KrisDB90 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hei! Har jeg lov til å kjøre moped på privat eiendom, for eksempel et jorde vi eier? Jeg er 15 år gammel og har ikke lappen. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hvorfor skulle det være det? (svaret er nei) Er det flere lovbrudd du lurer på er lov på eiendommen? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hvorfor skulle det være det? (svaret er nei) Er det flere lovbrudd du lurer på er lov på eiendommen? 6027828[/snapback] hehe, fettern min, en lite drittunge på 11, ringte til politiet, og spurte om han kunne kjøre moped på et jordet... Politiet sa at det ikke var noen lov som stridet imot det.. Men har også hørt at flere har sagt at d ikke er lov.. Lenke til kommentar
KrisDB90 Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Tja, var i grunn bare det jeg lurte på. :!: En kamerat sa at det var lov så lenge jeg kjørte på egen eiendom, men man hører jo mye rart! Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Det er i utgangspunktet ikke lov til å kjøre kjøretøyer som krever sertifikat noe sted dersom ikke man har sertifikatet, men det finnes div. unntak. Som 15-åring har du f.eks. lov til å øvelseskjøre med moped under oppsyn av noen som har hatt lov til å kjøre moped i 5 år. Så lenge det foregår på lukket område trenger de ikke følge etter på motorsykkel, så da tror jeg ikke den personen trenger å ha motorsykkellappen. Det er også noe som kalles "knattecross", som gjør at barn ned til 5 år kan kjøre cross-sykler, men det er bare på godkjente baner, og i regi av Norges Motorsportforbund. Endret 3. mai 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Du KAN kjøre på egen egendom etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Du KAN kjøre på egen egendom etter det jeg har hørt. 6059315[/snapback] Du KAN også drepe mennesker. At det går an, vil ikke si at det er lovlig. 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hvorfor skulle det være det? (svaret er nei) Er det flere lovbrudd du lurer på er lov på eiendommen? 6027828[/snapback] kilde ? Jeg kjenner ei som driver med salg av ATV'er, og hvis loven lik for ATV som moped, så er det lov å kjøre med atv\moped på privat eiendom. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 kompis av meg har ATV, når han skal kjøre på sin private eiendom må han ha lappen for traktor, og må søke om tillatelse for å kjøre vær gang han skal starte den.. merkeli syns nå jeg da. selv nyttekjøring får han ikke lov til. han har et stort jorde og. men har ikke lov å kjøre på det.:S Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Så han har lappen for traktor, men må fremdeles søke om tillatelse? .. Eller søker han om tillatelse fordi han ikke har traktorlappen? Husk at forsikring er sagablott hvis man skader seg, noe eller andre, hvis man kjører ulovlig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 En har ikke lov til å kjøre pocketbike i det hele tatt i norge, selv om det er på privat eiendom eller ikke... Men de er lovlige å ha Men tror du har lov til å kjøre på priv eiendom med ped, uten lappen og med trim Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Pocketbike er lov til å kjøre på egen eiendom. Eneste at den ikke har lov til å kjøre på offentlig vei, dette inkluderer også fortau og gangsti. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Pocketbike er lov til å kjøre på egen eiendom. Eneste at den ikke har lov til å kjøre på offentlig vei, dette inkluderer også fortau og gangsti. 6061511[/snapback] Det var en episode med pocketbike på TV2 hjelper deg for en tid tilbake, der en ikke hadde fått de han hadde bestilt. Og etter litt om og men så ble det kommet fram til at man ikke hadde lov til å kjøre pocketbike i det hele tatt i norge Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Pocketbike er lov til å kjøre på egen eiendom. Eneste at den ikke har lov til å kjøre på offentlig vei, dette inkluderer også fortau og gangsti. 6061511[/snapback] Og all privat vei som kan sies å være knyttet til offintlig område på noen som heslt måte. Det tryggeste er altså å kjøre på soverommet sitt. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Tror ikke du blir tatt hvis du crosser ute på jordet ditt. Men hvis det skjer noen skader, så blir det verre. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Privat vei, er privat vei. Kan jo fint sette opp en bom, eller et skilt Men hvis det er sameie på veien, må man selvfølgelig ha godkjennelse fra de andre som disponerer veien, ellers kan du bli politianmeldt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Tror ikke du blir tatt hvis du crosser ute på jordet ditt. Men hvis det skjer noen skader, så blir det verre. 6061678[/snapback] Man må vel ikke ha lappen på ped eller lett sykkel når man kjører cross? Og isåfall så fungerer jo på samme måten som å kjøre på jordet bak huset... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 For å kjøre cross på bane o.l. har man vel lisens? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Privat lukket område. Basta! Om du så eier eiendommen og det ferdes folk der så er det ikke lov. F.eks en gård der det går folk på tur ...bare som et eks :!: Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) http://www.ringblad.no/bilsidene/article1470455.ece http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article419951.ece Så vidt jeg forstår er det vegtrafikkloven som har betydning. Den gjelder for all trafikk med motorvogn (uavhengig av hvor det skjer), §15 sier at "motorvogner skal registreres". Som vanlig finnes det unntak, f.eks. leketøy, som er kjøretøy som maks kan kjøre 6 km/t, og ikke veier over 50 kg. Hvilke regler som så gjelder for bruk av kjøretøyet avhenger bl.a. av hva det er registrert som. Og ja, det betyr at veldig mange ATVer blir brukt ulovlig, og at de som selger dem nok ofte kommer med feil informasjon om hvor man kan bruke dem, eller lar være å fortelle hvilke regler som gjelder. Jeg er på litt tynn is her, men jeg gjetter i det minste ikke bare, slik endel ser ut til å gjøre. Endret 8. mai 2006 av HeltNils 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå