Gå til innhold

Hva går egentlig jehovas vitne ut på?


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet er den bibelen vi bruker en direkte oversettelse fra originalskriftene.. Tror jeg da.

Om bibelen er troverdig kan jo på en måte "bevises" ved f.eks. de profetiene som har gått i oppfyllelse. Og vi mener jo den er inspirert av Gud og at han brukte menneskene til å skrive den ned, så hvis den er det er den vel ganske troverdig..

 

Hvis noen vil litt dypere i de tingene jeg sier burde de besøke Watchtower.org.. :)

6051213[/snapback]

 

Dersom du ikke kan vise til disse profetiene som har gått i oppfyllelse (hvor jeg kan finne dem i bibelen, og en troverdig, nøytral kilde som sier at de faktisk har skjedd, samt at det ikke er type "doh, sjokk", eller "joda, vist gikk den i oppfyllelse - den ble skrevet 200 år ETTER det den "spådde" skjedde..."), så kan vi nok se bort i fra dette.

 

Dersom du virkelig tror på dette her, må du da greie mer enn å vise til en nettside?

 

Vel, å forklare disse profetiene er alt for mye for meg å prøve å forklare, dessverre. :)

 

Men ang. det vitenskapelige: Kan anbefale en bok (ikke skrevet av Jehovas vitner) som tar for seg hvorfor bibelen er troverdig og som forklarer hvorfor evolusjonen ikke kan være riktig. Den heter The Collapse of Evolution.

6051470[/snapback]

 

Joda... Jorden ble skapt på syv dager for 6000 år siden, og dinosaurskjelettene er gravd ned av små hvite superinteligente mus... Yeah...

 

Men for all del, kjør evolusjonsdebatt, jeg har ingenting i mot å kvesse tenna litt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men for all del, kjør evolusjonsdebatt, jeg har ingenting i mot å kvesse tenna litt :p

6055869[/snapback]

Hehe, okay. Da lurer jeg på om du kan komme med en logisk forklaring på denne fiffige billen: Morsom bille

6056659[/snapback]

Ja, det er jo mer sannsynlig at "Gud" tenkte: Dæven døtte, nå skal jeg lage et sykt kult insekt azz! Sjekk ut denne crazy billen a, Jesus!

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Poenget med linken viser til en funksjon den billen har som ikke kan ha kommet med tiden..

6056724[/snapback]

Og det mener du linken "beviser"? ..

Edit: Forøvrig er det ikke noe i veien for at det kommer større mutasjoner av og til, slik at utviklingen til tider kan gå overraskende fort. Å forklare det hele med Gud blir bare tåpelig. Hvis han er allmektig, hvorfor lage alt så utrolig komplisert?

Edit2: Det er jo også ganske morsomt at man har funnet frem til én eneste liten bille, av millioner av ulike kryp, dyr og annet snacks, og bygger sin logikk på den ene lille billen.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Poenget med linken viser til en funksjon den billen har som ikke kan ha kommet med tiden..

6056724[/snapback]

Den linken er bare en voldsom lang forklaring å følgende: "Ting er for fantastisk til å være resultat av evolusjon."

 

Det argumentet kan snus på hodet. "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."

Lenke til kommentar
Det argumentet kan snus på hodet. "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."

6056786[/snapback]

Så du mener at "Ting er for fantastisk til at det kan ha blitt til ved en tilfeldighet." høres mindre logisk ut en "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."? :hm:

 

Edit til Killeng: Jeg baserer jo ikke hele troen min på grunnlag av en bille. Synes bare den er et fint eksempel på at en evolusjon som kom av en eksplosjon er for usannsynlig...

Endret av galskapen
Lenke til kommentar
Det argumentet kan snus på hodet. "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."

6056786[/snapback]

Så du mener at "Ting er for fantastisk til at det kan ha blitt til ved en tilfeldighet." høres mindre logisk ut en "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."? :hm:

 

Edit til Killeng: Jeg baserer jo ikke hele troen min på grunnlag av en bille. Synes bare den er et fint eksempel på at en evolusjon som kom av en eksplosjon er for usannsynlig...

6056811[/snapback]

 

Nå må ikke du snakke om hva som er sannsynlig eller ikke da:P Er ikke videre sannsynlig at "gud" har skapt den da.

Lenke til kommentar
Edit til Killeng: Jeg baserer jo ikke hele troen min på grunnlag av en bille. Synes bare den er et fint eksempel på at en evolusjon som kom av en eksplosjon er for usannsynlig...

6056811[/snapback]

Og det er mer sannsynlig at det finnes en "Gud" som sitter og styrer alt som skjer? Bare fordi man (i artikkelen ihvertfall) ikke forstår hvordan det har skjedd med akkuret denne billen, betyr ikke at evolusjon er feil og det er heller ikke noe bevis på guds eksistens. Det er greit at du vil tro på et fantasifoster, men når man prøver å forklare ting som dette med religion blir det bare håpløst. Fossiler, C14, dinosaurer, osv osv osv er så overveldende med beviser for evolusjon at det er helt usannsynlig at det finnes noen gud, i det minste i den forstand du prøver å predike.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det argumentet kan snus på hodet. "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."

6056786[/snapback]

Så du mener at "Ting er for fantastisk til at det kan ha blitt til ved en tilfeldighet." høres mindre logisk ut en "Ting er for fantastisk til at noe intelligent kan ha skapt dem."? :hm:

 

Edit til Killeng: Jeg baserer jo ikke hele troen min på grunnlag av en bille. Synes bare den er et fint eksempel på at en evolusjon som kom av en eksplosjon er for usannsynlig...

6056811[/snapback]

Men så er det sånn at ingen har sagt at det er sånn, basta. Har man en annen teori med rot i virkeligheten så kan man komme med den. Da må kanskje alt forandres, og nye spørsmål vil komme opp. Vi vil neppe klare å besvare dem alle, men vi må iallefall prøve, og ikke komme med bastante "Det var gud" løsninger.

 

:) fortsatt no offence

 

men dette hadde litt lite å gjøre hva jehovas vitne går ut på... :hmm:

Lenke til kommentar
Men for all del, kjør evolusjonsdebatt, jeg har ingenting i mot å kvesse tenna litt :p

6055869[/snapback]

Hehe, okay. Da lurer jeg på om du kan komme med en logisk forklaring på denne fiffige billen: Morsom bille

6056659[/snapback]

 

Det vi har her er altså en bille som blander to kjemikalier for å oppnå en eksplosiv redoksreaksjon, og denne redoksreaksjonen bruker den til å kaste restene av reaksjonen - en sur, kokvarm væske i ansiktet til en anngriper.

 

Uten å kjenne til billens forgjengere (antar at paleontologene har gravd opp noe), kan jeg umulig si nøyaktig hvordan denne billen har blitt utviklet.

 

Bare noen kommentarer til den artikkelen - den nevner spesifikt at billen bruker et kjemikalium for å hindre at de to kjemikaliene nedbrytes. Videre går den ut og sier at "uten denne, så ville den eksplodert!". Dette er så vidt jeg kan se helt feil (ut i fra artikkelens egne opplysninger) - uten dette, så måtte den stadig laget nytt av disse kjemikaliene.

 

Videre er det viktig å få med seg at væskene er ikke farlige hver for seg - det er når de blir blandet at de er farlige.

 

Og et innsekt (eller en insektskoloni) kunne godt hatt nytte av dette stoffet, selv om den ikke hadde hatt leveringsmekanismen - dersom et dyr spiste et slik innsekt og knuste det.. Vel. Tvilsomt om det dyret hadde rørt et slikt ett på nytt. Noe som er bra for resten av kolonien (eller alle andre slike dyr). Så leveringsmekanismen er en ren bonus.

 

Noen som har noe info om hvaslags kjemikalier det er snakk om? Anntar at det ikke er proteiner, men noe som er produsert av proteiner. Og her kan selv små mutasjoner gi store endringer, selv om det stort sett er endringer til "gjøre ingenting" som skjer. Men noen ganger...

Lenke til kommentar
Poenget med linken viser til en funksjon den billen har som ikke kan ha kommet med tiden..

6056724[/snapback]

Alltid har det vært ting mennesket ikke kan forklare. Historisk har da menneskene som regel kommet med overnaturlige forklaringer som svar. Lyn og torden var guden Tor som fløy over himmelen og slo med hammeren Mjølner.

 

I dag har vitenskapen kommet mye lenger, mye av det som en gang i tiden var uforklarlig, er idag forklart.

 

Men det finnes selvsagt fortsatt ting som er vanskelig å forklare, tilsynelatende umulig. Skal vi fortsatt gå i samme fellen og tro at fordi noe virker umulig å forklares vitenskapelig, så må det være guder som er innblandet? Eller skal vi innse at mennesket er ikke allvitende, og at forklaringer på vanskelige problem ikke er åpenbare, men kan ta tid å finne ut av?

 

Tro gjerne på Gud. Men ikke forsvar din tro med slikt tull, da utsetter du bare deg selv for latter og mobbing. Tro er tro, tro er ikke vitenskap.

Lenke til kommentar

Galskapen:

 

Jeg har to venner som er jehovaer. Han ene har bare foreldre som er med, og har ikke helt bestemt seg, men blir med på møter. Hun andre er troende, men har endel imot noe av tingene hun gjør. I såfall det jeg prøver å få frem er: Hva synes du om utestenging? Kusina til jenta gjorde et eller annet jeg har glemt, og er nå utestengt og ingen snakker med henne i det heletatt. Mannen gikk fra henne for han orket ikke at familien hans ikke snakket med han mer, for hun var utstøtt. Dette virker helt søkt for meg at noen gjør noe som det her..

Lenke til kommentar

Galskapen : fremdeles 2 ubesvarte spørsmål.

 

Hva er det med disse 144000? Har hørt noen mener dere tror kun 144000 utvalgte skal bli frelst. Stemmer dette?

 

Siden dere ikke tror på helvete, tror dere da på oppstandelse?

 

(Er kristen jeg også, men ikke jehovas vitne)

 

Edit: Når det gjelder oppfylte profetier, så kan du lese veldig mange profetier i gamle testamente om den kommende Frelser (Jesus). Her kan du lese mange ting om han som du kan lese skjer med Jesus i NT. Kan finne noen eksempler senere.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Galskapen : fremdeles 2 ubesvarte spørsmål.

 

Hva er det med disse 144000? Har hørt noen mener dere tror kun 144000 utvalgte skal bli frelst. Stemmer dette?

 

Siden dere ikke tror på helvete, tror dere da på oppstandelse?

 

(Er kristen jeg også, men ikke jehovas vitne)

 

Edit: Når det gjelder oppfylte profetier, så kan du lese veldig mange profetier i gamle testamente om den kommende Frelser (Jesus). Her kan du lese mange ting om han som du kan lese skjer med Jesus i NT. Kan finne noen eksempler senere.

6059225[/snapback]

 

Selvoppfyllende profeti. Dersom alle de religiøse lederene gikk og maste om "det kommer en frelser, det kommer en frelser" - selvfølgelig kommer det en som utgir seg for å være frelser, enten pga. psykisk syke eller egen vinning i løpet av et par hundre år...

 

Og nei, jeg har ingen tro på at noen "gikk på vannet" eller "laget vann til vin" etc.

Lenke til kommentar
Galskapen : fremdeles 2 ubesvarte spørsmål.

 

Hva er det med disse 144000? Har hørt noen mener dere tror kun 144000 utvalgte skal bli frelst. Stemmer dette?

 

Siden dere ikke tror på helvete, tror dere da på oppstandelse?

 

(Er kristen jeg også, men ikke jehovas vitne)

 

Edit: Når det gjelder oppfylte profetier, så kan du lese veldig mange profetier i gamle testamente om den kommende Frelser (Jesus). Her kan du lese mange ting om han som du kan lese skjer med Jesus i NT. Kan finne noen eksempler senere.

6059225[/snapback]

De 144000. Jepp, det er det antallet frelste som skal regjere i himmelen med Jesus. Resten skal leve på jorden. (Åpenbaringen 14: 1-3)

 

Oppstandelse. Jada, vi tror på en oppstandelse. (Johannes 5:28,29)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...