Gå til innhold

Koble gitarforsterkeren til PCen - går det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Funker det å koble gitarforsterkeren til pcn og bruke den som høyttaler? Har tatt en kabel inn i inputen på forsterkeren, men for å få kabelen inn i lydkortet på pcen trenger jeg en sånnn en plugg som er på headset og høyttalere bare dobbeltsidig. sånn at den kan gå inn i kabelen til forsterkeren og til pcen.

Vil dette virke hvis jeg får fatt i en sånn plugg, eller går det i det hele tatt å koble til forsterkeren? :p Hadde vert så myye bedre enn de dårlige 100kroners biltema høytalerne jeg har nå :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Funker det å koble gitarforsterkeren til pcn og bruke den som høyttaler? Har tatt en kabel inn i inputen på forsterkeren, men for å få kabelen inn i lydkortet på pcen trenger jeg en sånnn en plugg som er på headset og høyttalere bare dobbeltsidig. sånn at den kan gå inn i kabelen til forsterkeren og til pcen.

Vil dette virke hvis jeg får fatt i en sånn plugg, eller går det i det hele tatt å koble til forsterkeren? :p Hadde vert så myye bedre enn de dårlige 100kroners biltema høytalerne jeg har nå :p

6028076[/snapback]

Pluggen som skal inn i pc'ns output er en mini stereo jack. Du får kjøpt det du trenger på Elkjøp. Enten ferdige patcha kabler eller adapter til stor stereojack.

Og ja, det går, men husk at det blir mono. Input'en i gitarforsterkeren er mest sannsynlig mono-jack.

Lenke til kommentar
Hva vil det si at den er mono? Er det bare litt av lyden som kommer ut av forsterkerhøytaleren?

6028635[/snapback]

Når du hører på stereo kan for eksempelvis opptaket være gjort sånn at du hører mer tromme på en side mens du hører mer gitar på den andre. Dette fordi de rett og slett sto plassert sånn i studio. Stereo gir lyden en mer 3D-effekt da det er forskjell på høyre og venstre side.

Når noe kjøres i mono er lyden helt lik uansett hvilken side du hører på eller om du kun har en høyttaler.

Hvis du vil ha litt grommere lyd men ikke vil bruke alt for mye penger, vil jeg anbefale deg å kjøpe ett 2.1 pc-anlegg av kjent merke som Creative eller Logitech. Mye fin lyd i de små boksene +sub'en. Koster ikke mer enn 400-500 kroner på elkjøp e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...