hau med Jehovas vitner som selger alt de eier og har for å vende ut i skauen slik at de kan møte moderskipet som skal frakte dem i sikkerhet, og alle oss uvitende blir så klart drept, og gjett hva som skjer hver gang.........

6030786[/snapback]

 

Vet den er gammel, men hahahahahahahahah.... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...