Magnoos Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Jeg har forkortet så mye som jeg kan , likevel er det ikke godt nok for fasit. Noen som klarer å ta denne videre?? Endret 2. mai 2006 av Magnoos Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Du kan vel sette 6ex^4 utenfor en parantes oppå brøkstreken - men det forkorter jo ikke noe og forutsetter at det skal være pluss eller minus mellom tallene oppå brøkstreken? Hva vil fasit ha som svar? Endret 2. mai 2006 av m-kane Lenke til kommentar
Magnoos Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Her er fasiten jeg sitter med iaffal.... minusen ER der på telleren, må bare trykke på bildet for å forstørre det for å få det fram. Endret 2. mai 2006 av Magnoos Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Først faktoriserer man ut 6(e^x)^4, så bruker man regelen som at potens i potens kan ganges sammen så e^x^4 -> e^x*4. Ser hvertfall ikke ut til at det har blitt gjort noe annet hokus-pokus. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Her sitter jeg å prøver å forkorte ned brøken. Når jeg gir opp og ser på fasiten, så ser jeg at det er ikke noe mer forkorting. Bare noen ledd som er trukket utenfor en parantes. (e^x)^5 == e^5x Regel: a^x * a^y = a^(x+y) Av det følger: (a^x)^y = a^(x*y) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå