Gå til innhold

Hva går egentlig jehovas vitne ut på?


Anbefalte innlegg

Men det står mye om hvordan Messias skulle bli mottatt. At han skulle bli utstøtt av sine egne, at han skulle bli straffet og drept og mer. Alt dette ble også oppfylt.

 

Og når det gjelder å gå på vannet, gjøre vann til vin etc:

Hvis det finnes en Gud, og han har skapt alt som finnes, så vil det jo ikke være noe problem for han å gå på vannet, eller gjøre litt vann til vin..?

(Dette er jo seff ikke et argument som appelerer til deg, hvis ikke du tror på en Gud)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Er ganske enig i mye av det du sier, med å basere troen sin på Bibelen, og ikke på hva du selv føler for å tro, slik som bl.a. statskirken gjør mer og mer.

Bibelen er jo tross alt det eneste konkrete vi har av "dokumentasjon", så når plutselig flere og flere sier at f.eks. homofili ikke er synd, selv om det står tydelig i Bibelen at det er det, så blir det jo litt dumt. (Jeg sier ikke at vi skal utstøte homofile, men man skal samtidig ikke si at det er "greit" å praktisere homofili.. Man skal ikke utstøte noen fordi de gjør noen som helst andre synder, men man skal jo ikke si si det er "greit" for det.)

 

Men uansett, jeg synes Bibelen taler ganske klart om et slags helvete flere steder. Om det er snakk om et brennende helvete bokstavelig talt vet jeg ikke, men det står jo flere steder om at synderene (de som ikke er frelst) skal se på oss som blir frelst, og de skal "gråte og skjære tenner)

Lenke til kommentar
Galskapen : fremdeles 2 ubesvarte spørsmål.

 

Hva er det med disse 144000? Har hørt noen mener dere tror kun 144000 utvalgte skal bli frelst. Stemmer dette?

 

Siden dere ikke tror på helvete, tror dere da på oppstandelse?

 

(Er kristen jeg også, men ikke jehovas vitne)

 

Edit: Når det gjelder oppfylte profetier, så kan du lese veldig mange profetier i gamle testamente om den kommende Frelser (Jesus). Her kan du lese mange ting om han som du kan lese skjer med Jesus i NT. Kan finne noen eksempler senere.

6059225[/snapback]

De 144000. Jepp, det er det antallet frelste som skal regjere i himmelen med Jesus. Resten skal leve på jorden. (Åpenbaringen 14: 1-3)

 

Oppstandelse. Jada, vi tror på en oppstandelse. (Johannes 5:28,29)

6059332[/snapback]

 

Og hvor kommer det tallet fra? Det må da være mer enn 144 000 j.h.'ere der ute, sørger dere ikke nå bare for å "bruke opp plassene" inn i "himmelen" :p

 

Vel, vi tror at alle skal få en oppstandelse, men at de som ikke tror da heller, skal dø. Ikke komme til helvete eller noe annet sted, men slutte å eksistere..

6059434[/snapback]

 

Utrolig! En religion som ikke truer med evig pinsel for alle som ikke tror på den :) Dessuten må det jo være ufattelig kjedelig å ligge nedi kista til universets slutt, og vente :whistle:

 

Anyway: Slik går det vel med oss alle. Aske eller markhauger. Velg det du føler for.

 

Ok. Er ganske enig i mye av det du sier, med å basere troen sin på Bibelen, og ikke på hva du selv føler for å tro, slik som bl.a. statskirken gjør mer og mer.

Bibelen er jo tross alt det eneste konkrete vi har av "dokumentasjon", så når plutselig flere og flere sier at f.eks. homofili ikke er synd, selv om det står tydelig i Bibelen at det er det, så blir det jo litt dumt. (Jeg sier ikke at vi skal utstøte homofile, men man skal samtidig ikke si at det er "greit" å praktisere homofili.. Man skal ikke utstøte noen fordi de gjør noen som helst andre synder, men man skal jo ikke si si det er "greit" for det.)

 

Men uansett, jeg synes Bibelen taler ganske klart om et slags helvete flere steder. Om det er snakk om et brennende helvete bokstavelig talt vet jeg ikke, men det står jo flere steder om at synderene (de som ikke er frelst) skal se på oss som blir frelst, og de skal "gråte og skjære tenner)

6059495[/snapback]

 

Nå er ikke jeg noen religionshistorieekspert, men er det ikke forskjellig i forskjellige oversettelser av forskjellig dato? (jeg tenker ikke spesiellt på til norsk, men fra hebraisk, gresk etc.)

Lenke til kommentar

Jeg hører ofte folk som påstår at folk har endret på Bibelen opp gjennom årene slik det passer dem, men jeg har aldri sett konkrete bevis på dette.

Jeg har heller ingen gammel gresk/hebraisk Bibel for hånden slik at jeg kan motbevise dette :/ Men jeg tror nå at Gud har skrevet Bibelen via mennesker, og at Bibelen er den samme i dag, utenom endring av navn (som det selvfølgelig hadde vært vanskelig å oversette direkte fra et skriftspråk til et annet) og det at Norsk og andre moderne språk er litt "fattigere" enn f.eks. Hebraisk.

Lenke til kommentar

Er det ikke Jehovas Vitner som er imot all form for blodoverføring ? :hmm:

 

Edit: Hadde en gang et par eldre JH-damer på døra. Var en relativt tidlig morgen, og jeg hadde vært på fylla dagen før. Så jeg lå og sov da de ringte på, jeg tok på meg klær (tilfeldigvis ei Turbojugendskjorte med hodeskaller og gode greier på). Så de ble passe paffe da jeg kom og åpna, og sikkert så ut som et helvete. Så de sa ingenting, og jeg måtte jo spørre "Ja.....?". Så virka det som om lyset gikk på inni dem og de bare sa "Vi er fra Jehovas Vitner, her, ta vakttårnet!"

Jeg tok imot, snill som jeg er, så gikk de. Hørte ikke mer fra dem, hehe :cool:

Endret av Paull
Lenke til kommentar
Jeg hører ofte folk som påstår at folk har endret på Bibelen opp gjennom årene slik det passer dem, men jeg har aldri sett konkrete bevis på dette.

Jeg har heller ingen gammel gresk/hebraisk Bibel for hånden slik at jeg kan motbevise dette :/ Men jeg tror nå at Gud har skrevet Bibelen via mennesker, og at Bibelen er den samme i dag, utenom endring av navn (som det selvfølgelig hadde vært vanskelig å oversette direkte fra et skriftspråk til et annet) og det at Norsk og andre moderne språk er litt "fattigere" enn f.eks. Hebraisk.

 

Altså, er du ute etter bevis trenger du ikke lete lengre enn din egen venstre hjernehalvdel.

Se på en bibel printa rundt 1900, da kan du selv finne masse småendringer i språket. I tillegg kan du se på versjoner av bibelen som brukes i dag. King james, international, revised standard, new century versions osv. Her finnes en hel haug med småendringer, noen ganske store/utslagsgivende.

Så kan du bare ekstrapolere det du ser her, med viten om at alt dette er skrevet basert på eldre bibler, som er skrevet på eldre bibler, som igjen er skrevet på eldre bibler som er skrevet på muntlige overføringer som var vandrehistorier i årevis først.

Hvis det er guds ord er det sannelig utvannet; Var jeg kristen ville jeg nok heller snakket med han direkte og drite i hele røkkelet.

 

Har du noengang lekt telefon?

 

*ring ring*

Lenke til kommentar
Galskapen:

 

Jeg har to venner som er jehovaer. Han ene har bare foreldre som er med, og har ikke helt bestemt seg, men blir med på møter. Hun andre er troende, men har endel imot noe av tingene hun gjør. I såfall det jeg prøver å få frem er: Hva synes du om utestenging? Kusina til jenta gjorde et eller annet jeg har glemt, og er nå utestengt og ingen snakker med henne i det heletatt. Mannen gikk fra henne for han orket ikke at familien hans ikke snakket med han mer, for hun var utstøtt. Dette virker helt søkt for meg at noen gjør noe som det her..

6058270[/snapback]

Vet ikke helt hva jeg skal svare, siden jeg ikke vet detaljene. Hvis det er slik at kusina hadde døpt seg og tatt et standpunkt om at hun er et vitne, og så ikke gadd mer, kan jeg være enig i det som skjedde. For det står i bibelen at man ikke skal ha kontakt med en som har "hoppet av" troen. Men jeg tror nok at foreldrene har litt kontakt uansett, er jo litt vanskelig å unngå..

Og ikke kritiser meg for at jeg mener det som skjedde er riktig gjort. :)

 

edit:

Bra at galskapen står frem og svarer på en vennlig, seriøs og bra måte med referanser. Fint at du tar deg tid. :)

6060059[/snapback]

Takk. Prøver så godt jeg kan :)

Endret av galskapen
Lenke til kommentar
Jeg hører ofte folk som påstår at folk har endret på Bibelen opp gjennom årene slik det passer dem, men jeg har aldri sett konkrete bevis på dette.

Jeg har heller ingen gammel gresk/hebraisk Bibel for hånden slik at jeg kan motbevise dette :/ Men jeg tror nå at Gud har skrevet Bibelen via mennesker, og at Bibelen er den samme i dag, utenom endring av navn (som det selvfølgelig hadde vært vanskelig å oversette direkte fra et skriftspråk til et annet) og det at Norsk og andre moderne språk er litt "fattigere" enn f.eks. Hebraisk.

6059922[/snapback]

 

Nå husker jeg ikke helt, men ble ikke boka slik den er i dag satt sammen ved kirkemøtet i en eller annen gresk by rundt 500 e.kr.?

 

Jeg hører ofte folk som påstår at folk har endret på Bibelen opp gjennom årene slik det passer dem, men jeg har aldri sett konkrete bevis på dette.

Jeg har heller ingen gammel gresk/hebraisk Bibel for hånden slik at jeg kan motbevise dette :/ Men jeg tror nå at Gud har skrevet Bibelen via mennesker, og at Bibelen er den samme i dag, utenom endring av navn (som det selvfølgelig hadde vært vanskelig å oversette direkte fra et skriftspråk til et annet) og det at Norsk og andre moderne språk er litt "fattigere" enn f.eks. Hebraisk.

 

Altså, er du ute etter bevis trenger du ikke lete lengre enn din egen venstre hjernehalvdel.

Se på en bibel printa rundt 1900, da kan du selv finne masse småendringer i språket. I tillegg kan du se på versjoner av bibelen som brukes i dag. King james, international, revised standard, new century versions osv. Her finnes en hel haug med småendringer, noen ganske store/utslagsgivende.

Så kan du bare ekstrapolere det du ser her, med viten om at alt dette er skrevet basert på eldre bibler, som er skrevet på eldre bibler, som igjen er skrevet på eldre bibler som er skrevet på muntlige overføringer som var vandrehistorier i årevis først.

Hvis det er guds ord er det sannelig utvannet; Var jeg kristen ville jeg nok heller snakket med han direkte og drite i hele røkkelet.

 

Har du noengang lekt telefon?

 

*ring ring*

6060464[/snapback]

 

Jeg har en temmelig gammel bibel liggende (godt over 100 år ant.), om noen er interessert i å sammenlikne med en moderne utgave.

 

Galskapen:

 

Jeg har to venner som er jehovaer. Han ene har bare foreldre som er med, og har ikke helt bestemt seg, men blir med på møter. Hun andre er troende, men har endel imot noe av tingene hun gjør. I såfall det jeg prøver å få frem er: Hva synes du om utestenging? Kusina til jenta gjorde et eller annet jeg har glemt, og er nå utestengt og ingen snakker med henne i det heletatt. Mannen gikk fra henne for han orket ikke at familien hans ikke snakket med han mer, for hun var utstøtt. Dette virker helt søkt for meg at noen gjør noe som det her..

6058270[/snapback]

Vet ikke helt hva jeg skal svare, siden jeg ikke vet detaljene. Hvis det er slik at kusina hadde døpt seg og tatt et standpunkt om at hun er et vitne, og så ikke gadd mer, kan jeg være enig i det som skjedde. For det står i bibelen at man ikke skal ha kontakt med en som har "hoppet av" troen. Men jeg tror nok at foreldrene har litt kontakt uansett, er jo litt vanskelig å unngå..

Og ikke kritiser meg for at jeg mener det som skjedde er riktig gjort. :)

 

Når foregår denne dåpen? Jeg vil tro det er et vist gruppepress for å ta dette ritualet, spesielt da personen gjerne er oppvokst i en familie hvor alle de nære er medlem.. Er det så moralsk sett riktig (tenk selv, ikke la bibelen gjøre det for deg) å da avvise et nært familiemedlem eller en nær venn kun på det grunnlag at personen ikke vil ha samme religion som deg selv? Så vidt jeg ser gjør dette at den eneste måten å bryte ut på er å bryte ut i større grupper...

 

Btw: Hvor i bibelen står dette?

edit:
Bra at galskapen står frem og svarer på en vennlig, seriøs og bra måte med referanser. Fint at du tar deg tid. :)

6060059[/snapback]

Takk. Prøver så godt jeg kan :)

6062677[/snapback]

Lenke til kommentar
Når foregår denne dåpen? Jeg vil tro det er et vist gruppepress for å ta dette ritualet, spesielt da personen gjerne er oppvokst i en familie hvor alle de nære er medlem.. Er det så moralsk sett riktig (tenk selv, ikke la bibelen gjøre det for deg) å da avvise et nært familiemedlem eller en nær venn kun på det grunnlag at personen ikke vil ha samme religion som deg selv? Så vidt jeg ser gjør dette at den eneste måten å bryte ut på er å bryte ut i større grupper...

 

Btw: Hvor i bibelen står dette?

Jeg føler ikke noe spesielt gruppepress til å døpe meg. Er snart 15. Men så er det bare fattern som er Jehovas vitne i denne familien.. Hvis man døper seg på grunn av gruppepress har man misforstått helt. Det er noe man gjør for å vise at man fullt og helt er et Jehovas vitne, ikke for å være kul i vennegjengen.

 

Ang. utstøtelse glemte jeg å nevne at man får hjelp hvis man har gjort noe galt og har mulighet til å angre, og da muligens unngå utstøtelse. Og selv om man blir utstøtt, kan man komme tilbake igjen hvis man virkelig angrer på det man har gjort. Men jeg mener at hvis man ikke angrer og man vet konsekvensene, burde man ta følgene av det også.

 

1. Korinter 5: 9 I mitt brev skrev jeg at dere skulle slutte med å omgås utuktige; 10 jeg mente ikke helt og holdent de utuktige i denne verden eller de griske og utpressere eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå ut av verden. 11 Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske. 12 For hva har jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke dere dem som er innenfor, 13 mens Gud dømmer dem som er utenfor? «Fjern den onde mannen fra deres midte.»

Endret av galskapen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Som tidligere nevnt her: Hvordan stiller du deg til blodoverføring? Hvordan vil familien din (evt. din far, som tydeligvis var den religiøse) håndtere en akutt medisinsk situasjon der den skadede er avhengig av blodoverføring for å overleve?

Lenke til kommentar

For å få litt sammenheng, 1. korinter, 5. kapittel:

 

(1)Rett ut sagt: En hører om hor blant dere, og det i en form som ikke engang hedningene tåler, nemlig at en mann lever med sin fars hustru.

(2)Og dere er stolte! Dere burde kjent sorg og fått bort den som har gjort dette.

(3)Jeg er ikke hos dere nå,m en i ånden er jeg nær, og min dom over den skyldige har jeg alt fellt, som om jeg selv var tilstede:

(4)Dere skal samles i Herren Jesu navn, og jeg skal være til stede i ånden, og vår Herre Jesu kraft er med oss.

(5)Da skal dette menneske overgis til Satan, slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag.

(6)Dere har sannelig ikke noe å være stolte av! Vet dere ikke at litt surdeig syrer hele deigen?

(7)Rens ut den gamle surdeigen, så dere kan være en ny deig! Dere er jo som usyret brød. For vårt påskelam er slaktet, Kristus.

(8)Så la oss holde høytid, ikke med gammel surdeig av ondskap og synd, men med renhets og sannhets usyrete brød.

(9) I mitt brev skrev jeg at dere skulle slutte med å omgås utuktige;

(10) jeg mente ikke helt og holdent de utuktige i denne verden eller de griske og utpressere eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå ut av verden.

(11) Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske.

(12) For hva har jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke dere dem som er innenfor,

(13) mens Gud dømmer dem som er utenfor? «Fjern den onde mannen fra deres midte.»

 

Kommentarer kommer etterpå. Jeg leser det iallefall ikke på samme måte som deg, skjønner ikke hvordan du greier å tolke "vi kan ikke ha noen kontakt med de som ikke deler vår tro, eller har delt den og sener avvist den".

Lenke til kommentar
For å få litt sammenheng, 1. korinter, 5. kapittel:

 

(1)Rett ut sagt: En hører om hor blant dere, og det i en form som ikke engang hedningene tåler, nemlig at en mann lever med sin fars hustru.

(2)Og dere er stolte! Dere burde kjent sorg og fått bort den som har gjort dette.

(3)Jeg er ikke hos dere nå,m en i ånden er jeg nær, og min dom over den skyldige har jeg alt fellt, som om jeg selv var tilstede:

(4)Dere skal samles i Herren Jesu navn, og jeg skal være til stede i ånden, og vår Herre Jesu kraft er med oss.

(5)Da skal dette menneske overgis til Satan, slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag.

(6)Dere har sannelig ikke noe å være stolte av! Vet dere ikke at litt surdeig syrer hele deigen?

(7)Rens ut den gamle surdeigen, så dere kan være en ny deig! Dere er jo som usyret brød. For vårt påskelam er slaktet, Kristus.

(8)Så la oss holde høytid, ikke med gammel surdeig av ondskap og synd, men med renhets og sannhets usyrete brød.

(9) I mitt brev skrev jeg at dere skulle slutte med å omgås utuktige;

(10) jeg mente ikke helt og holdent de utuktige i denne verden eller de griske og utpressere eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå ut av verden.

(11) Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske.

(12) For hva har jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke dere dem som er innenfor,

(13) mens Gud dømmer dem som er utenfor? «Fjern den onde mannen fra deres midte.»

 

Kommentarer kommer etterpå. Jeg leser det iallefall ikke på samme måte som deg, skjønner ikke hvordan du greier å tolke "vi kan ikke ha noen kontakt med de som ikke deler vår tro, eller har delt den og sener avvist den".

6064036[/snapback]

 

Tillot meg å knabbe de siste 8 versene fra tidligere post, skreiv de første 7 av fra bibelen jeg hadde liggende.

 

Kommentarer lovte jeg: De første 7 versene er kan rimelig greit oppsumeres til "folk som har seg med sin fars kone (etc), skal vi ikke ha noe av i menigheten vår. Kast dem ut før de ødelegger moralen til alle dere andre". Greit nok. Videre følger noe som ser ut til å kommentar til et tidligere brev, hvor han svarer på et spørsmål om menigheten om de troende skulle holde seg unna "alle slemme folk". Her svarer han nei, skulle man det ville det ikke vært noen igjen utenfor menigheten man ikke hadde måttet holde seg unna, noe som ikke går (høy tro på menneskene her ja...). Videre presiserer han at det er de som er i menigheten, men som gjør ueffne ting, man bør være på vakt mot. Men hva er det han mener man bør være på vakt mot? Vers 11 sier:

Men nå skriver jeg til dere at dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slikt menneske.

Altså en som er utuktig eller grisk (blir man det dersom man melder seg ut), avgudsdyrker eller spotter (dvs. en som dyrker en annen gud, eller spotter gud), eller dranker eller utpresser (igjen - har ingenting med å melde seg ut å gjøre). Videre følger noe med hvorfor man skal holde seg unna dem, og en videre karakterisering av disse som "onde".

 

Det springende punkt her er altså om man blir en "avgudsdyrker" eller en "spotter" ved å melde seg ut. Dersom man faktisk blir det, så er det (i følge Paulus, en mann som døde for et par tusen år siden, i et administrativt/rådgivende brev som utrolig nok er bevart) riktig. Dersom man ikke blir det, så er det feil.

 

La oss si at en person er vitne, og melder seg ut og heller velger å praktisere en mer moderat form for kristendom, la oss si statskirke eller noe. Personen tror og tilber fremdeles den samme guden, dog på en litt annen (men neppe så veldig forskjellig) måte. Kvalifiserer dette til å bli kalt "avgudsdyrker"? Ennå mindre kan jeg se noen begrunnelse for å kalles "spotter", dersom personen faktisk fortsetter å tilbe denne guden.

 

Er det ikke da dermed de inne i menigheten som driver utpressing mot de som vil ut, og etter paulu's logikk vil råtne i helvetet etc.?

 

Jeg skjønner ikke helt at kristne baserer sin tro på hva en mann som forfulgte og drepte kristne mennesker har skrevet.

6064520[/snapback]

Men han ble jo snill!

 

Hmm... Kansje Osama skulle konvertere til kristendommen og bli stor profet :p

Lenke til kommentar

Nå er det jo som kyrsjo sier forholdsvis interessant å få med seg at dette er skrevet av paul, en fyr som levde noen tiår etter at jesus hadde croacka, ikke gud. Det er heller ikke den samme paul som paul i evangeliene, trolig møtte aldri paul som skrev I og II brev til korinterne jesus.

 

Forøvrig, hvis slikt som dette interesserer, anbefaler jeg på det sterkeste The Teaching Company's 'The new testament' av bart ehrman (lydbok). Det holder alt som angår tro utenfor, og analyserer det nye testamentet gjennom vitenskapelige metoder. Tøft å se hva som egentlig ble skrevet av hvem, og hvordan det hele ble satt sammen - uten noen bias hit eller dit pga tro.

Lenke til kommentar
Nå er det jo som kyrsjo sier forholdsvis interessant å få med seg at dette er skrevet av paul, en fyr som levde noen tiår etter at jesus hadde croacka, ikke gud. Det er heller ikke den samme paul som paul i evangeliene, trolig møtte aldri paul som skrev I og II brev til korinterne jesus.

 

Forøvrig, hvis slikt som dette interesserer, anbefaler jeg på det sterkeste The Teaching Company's 'The new testament' av bart ehrman (lydbok). Det holder alt som angår tro utenfor, og analyserer det nye testamentet gjennom vitenskapelige metoder. Tøft å se hva som egentlig ble skrevet av hvem, og hvordan det hele ble satt sammen - uten noen bias hit eller dit pga tro.

6067350[/snapback]

 

Er det overhode mulig å skrive noe uten bias? Jeg tror ikke det. Med mindre du skriver matematiske likninger for naturkrefter (og kansje selv da, mtp. presentasjonsform etc.), så vil måten du legger det fram på påvirkes av hvordan du tenker, erfaringer og kunnskap du har, etc. Perfekt objektivitet tror jeg ikke er mulig, hverken for avsender eller mottaker av et budskap. (forfatter/leser av en teks f.eks.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...